Horror-trendekA horrorfolytatások átkaFolytassa a sikoltozást!Varga Zoltán
A horrorfolytatások
nem csak ismétlik és fokozzák elődeik elemeit, olykor szembeszegülnek velük.
„A folytatások tették
tönkre a horror műfaját” – jelenti ki Randy, a Sikoly 2 filmőrült egyetemistája, s lesújtó véleményét alighanem
sokan osztanák. Főleg azok, akik nem vevők a horrorfilmek folytatásaira – vagy
általában a sikerfilmek szerializálódására
–, s olyan érveikkel, mint a kreativitás (vélt vagy valós) hiánya, a bevált
megoldások elkoptatása és a szemérmetlen haszonlesés, talán nehéz is lenne
vitába szállni. A legtöbb horrorsikert általában már néhány éven belül követi
folytatás, de időnként megesik, hogy csak évtizedek távolából mernek
hozzányúlni egy-egy alapműhöz (például több mint 20 év választja el a Psycho II-t és a Düh – Carrie 2-t Alfred Hitchcock, illetve Brian De Palma remekműveitől).
A folytatásdömpinget a televízió és a video-, illetve DVD-forgalmazás feneketlen
bendője is elősegíti: egyes szériák bizonyos epizódszám felett már nem a
moziban folytatódnak. Clive Barker Hellraisere
a negyedik, Don Coscarelli Phantasm-sorozata
a harmadik rész után költözött át a videóforgalmazásba, s ismeretesek
tévébemutatásra szánt – jobbára csak a horrorfolytatások rossz hírét erősítő,
harmatgyenge – második vagy akár negyedik részek is (Look What’s Happened to Rosemary’ Baby; Psycho IV – A kezdet; Ómen IV
– Az ébredés; Madarak II).
A műfajban persze
találunk megbecsült, akár kisebb klasszikussá nemesedett vagy kultuszfilmként
rajongott tételeket, amelyeknek – ezidáig – nem készült folytatása, pedig
végkifejletük lehetővé tenné a rémmese továbbszövését is. Olyan módfelett
különböző, ám egytől egyig figyelemre méltó munkák állnak „egymagukban”, mint
például a Lelkek karneválja, az Ijesszük halálra Jessicát, a Lemora,
A köd, Az éhség, a Babák, a Gyilkos
bohócok a világűrből, a Hullajó, Az Álmosvölgy legendája vagy Az ördög háza (bár némelyikük nem
menekült meg a sokak szerint a folytatásnál is nagyobb átkot jelentő
remake-től). A „folytatásmentes” horrorfilmek csoportja azonban egészen bizonyosan
csak kis szelete a műfajnak; a zsáner alaposabb megismerése érdekében tehát érdemes
bizalmat szavazni a folytatásoknak is. Részben mert a műfaj történetében
rendkívül nagy súllyal képviseltetik magukat a folytatások – pusztán a
vonatkozó filmcímek fölsorolásával is ki lehetne tölteni a jelen cikk
rendelkezésére álló terjedelmet, sőt elegendő sem lenne a teljes lajstromhoz.
A közhiedelemmel
ellentétben a horrorfolytatások nemcsak az alapfilmek szolgai ismétlései
lehetnek, amelyek lemásolják és fölfokozzák az eredeti művek elemeit – olykor
elődeik továbbgondolását, sőt néha drasztikus átértelmezését is megkísérlik. Ahogyan
a műfajról írt könyvében Peter Hutchings is hangsúlyozza, a folytatások szerepe
a zsánerben sokkal összetettebb és árnyaltabb, mint általában vélelmezik.
Szörnytársaságok
A folytatásokban rejlő
teremtő erő már 1935-ben megmutatkozott, stílszerűen éppen egy nagy – sőt, a
zsánerben minden bizonnyal a
legnagyobb – kreátor újabb történetében, a Frankenstein
menyasszonyában (melynek sikere sorsdöntőnek bizonyult abban, hogy a műfaj
fixálódott a folytatások gyártására). James Whale mesterműve máig tankönyvi
példája az alapfilmet – jelen esetben a szintén általa rendezett 1931-es Frankensteint – fölülmúló folytatásnak.
