Film / RegényTom Ford: Éjszakai ragadozókKárhozottak királyaAlföldi Nóra
Tom Ford a regény hősnőjét Los Angeles művészelitjébe
helyezte át.
Tom Ford kétségtelenül az egyik legizgalmasabb
stilisztája napjaink popkultúrájának, rajta kívül kevesen mondhatják el
magukról, hogy két tömegmédium felületén is képesek markánsan érvényesíteni
alkotói mentalitásukat. A divatmogul Ford saját neve alatt futó
giga-vállalatának égisze alól egyszerű szabású, klasszikus fazonokat idéző
kelmék kerülnek ki, melyeket bújtatott fondorlatokkal és pofátlanul kézenfekvő
megoldásokkal avanzsál luxuscikkekké, ám mindemellett nyíltan vállalja, hogy
mindezek nem többek eldobható, ipari konzumtermékeknél. Ford saját bevallása
szerint épp ettől a csillogó junk-kultúrától csömörlött meg, és úgy döntött, hogy
haute couture törekvéseit a
filmrendezésben éli ki. A kritika és a nézők által tapsikolva fogadott, Az egyedülálló férfi című első filmjével
már karakán direktorként debütált, második, Éjszakai
ragadozók című munkájában még magabiztosabb auteurként tetszeleg, ráadásul
nem fél rásütni kéznyomát filmjének minden egyes kockájára.
Ford az 1993-as, Austin Wright által írt Tony and Susant vette gondozásába, a hermeneutikai
izgalmakkal tarkított regényt ügyesen magára szabta, helyt adva mind művészi önkritikájának,
mind szerzői törekvései kinyilatkoztatásának. Pedig nem volt egyszerű dolga;
Wright műve többrétegű és többolvasatú „regény a regényben”, amely túlontúl bőbeszédűnek
mutatkozik ahhoz, hogy egyetlen egészestés filmbe tömörüljön, nemhogy nagy
horderejű nyilatkozattételeket is elbírjon. Ford viszont szokásához híven, elegánsan
a lehető legegyszerűbb utat választotta, az exférj brutális bűnügyet
érzékletesen taglaló kéziratát olvasó főhősnőt a saját, sznobériájában vergődő,
Los Angeles-i művészeti elit közegébe helyezte. Így Susan a regényhez képest nem
egy középosztálybeli középkorú asszony, akit az általa olvasott történet
izgalmaitól – valamint volt, és jelenlegi tönkrement házasságának tanulságairól
való mélázástól – a mosás, főzés, gyermekeinek nevelése szakít el. A főhősnő Ford
olvasatában azonosulásra legkevésbé sem csábító, a fogyasztói társadalom
visszásságaitől kiüresedett elit nő, akire a semmiből csap le alattomosan volt
férjének frappáns, halk bosszúja.
Ez a fogás azonban csak látszólag egyszerű, hiszen a
mélyunalommal tarkított űr lapolódik át és vissza egy kőkemény, véres és
pattanásig feszülő történetbe, miközben a múlt banális kegyetlensége is
megelevenedik: a volt férj regényében Tony magatehetetlenül nézi végig, ahogy
családját elrabolják és brutálisan lemészárolják, Susan a sztori követése
közben akaratranul is szembesül azzal, hogy majd húsz évvel ezelőtt milyen
hideg megfontoltsággal hagyta el alkotói
ambícióit kibontani képtelen társát. Ford nem félt ravaszul használni a film
médiumának eszközeit, bölcsen sarkít, ellentéteket feszít egymásnak, ahol kell
élesít, mindemellett a finomságokat is elhagyja: a Susan emlékeiben
megelevenedő férj és a regény frusztrálóan cselekvésképtelen főhőse egy és
ugyanaz az ember; a hosszú ideje hibázni képtelen Jake Gyllenhaal ügyesen
keresztezi egymásba a két karaktert, igaz Ford is a segítésére siet, hol apró
gesztusokkal, hol finom szimbólumokkal szövi egybe a történeteket. Susan világa
monokróm, szürke tónusokban csillog üresen, míg a bűnügyi szál vörös és barna
színekben vibrál a groteszken harsány nyugat-texasi közegben. Ford minden
fegyvert fordítva süt el, egymásra halmozza a klisés mivoltuk miatt
káprázatosnak tűnő archetipikus karaktereket, kezdve Susan rideg elitista
anyjától, a jóképű és tenyérbemászóan megnyerő új férjen át, a fantasztikusan
elnagyolt nyomozó seriffig. Ott rúgja hasba a nézőjét ahol a legjobban fáj; minden
egyes szereplő kárhozatra van ítélve, látszólag nem való ez a törékeny, útját
kereső alkotói léleknek, mégis ő az, aki bosszúját a lehető legkönyörtelenebbül
tálalja. Ford keresve sem találhatott volna jobb közeget adaptációjához a
noirnál, ráadásul képletében minden stimmel, mintha csak tankönyből olvasná a
szabályait, igaz nem kellett messzire nyúlnia, hiszen minden egyes terméke e sötéten
bugyborékoló, fájdalmasan elegáns világ szülöttje.
ÉJSZAKAI RAGADOZÓK (Nocturnal Animals) – amerikai, 2016. Rendezte:
Tom Ford. Írta: Austin Wright regényéből Tom Ford. Kép: Seamus McGarvey. Zene: Abel
Korzeniowski. Szereplők: Amy Adams (Susan), Jake Gyllenhaal (Edward/Tony),
Armie Hammer (Hutton), Aaron Taylor-Johnson (Ray), Michael Shannon (Adams).
Gyártó: Fade to Black / Focus Features / Universal. Forgalmazó: UIP-Duna Film. Feliratos. 112 perc.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 3 átlag: 5.33 |
|
|