KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
   2017/március
FEKETE HOLLYWOOD
• Soós Tamás Dénes: A történelem visszavétele Fekete Hollywood
• Strausz László: Nagyon is emberi Holdfény
ÚJ RAJ
• Szabó Ádám: Nyers hús Amat Escalante
A KÉP MESTEREI
• Alföldi Nóra: Egy angol úriember Roger Deakins
INGMAR BERGMAN
• Pólik József: A törpe, aki leharapta a lábujjamat A szemtanú mint karakter
• Gáspár László Ervin: Hang, téboly és sirályvijjogás Bergman „kamarazenéje”
ANIMÁCIÓ
• Varga Zoltán: Mi a rajzfilm, doki? Chuck Jones életműve
MAGYAR MŰHELY
• Morsányi Bernadett: Hiányzó láncszem Beszélgetés Török Ferenccel
• Kolozsi László: A tehenek tekintetében Beszélgetés Morcsányi Gézával
• Kolozsi László: Álmomban már láttalak Testről és lélekről
• Orosz Anna Ida: A rajzolt filmek primátusa Varga Zoltán: A magyar animációs film
• Morsányi Bernadett: Tulajdonságok nélküli emberek Dobai és a film
SZÍNÉSZPORTRÉ
• Horeczky Krisztina: Hollywood nagyasszonya Meryl Streep
FILM / REGÉNY
• Pethő Réka: Istenkép Shûsaku Endô: Némaság
• Varró Attila: Fél pálfordulás Némaság
KRITIKA
• Baski Sándor: Nosztalgiajárat T2 Trainspotting
• Kovács Gellért: Szertől szerig Dizájneren
• Schubert Gusztáv: Antigravitáció Mi ez a cirkusz?
• Roboz Gábor: A régi rutin A régi város
TELEVÍZÓ
• Huber Zoltán: A fekete város Atlanta
MOZI
• Jankovics Márton: Marina Abramović – A távolság, ami összeköt
• Kránicz Bence: Oroszlán
• Gelencsér Gábor: Szép álmokat!
• Sepsi László: Körök
• Benke Attila: A Kaptár: Utolsó fejezet
• Árva Márton: Desierto
• Kovács Kata: Egy kutya négy élete
• Roboz Gábor: Szólít a szörny
• Varga Zoltán: LEGO Batman - A film
• Barkóczi Janka: Tékasztorik
• Baski Sándor: Arany
• Kovács Gellért: Pofoncsata
• Varró Attila: Az egészség ellenszere
DVD
• Benke Attila: Fantasztikus labirintus
• Pápai Zsolt: Race – A legendák ideje
• Soós Tamás Dénes: A kolónia
• Pápai Zsolt: Szeretteink körében
• Bata Norbert: Elzárva a világ elől
PAPÍRMOZI
• Bayer Antal: Papírmozi

             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

Szólít a szörny

Roboz Gábor

A Monster Calls – amerikai-spanyol, 2016. Rendezte: J. A. Bayona. Írta: Patrick Ness (saját regénye alapján). Kép: Óscar Faura. Zene: Fernando Velázquez. Szereplők: Lewis MacDougall (Conor), Liam Neeson (a Szörny hangja), Felicity Jones (Anya), Sigourney Weaver (Nagymama). Gyártó: Apaches Entertainment. Forgalmazó: Freeman Film. Szinkronizált. 108 perc.

 

Egy olyan coming-of-age történetre még a tematika alapos ismerői is felkaphatják a fejüket, amelyben egy gigantikus tiszafa segít egy kamaszfiúnak kimondani addigi élete legelviselhetetlenebb igazságát. Az ifjúsági regényeivel kritikai és közönségsikert aratott, nálunk is népszerű Patrick Ness Szólít a szörny című könyvének főhőse halálos beteg édesanyja agóniája során képtelen szembenézni legnehezebb feladatával, de egy nap odalép a szobája ablakához a kertjük végében álló tiszafa, aki közli vele, hogy előbb ő mond el három mesét, a negyediket azonban már neki kell.

Nem csoda, hogy az érzelmekben és látványos jelenetekben gazdag történetet épp J. A. Bayona vitte filmre, aki előző egészestéseivel (Árvaház, A lehetetlen) már világossá tette, hogy vonzzák azok a melodrámai sztorik, amelyekben fontos szerephez jut a szülő-gyerek kapcsolat, és hogy rá lehet bízni egy közepes büdzséjű közönségfilmet. A spanyol rendező Ness saját forgatókönyvéből dolgozott, így olajozott adaptációja a lehetőségekhez mérten hű maradt a forrásműhöz, a párbeszédek gyakorlatilag szöveghűek, és csak egy lényeges mellékszereplő esett ki. Ráadásul még jobban kidomborította a regény önreflexivitását, és egy apró ötlettel elérte, hogy a szörny történetei különböző stílusú animációs betétekként mélyebben beágyazódjanak a filmbe (egyúttal tisztelgett a könyv vérfagyasztó illusztrációit jegyző Jim Kay előtt). Ugyanakkor Nesshez hasonlóan sikerült elkerülnie az érzelgősséget és fogást találnia a súlyos témán, így bármennyire is pazar képsorokkal fogalmazta újra a történetet, végső soron nem csomagolta rózsaszínbe.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2017/03 56-56. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=13131