A ragyogó tehetségű direktor teljesen szabad kezet kapott a második részhez a
Universal stúdiótól, s ennek eredményeképp az első résznél vizuálisan
cizelláltabb, excentrikus mellékfigurákkal tarkított s mindenek előtt
tragikomikus hangolású – a rém iránti szánakozást kihangsúlyozó – folytatás
született. Különösen szokatlan az éles hangnemváltások sora is – lásd például a
szörny és a vak remete találkozásának megindító jelenetét, majd a rákövetkező
képsorban a monstrum mulatságos ismerkedését a szivarozással. Whale
évtizedekkel megelőzte a korát azzal is, hogy alkotó és alkotás viszonyát vonta
kérdőre, illetve művész és szörnyeteg összemosódását sugallta azzal a bravúrral,
hogy a prológusban feltűnő Mary Shelleyt – azaz a Frankenstein-regény szülőanyját – ugyanazzal a színésznővel, Elsa
Lanchesterrel játszatta el, akinek sziszegő-sikoltozó szörnymenyasszony-alteregója
a populáris mozi legbizarrabb ikonjai közé tartozik.
A Frankenstein menyasszonya mint a Universal horrortermésének első
folytatása, elindította más rémfilmek továbbszövését is – ám egyik sem
versenyezhetett Whale szerzői látomásával. Míg az 1939-es Frankenstein fia – az utolsó film a szériában, amelyben Boris
Karloff játszotta a szörnyet – legalább tisztességes iparosmunka volt, kitűnően
használta a borzongató expresszionista stilizációt, s a torz Ygor szerepében
jutalomjátékot adott Lugosi Bélának, az 1936-os Drakula lánya pedig a szörnyfigura pszichológiai megközelítésével
frissítette a vámpírizmus ábrázolását, a többi Universal-folytatás egyre
kevésbé forszírozta a hasonló törekvéseket. A futószalagon érkező, mind haloványabb
munkák új és új fejezeteket csatoltak Drakula, Frankenstein, a láthatatlan ember,
a múmia vagy éppen a farkasember lezárhatatlannak tűnő – a 40-es évek során
gyarapodó – történetéhez. A klasszikus horrort az 50-es évek második felében
újrafazonírozó angliai Hammer stúdió is hasonlóképpen járt el, amikor –
másfél-két évtizeden át – a maga Drakuláját, Frankensteinjét és többi rémét
ugyancsak menetrendszerűen feltámasztotta hamvaiból. Ezeknek a filmszériáknak a
tételei még többnyire birtokos szerkezetbe foglalták a szörnyneveket (például Drakula menyasszonyai, A farkasember átka), a későbbi
horrorfolytatások sokszor megelégszenek a sorszámozással, és legfeljebb alcím
gyanánt mellékelik, hogy az adott rém átka, bosszúja vagy visszatérése van-e
soron éppen (ezek egymással szinte felcserélhetők, lényegi közlésértékük alig
van).
A Universal és a Hammer
szörnyfilm-szériái arról árulkodnak, hogy a horrorfolytatások egyik
legalapvetőbb tényezője az emblematikus – a jellegzetes vizuális
tulajdonságokkal, cselekvésformákkal és esetleges háttértörténettel
fölruházott, továbbá gazdaságilag is életképes – rémfigurák jelenléte,
akikre/amikre nemcsak egy sorozat arculata építhető, de a széria részei közötti
folyamatosság is. Feltűnő ugyanis, hogy a horrorfilmes folytatások szívesebben
viszik tovább a szörnyek történetét, nem a fenyegetett – és a borzalmakat
túlélt – szereplőkre építenek az új fejezetek kidolgozásakor. Nemcsak az
ódivatú monstrumok esetében van ez így, de a modernebb rémek, például Michael
Myers (Halloween), Freddy Krueger (Rémálom az Elm utcában) vagy Jason
Voorhees (Péntek 13) is ezt a trendet
képviselik az élbolyban. Az Ómen-trilógiában
a sátángyermek a legfőbb közös pont: Damien kisfiúként, kamaszként és fiatal
felnőttként tűnik fel a fejezetekben (Ómen,
1976; Damien – Ómen II, 1978; Ómen III: A végső összecsapás, 1981).
Néha azonban egyes rémek
és áldozatjelöltek sorsa – legalábbis egy időre – összefonódik, máskor pedig a
rémek helyett a túlélők viszik tovább a szériát. Az előbbi frappáns esete a Gyerekjáték-széria, melynek első három
etapja állítja középpontba Chucky, a
gyilkos bábu és balsorsú tulajdonosa, a kis Andy élethalálharcát, hogy aztán a
negyedik rész, a Chucky menyasszonya
új történetszálat indítson – ami majd, bonyolítva a képletet, a felnőtt Andy
karaktere révén a hetedik részben visszatér a kezdetekhez. A második esetet képviselheti
az It’s Alive (a magyar videóforgalmazásban
Larry Cohen filmje valaha Kannibál bébi
születikként volt hírhedett), ahol az első fejezet főszereplője, a torz
gyermek apja a második rész fontos mellékkaraktereként látható viszont; Sam
Raimi Gonosz halottak-trilógiája,
amelyben mindvégig Ash (azaz Bruce Campbell) állja a sarat a démonokkal küzdve.
