KritikaA monostor gyermekei; Könnyű leckékIdegenek, ismerősökMargitházi Beja
Zurbó
Dorottya dokumentumfilmjeinek kamaszhősei kultúrák és generációk ütközési
zónáiban felnőve próbálják megtalálni a helyüket.
Hogyan
lehetnék focista? – morfondírozik egy rövid hajú, tizenéves lány egy bhutáni
kolostor udvarán. Szerzetes legyek, ahogy apám szeretné? – kérdezi magától
bátyja ugyanott. Mit szólna anyám, ha így látna? – gyötrődik nap mint nap egy muszlim
szokásait feladó, tizenhét éves szomáliai menekült lány Budapesten. A generációs
különbségek szakadékká szélesednek a globalizáció és migráció árnyékában Zurbó
Dorottya szinte egyidőben moziba kerülő, két új dokumentumfilmjének kamaszhősei
számára, akiknek saját kulturális, vallási örökségük és egy radikálisan más, új
világ között egyensúlyozva lényegében a „Ki vagyok? Mit akarok?” klasszikus kamaszkori
kérdéseire kellene sürgős választ találniuk. Nincs deklarált koncepció, de a
fiatal filmes néhány korábbi munkája is határhelyzetbe került tizenévesek
identitáskérdéseit és családi kötődéseit vizsgálta (Hát ki az én életem? Vasárnapi
ebéd); ezúttal a válaszok megtalálása helyett szereplői szenzibilis,
életszerű portréját rajzolja meg mély empatiával, a lokális, de univerzálisan
is érthető árnyalatokra egyaránt ügyelve.
A monostor gyermekei három európai város (Budapest, Lisszabon, Brüsszel)
filmiskoláinak összevont mesterképzési programja, a Doc Nomads azon irányelvét
igazolja vissza, hogy különböző országokból érkező fiatalok, más-más helyszínen
találkozva, kulturális tapasztalataikat összegző projekteken dolgozzanak együtt.
Zurbó és Arun Bhattarai korábbi munkáit is a felnövekedés és migráció iránti
érdeklődés inspirálta, első közös filmjük Bhattarai hazájában, egy bhutáni
buddhista monostorban élő testvérpár hétköznapjait követi nyomon. Az
évszázadokig földrajzi és kulturális izolációban élő, néhány év alatt
gyorsított tempóban modernizálódó, a „bruttó nemzeti boldogságot” feltaláló kis
országban egyszerre nagyon erős a tradíciókhoz való ragaszkodás, de a
fenntartható fejlődés támogatása is. Zurbóék dokumentumfilmjének ezt a
kettősséget, és a nemzeti sztereotípiák mögötti valóságot sikerül árnyalniuk Gyembó
és Tashi fordulóponthoz érkezett életútjainak megmutatásával. A Himalája
tövében álló, kétezer éves monostorban viszonylagos szegénységben élő család rekvizítumai
között látszólag jól megférnek egymással az apa által oly nagy becsben tartott festett
maszkok és felmenőktől örökölt jelmezek, kegytárgyak, valamint az utódok számára
életfontosságú mobiltelefonok, videójátékok és márkás sportcipők. Hiába érdekli
azonban Gyembót sokkal jobban a foci, a Facebook és a lányok, apja a
munkahelyként, otthonként és bevételi forrásként is szolgáló monostor örököseként
tekint rá, és ezért szerzetesi jövőt szán neki. Hosszú, kimerítő, kántáló
hangon kifejtett bölcsességei és életvezetési tanácsai nem találnak utat
Gyembóhoz, akin mi nézők ugyan látjuk, hogy csöppet sem fülik a foga a
cölibátushoz vagy a szent szövegek tanulmányozásához, de ezt maga egyetlen
szóval sem meri megemlíteni apjának.
Amekkora
nyomás nehezedik a nagyobbik fiúra, olyan engedékenyek és toleránsak a szülők a
focinak élő, haját mindig rövidre nyírató, edzőcuccokban járó, és a lányok
iránt érdeklődő húga, Tashi iránt. Az újjászületés buddhista életszemlélete
szerint a „lánytestbe született fiút” az apa a világ egyik legtermészetesebb
dolgának tekinti; „A gyerekek külön világ, néha nehéz megérteni őket.” – teszi
hozzá az anya, és ennek jegyében engedik el Tashit abba a többhetes edzőtáborba,
melynek célja a junior nemzeti lánycsapat felállítása. A film által felölelt
követési időben a két testvér egyikének sem sikerül közelebb kerülnie álmaihoz:
Tashi a táborzáró, sorsdöntő meccsen ügyetlenül játszik, így nem választják be
a lánycsapatba, haza kell utaznia. Gyembó, apja kérésére a bentlakásos
szerzetesi iskolába is ellátogat, és a közösség boldogságát az egyéni elé
helyezve, talán a következő tanévtől be is költözik oda. A monostor gyermekei nem mutatja be a folytatást, nem kerekít happy
endinget; visszaengedi szereplőit a hétköznapjaikba, hogy tovább keressék a
válaszokat.
Zurbó
és Bhattarai dokumentumfilmes módszere nem a kérdezés vagy beszéltetés, hanem a
rendkívül nagy idő- és türelemigényű, bevatkozásmentes megfigyelés. A forgatás
elkezdését megelőző hosszú ismerkedés, a bizalmi viszony kialakítása nyomán a
kamera és a filmkészítők jelenlétének olyannyira megszokottá kell válnia, hogy a
szereplők ne idealizált, hanem valódi önmagukat adhassák, amit Arun Bhattarai
helyismerete nélkül aligha lehetett volna elérni. A három éven át forgatott A monostor gyermekeit, a kulturális
különlegességen túl, az együtt töltött időnek, a figyelemnek és érdeklődésnek a
képi komponálásban és vágási tempóban is megnyilvánuló jelenléte teszi igazán
értékessé.
