Magyar MűhelyParázson lépkedőCsoóri Sándor, a filmesSchubert Gusztáv
Csoóri filmes öröksége éppúgy
közkincs, mint költészete.
Nincs a magyar társadalomnak
egyetlen olyan csoportja sem, amelyet a 20. századi kataklizmák elkerültek
volna, de talán egyetlen rétege sem szenvedte meg folytatólagosan a más-más színben, más-más ideológiában megjelenő
rossz, sőt bűn rossz kormányzás következményeit, mint a parasztság. Négyszáz éven
át Werbőczy átka, a röghöz kötés és a belőle támadó ínség nyomorította
testben-lélekben, hogy aztán a forradalmi hevület roppantsa meg úgy-ahogy
megőrzött maradék büszkeségét. A modernitás korában végképp anakronisztikus és
elfogadhatatlan évszázados szolgasors nyomorúságával nagy íróink (Ady, Móricz,
Nagy Lajos, Németh László, Illyés Gyula) és szociográfusaink (a „puszták népe” keserves
életét megörökítő Illyés, Féja Géza, Erdei Ferenc, Szabó Zoltán, Kovács Imre) szembesítettek.
A megváltásként várt igazságtétel, a szociális forradalom brutális kártételével
már Juhász Ferenc, Nagy László, Csoóri Sándor nemzedékének kellett
szembenéznie. Kinek-kinek kulturális öröksége és temperamentuma szerint, Juhász
kozmikus méretű és apokaliptikus látomás-szövevényekben, Nagy László a
katolikus éthosz élet-halál keretébe feszítve, Csoóri a kálvinista józanságot
és gyakorlatiasságot a rémálmok szürrealizmusával szikráztatva beszélte ki a
magyar parasztságot 1948 után ért súlyos traumákat. A forradalmi hevületű ifjú
már 1952 őszén kiábrándult a paraszti élet rákosista átszervezéséből, első feltűnést
és elismerést keltő (az Új Hangban és a Nagy Imre-vonalhoz közelítő Irodalmi
Újságban megjelent) versei már a politikai rendszer abszurditása és
könyörtelensége elleni röpiratok voltak. Petőfi romantikus követője azonban csak
harmadik verseskötetében (Menekülés a
magányból, 1962) és első szociográfiai esszéjében (Tudósítás a toronyból, 1963) találja meg saját hangját. Ez utóbbi írása
kelti fel a nála hét évvel fiatalabb főiskolás rendező, Kósa Ferenc figyelmét. Olyannyira,
hogy amikor a Tízezer nap filmnovelláját
a rendezővel együtt jegyző Gyöngyössy Imre első rövidfilmjének előkészületei
miatt kiválik a stábból, Kósa Csoórit kéri fel forgatókönyvíró társnak.
A Tudósítás a toronyból az írónak szülőfalujában, rokonai közt töltött
néhány napját idézi fel. Épp búcsúra készül a falu, de különösebb esemény nem
adódik, még a jeles napra időzített véres szerelmi bosszúk is elmaradnak,
viszont a nyugodt felszín alól rendre föl-föltörnek a kollektivizálás során
elkövetett, kibeszéletlen sérelmek. A forma anekdotikus, de a hatás cseppet sem
kedélyes, a szelíd kvaterkázás kellős közepén jeges iszonyat dermeszti meg az olvasó
lelkét. Leglidércesebb a két kiscsikó kálváriája, akiket a központi rendeletet
(miszerint a gépeké a jövő, ezért a lovak számát csökkenteni kell) vakbuzgón
végrehajtó téeszelnök egy részeg estét követően – példát statuálva – cimboráival
agyonver. A békésnek látszó falusi világon újra és újra ideges remegés fut át. A
Feldobott kőben ugyanilyen villámütötten
dől majd ki hirtelen egy gyönyörűséges faóriás a jegenye-sorból. Ebben a
sokszorosan meggyötört, megfélemlített, megalázott világban az álmok is
iszonyúak: az író édesanyja iszap-esőben látja hazafelé szekerezni férjét és
fiát, és hiába nő égig a szekér, belefulladnak a sárözönbe. „Hogy mi volt ezek
mögött az álmok mögött, arról szinte külön könyvet kéne írni” – kommentálja az
író. Bőven akadt, aki persze úgy gondolta, hogy a szabályos szociográfiába az
álomfejtés sehogyan se fér be. De Csoóri kortárs olvasói szerencséjére cseppet
sem volt szabálykövető. Sőt, úgy gondolta – joggal –, hogy a költészettel
egybefonódó dokumentarizmus többet mond a szárazan tudományos látleletnél és a szikár
statisztikánál.