Wes Craven négytételes Sikoly-szériájában
egészen példátlan módon mind a három fő karakter (Sidney, Gale és Dewey) túléli
a vérengzéseket.
Rémálmodj még egyszer!
A szörnyfigurákra alapozódó
folyamatosság különösen nyomatékos a slasher-horrorban, melynek imént is
emlegetett emblematikus rémei (Michael, Freddy és Jason) a rajongók számára
igazi triumvirátust alkotnak, ismert jellegzetességeik pedig – mint a hokimaszk
vagy a fekete humorú beszólások – teljesen elválaszthatatlanok tőlük, kötelező
kellékeik. Ám nem volt mindig így, a bejáratott monstrum-tulajdonságokat éppen
a folytatások szilárdították meg; ha csak az alapfilmekre hagyatkoznánk,
másként emlékeznénk ezekre a rémekre. A Péntek
13 jól illusztrálja, hogy a folytatások sora mítoszépítésre is szolgálhat,
hiszen az alapfilmben nem Jason, hanem az anyja, Mrs. Voorhees tizedeli a
Kristály-tó élvhajhász táborlakóit. A gyermekként vízbe fúlt Jason – aki
először csupán rémálombeli jelenésként hozza a frászt az egyetlen életben maradt
lányra (és a közönségre) – a második résztől veszi saját kezébe a szúró-vágó
eszközöket, a védjegyévé vált hokimaszkot pedig a harmadik részben ölti fel. E
maszk mögött más is rejtőzhet: Jasont az ötödik Péntek 13-ban Roy, a fiáért bosszút álló mentős pótolja, aki rövidéletű
utódnak bizonyult – a deformált Jasont a hatodik felvonás prológusa a sírból
hozza vissza. Ezzel szemben Wes Craven eredeti Rémálom-filmjének második fejezete nem építeni, hanem rombolni
látszott a mítoszt: a Freddy visszavágban
nem az álom és a valóság határainak elmosódása jelentette a rém belépőjét a mi
világunkba, a szörnyeteg egy gyötrődő kamaszfiú lelkét megszállva, az ő testén
keresztül próbált meg támadásba lendülni. A Rémálom
az Elm utcában 2 különlegessége, hogy sokan az elfojtott homoszexualitást
megjelenítő allegóriának tartják – joggal –, s emellett az utolsó film a
szériában (leszámítva a sorból kilógó hetedik felvonást), amelyben Freddy
kizárólag félelemkeltő figura. A harmadik fejezetben ugyanis megkezdődik a szörny
új arculatának kidolgozása: Freddy Az
álomharcosok alcímen ismeretes filmben kezdi éjsötét humorral telíteni a
rémtetteit, s innentől kezdve válik azzá a perverz showmanné, akit hevült
rajongás övez – ami később meg is jelenik a nyíltan önreflexív, az összes
megelőző folytatást figyelmen kívül hagyó hetedik részben, a Wes Craven keze
alól kikerült Az új rémálomban.
Ugyancsak a harmadik rész kezdi kibontakoztatni Freddy eredettörténetét,
melynek állomásai további folytatásokban még jobban beépülnek a cselekménybe:
az ötödik rész (Az álomgyermek) rémálmokban
eleveníti föl a szörny fogantatását az elmegyógyintézetben, a hatodik fejezet (Freddy halála) a gyerekkorából sorol elő
epizódokat (nevelőapja szerepében, aki szíjat hasítana az ifjú Freddy hátából,
Alice Cooper cameózik!).