Intimitás
és kreativitás, dráma és terápia egészen eredeti kombinációja születik meg
Zurbó önálló rendezésében, a Filmalap Inkubátor programjában készült Könnyű leckékben, amely egy teljes tanéven át kíséri a tizenöt
évesen Szomáliából egyedül elmenekülő, és végül Magyarországon maradó Kafiya
sorsát. A magyart már érthetően törő karcsú, fekete lány egy budapesti
gyerekotthonban lakik, és a nyelvtanulás mellett az érettségire készül
bámulatos kitartással, olyan tantárgyakból, melyek némelyikébe a magyar diákok
bicskája is gyakran beletörik. A másságát külsejében is megtestesítő Kafiya
egyszerre közvetlen és megközelíthetetlen, éteri jelenség; Zurbó filmje arra
vállalkozik, hogy a magas, kecses, szupermodell külső, a problémákhoz való
pozitív hozzáállás és látszólagos kiegyensúlyozottság mögötti mély,
kibeszéletlen traumák és koravén komolyság nyomába ered. Azért lesz
kiemelkedően jó munka, mert tisztában van vele, hogy dokumentumfilmesként nem
elég a szereplőt és a történetet megtalálni, ha nem sikerül az ehhez leginkább
illő hangütést, attitűdöt és dramaturgiát hozzáilleszteni.
A monostor gyermekeitől eltérően, a Könnyű
leckék több fronton építkezik: egyszerre követi a tanév alakulását, Kafiya
küszködését a kötélmászással és az életében először kipróbált úszással, az
osztrák-magyar monarchia asszimilációs politikájának történetével és a
szögfüggvényekkel, de a szabadidőben vállalt különféle munkáit is, legyen az
húsaprítás, divatmodellkedés, képzőművészeti kiállításon való fellépés, vagy
szuperhősjelmezes mozis jegykezelés. Így persze óhatatlanul rálátást nyit a
külvárosi iskolák és gyerekotthonok fülledt világára, a lányanyák és gyűrött
arcú, hajszolt pedagógusok jól ismert mondataira és gesztusaira, de véletlenül sem
tántorodik el, hogy az iskolarendszer vagy a szociálpolitika hiányosságairól
meditáljon. Azt a Kafiyát kíséri rendületlenül, aki ítélkezés nélkül kér és kap
segítséget, miközben az igazán kemény csatákat nem is a környezetével, hanem
önmagával kell megvívnia.
A
valódi dráma a hétköznapokon túl bontakozik ki, ugyanis miközben a gyerekként
egy kényszerházasság elől elmenekült Kafiya a kapcsolódási pontokat keresi új
hazájában, a hozott hagyományok használhatatlanságával, és muszlim hitének
kiüresedésével kell szembesülnie. Így jut el egy keresztény közösségbe, ahol
nemcsak barátokra és szerelemre talál, de a krisztusi tanítás hatására –
szörnyű bűntudat mellett – meg is tér. Zurbó ablakot tud nyitni arra, amivel
egy ilyen drasztikus identitásváltás jár: Kafi időről időre anyanyelvén
elmondott, képzeletben anyjának címzett vallomásai azt ismertetik fel, ahogyan
a múlt, a gyerekkor, a szomáliai identitás, a saját kultúra és vallás nem
vehető le és akasztható szögre, mint egy nagykabát. Elhagyásuk olyan veszteség
és trauma, melyet éppen a készülő film segít feldolgozni azáltal, hogy egyszerre
szolgál naplóként, dokumentációként és anyjának soha elküldeni nem mert
vallomásként. Kafiya, a Könnyű leckék
főszereplője így lényegül át alkotótárssá: történetként adja át magát, egyúttal
önkifejezési csatornává alakítja a filmformát, megérti a benne rejlő
lehetőséget, és beépíti saját útkeresésébe, gyászmunkájába, annak a traumának a
feldolgozásába, amit az elszakadás, az otthon és a család túl korai elvesztése
jelent.
Zurbó
Dorottya mindkét filmjében ott dolgozik a megtalált módszer, a lírai
finomsággal vegyes dramaturgiai- és formaérzék, a saját dokumentumfilmes hang
és a határozott témaválasztás. Az örökségüket megkérdőjelező, de családjukhoz
ragaszkodó, nem nyugati és nem európai fiatalok kételyeit, dilemmáit empatikusan
megmutató A monostor gyermekei és a Könnyű leckék ugyanakkor felbecsülhetetlenül
fontos munkát végez azzal, hogy a kulturális másságokat áthidalva, nézőivel
felismerteti az idegenben az ismerőst.
A MONOSTOR GYERMEKEI – magyar, 2017. Rendezte és írta: Arun Bhattaray és Zurbó
Dorottya. Kép: Arun Bhattarai. Zene: Balázs Ádám. Vágó: Szalay Károly.
Szereplők: Gyembó, Tashi, Phub Lamo, Tenzin. Gyártó: Éclipse Film.
Forgalmazó: ELF Pictures. 74 perc.
KÖNNYŰ LECKÉK – magyar, 2018. Rendezte és írta: Zurbó Dorottya. Kép: Natasa
Pavlovszkaja. Zene: Balázs Ádám. Vágó: Sass Péter. Producer: Ugrin Julianna.
Szereplő: Kafiya. Gyártó: Éclipse Film. Forgalmazó: ELF Pictures. 78 perc.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 0 átlag: - |
|
|