Csoóri esszéjének világot
felmérő módszere – a tények, az emberi lépték és a költői igazság
egybekapcsolása – a Tízezer napban
vagy a Feldobott kőben is jelen van. Vélhetően
nem azért, mert a forgatókönyvíró és dramaturg Csoóri Sándor rávette a
filmrendező Kósa Ferencet és az operatőr Sára Sándort, hogy vegyék át az ő ars
poeticáját. Nyilván a tapasztalatok, a világlátás hasonlósága és persze a lelki
rokonság forrasztotta egybe a hatvanas-hetvenes évek magyar filmjének egyik
legtehetségesebb, legkreatívabb alkotócsoportját, a Csoóri-Sára-Kósa triászt. Mindhárman
osztották a tudatos „népismeret” fontosságát: „Kósa és Sára Magyarország tájait
úgy térképezte föl filmes szemmel, mint ahogy egy-egy geológus a föld mélyében
rejlő kincseket. … Hol van egy magányos diófa a dombtetőn, tudták. … Kutakat
ismertek, nagy sárga löszfalakat, fecske-palotákat és temetőket. Úgy gyűjtötték
a lehetséges színhelyeket, ahogy például Bartók és Kodály népdalokat és
népzenét gyűjtött. – mondja Csoóri a kanadai Graham Petrie-nek adott izgalmas interjúban
(Filmes éveim, 1987). És amilyen
autentikus a táj, a tárgyi környezet, a breugheli képkompozíciók, éppolyan
hitelesek a filmekben felidézett tragikus paraszti sorsok. Az itthoni betiltás
ellenére Cannes-ban a legjobb rendezés díjával elismert Tízezer nap (1963-64, bemutató: 1967) három főszereplőre, három
szólamra épül, három léthelyzetet ütköztet folyamatosan és nemcsak a dinamizmus
kedvéért, hanem mert mindhárom világkép és mentalitás meghatározó volt a magyar
parasztság sorsának alakulásában. A két főhős, Széles István és Bánó Fülöp a
falusi társadalom két különböző kasztjába tartozik. Széles az önerejéből
felemelkedő parasztgazda, Bánó föld nélküli agrárproletár. Barátok, de
szemléletmódjuk a filmbe sűrített 30 évben mindvégig harcban áll egymással. Széles
foggal-körömmel ragaszkodik az egyéni gazdálkodáshoz, pár hold földjéhez, Bánó
viszont a kollektivizálás híve, sőt agitátora. Büszke arra, hogy „a
magántulajdont a múzeumba tettük, méghozzá úgy, hogy a haja szála se görbült
senkinek”. (Ami persze cseppet sem kegyes önámítás. A padlások lesöprése, a
kitelepítések, a kulákok üldözése megfélemlítette és kivéreztette a falvakat.) A
harmadik szereplő, Széles István parasztból értelmiségivé lett fia, az alkotók
alteregója, egyikük mellé sem áll oda, el akar szakadni a falutól, a földtől, a
szerzésvágytól, a rideg erkölcsi világtól, az egész ezeréves keserűségtől. Ugyanezt
a drámai elszakadást élte meg a faluról jött fiatal értelmiségiek sokasága, az Oldás és kötést leforgató Jancsó éppúgy,
mint a Sodrásbant rendező Gaál
István. És ezt a pusztulásra ítélt hagyományt örökíti meg a Feldobott kő filmrendezőnek készülő, de
apja vétke miatt eltanácsolt, kényszerűségből földmérőként dolgozó hőse is.
Sára 1968-as játékfilmrendezői bemutatkozása a Tízezer nap rokonfilmje. A triász újabb forgatókönyvírói
csúcsteljesítménye ismét a hagyomány és a modernitás malomkövei közé vetett
emberek és közösségek (a tanyaközpontba kényszerített tanyasiak, nomád
életmódjuk miatt vegzált cigányok) keserves sorsát idézi meg. Sára egész
életművében hű maradt a Feldobott kő
filmrendező-hősének krédójához: „Kérd számon a történelmen az embert.” E
tekintetben Sára legnagyobb vállalása a 2. magyar hadsereg 1943. januári doni
katasztrófáját a túlélők – tisztek és közlegények – visszaemlékezéseivel felidéző
25 részes tévésorozat, a Krónika.
Csoóri, aki a sorozat egyik dramaturgja
volt, említett esszéjében az elsők közt világított be a tilalom fekete függönye
mögé Z. István nagygazda történetével, aki még húsz év múltán is rögeszmésen
várja vissza Donnál eltűnt fiát. A sorozatért (1979-82) ugyanúgy meg kellett
küzdeniük az alkotóknak, ahogy a hatvanas évek közepén Kósának a Tízezer napért. A „puha diktatúra” már
csak szilenciummal, cenzúrával, betiltással büntetett, nem börtönnel vagy
kötéllel, de nem engedett mind hiteltelenebb alapelveiből. A teljes Krónika csak a rendszerváltás után
mehetett le a televízióban. 1987-ben Sára és Csoóri elkészítették utolsó közös játékfilmjüket
egy vidéki kiskirályról (Tüske a köröm
alatt). Csoóri akkor már bő évtizede
az ellenzék „népi” ágának elismert szellemi vezére, lélekben már másutt jár, és
érzése szerint addigra a magyar film is kifáradt. Több játékfilmben már nem
működött közre. Sárával és Kósával forgatott filmjei (az Ítéletet, Hószakadást, Nincs időt is beleértve) azonban a magyar
film aranyalapjába tartoznak.
*
Mit látna ma Csoóri a
toronyból? Parasztokat, kisgazdákat aligha, már nyomuk sincs. A magyar falu
megszűnt létezni, legfeljebb lakóhely, de nem közösség többé. (Dermesztő kortárs
látlelet Nagy Dénes 2013-as dokumentumfilmje, a Másik Magyarország). Ha csak a magyar paraszt tűnt volna el, az is
tragikus lenne, de nincs már se munkásság, se polgárság, se értelmiség. A társadalom
tömegtársadalommá mállott. Finis
Hungariae.
De hiszen látta,
láthatta, megélte. Hogyan és mikor téveszthetett utat? Kádár vidám barakkjában
még tudva tudta, a politika kevesebb, sőt hitványabb a művészetnél. Alighanem
akkor, amikor elfeledte, hogy az írók „a megengedhető gondolatokkal szemben
mindig a megengedhetetlen gondolatok szószólói voltak”, hogy a művészet soha
nem lehet másutt csak ellenzékben. Az író még akkor sem ülhet a bársonyszékbe,
amikor eszének, szívének kedves párt uralkodik. Sőt még kritikusabbnak kell
lennie. Csoóri 1990-ben nem néhány rosszul megfogalmazott mondat, meg nem
gondolt gondolat miatt veszítette el addigi egyesítő, „hídemberi” szerepét.
Hanem ennek a tudásnak a feledése, feladása miatt. Nem ő emelte fel magához a
pártját, hanem a pártfegyelem gyúrta át őt. Pedig egy 1987-es karácsonyi
beszélgetésben a költő még az értelmiség egységére esküdött: „A nemzet szelleme
már századok óta többnyire kényszerlakhelyén: az irodalomban tartózkodik. De a
miértet el szoktuk felejteni. Nevezetesen azt, hogy azért tartózkodik az
irodalomban, mert önmagát megvalósítani, kibontani és megmutatni csakis ott
tudta. A politikában nem. Ha csak a huszadik századot nézzük, azt láthatjuk ,
hogy Ady, Németh László vagy Illyés nemzetképe tisztázottabb, mint a kortársi
politikusé. Ezt a nemzetképet pedig nem az ég súgta nekik, hanem a kín, a múlt,
a tapasztalat, az értelem s nem utolsóként a műveltségük.”
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 7 átlag: 5.57 |
|
|