A Péntek 13- és a Rémálom-széria,
gondoljunk bármit is az egyes részek vagy a sorozat egészének színvonaláról,
bizonyítják, hogy a horrorfolytatások nem csupán ismétlik (és fokozzák) az
alapfilmek elemeit, de olykor – nem mindig sikeresen vagy követendő módon –
eltérni is megkísérelnek tőlük. A három nagy slasherszéria közül mégis a Halloween-filmeké a kétes értékű érdem a
legtöbb kipróbált és elvetett változtatást illetően. John Carpenter 1978-as remekműve
nem slasherként készült, nem kiforrott mintát követett a rendező – filmje maga
vált mintaadóvá. Ebből is levezethető, hogy nála még nem a folytatásnak ágyaz
meg a nyitott befejezés, hanem a történet motívumainak logikus végiggondolása,
illetve betetőzése az, hogy az eszelős gyilkos nem hal meg, mert a
végkifejletre érve talán nem is ember már: nem evilági erővé lényegül a
cselekmény során. Myers artikulálatlan hangja – lihegése – társul a befejező képsorokban
mutatott üres terekhez, s az utolsó snitt a borzalmak nyitányát jelentő Myers-házon
állapodik meg: miközben a történet a rém eltűnése révén nyitva marad, képileg a
zárás – keretezve a filmet – visszavisz a kezdőponthoz.
Ezt a borzongató
mivoltában is gyönyörű befejezést írja felül az 1981-es Halloween II közvetlen kapcsolódása: Rick Rosenthal filmje pontosan
akkor és ott veszi föl a fonalat, ahol az alapmű abbamaradt (az első rész
írópárosa – azaz Carpenter és Debra Hill – forgatókönyve alapján). A legkevésbé
sem szokatlan stratégia ez a típusú kapcsolódás, már a Frankenstein menyasszonya is az égő malomban rekedő szörny
képsorához nyúl vissza az új sztori megnyitásaként, módosítva az eredeti
befejezést. Ám minél nyitottabb az első horrorfilm végkifejlete, általában annál
illúziórombolóbb, ha „belenyúlnak” a későbbi részek alkotói, megfosztva azokat
titkaiktól, a nézőt pedig korlátozva a – saját szorongásait játékba hozó – továbbgondolás
lehetőségében. Hasonlóképpen kiábrándító Coscarelli Phantasm II-jének nyitánya, amelyből megtudhatjuk, mi történik az
első rész utolsó pillanatában a tükör túloldalára hurcolt fiúval (láthatjuk,
hogy gyámja szembeszáll a házat elárasztó gnómokkal és a rejtélyes Magas
Férfival, hogy kiszabadítsa a túszt). A Halloween
II megszünteti Myers alakjának kétértelműségét, s emberfeletti rémből
elpusztítható, hús-vér szörnyeteggé fokozza le, aki a lángok martalékaként
végzi. Hogy Myers mégis visszatért, s ezáltal a Halloween-széria szükségszerűen az arctalan gyilkos ámokfutásának
krónikájává vált, az a harmadik rész rendkívül kedvezőtlen fogadtatásának
számlájára írható. A Myers-történetváltozattól teljesen eloldódó Halloween III – Boszorkányos időszak próbálta
antológia-sorozattá formálni a szériát, amely minden tételében egy-egy önálló halloweeni
rémtörténetet kínált volna. A Carpenter-munkatárs Tommy Lee Wallace által
rendezett Halloween III igazi bűnös
élvezet, abszurd és viszolyogtató egyszerre; a széria fekete bárányát vagy
dühödten elutasítani, vagy rajongva üdvözölni lehet csak, középút aligha
képzelhető el. A korabeli közönség mindenesetre az előbbit tette, így a Halloween 4 visszahozta hamvaiból
Michael Myerst, s új történetszálat indított el, a rém ezúttal az unokahúgára
fente a fogát (vagyis a kését). A hetedik film, a jubileumi Halloween, húsz évvel később állt elő 1998-ban
azzal – az alapmű főszereplője, Jamie Lee Curtis közbenjárására –, hogy a
befejezőnek szánt rész az első két fejezethez kapcsolódjék, s Laurie Strode
egyszer s mindenkorra leszámoljon Myersszel. A horrorfolytatások kényszerítő
ereje azonban a lefejezés aktusát is képes semmissé nyilvánítani; a szintén
Rick Rosenthal által elkövetett, 2002-es nyolcadik részben (Halloween: Feltámadás) mégis pont került
a műfaj legnevezetesebb final girlje
és a rém évtizedes szembenállására: a prológusban Laurie alulmarad Myersszel
szemben. Tizenhat év telt el azóta, s Myers rémtettei (leszámítva a Rob
Zombie-féle gyalázatos remake-et és annak második felvonását) idén ősszel
folytatódnak a mozivásznon; akár Halloween,
negyven évvel későbbnek is keresztelhetnénk az új epizódot, ami – hasonlóan
az előző jubileumi filmhez – ismét zárójelezi a folytatásokat, ezúttal azonban
valamennyit, s közvetlenül a Carpenter-eredetihez (!) kíván csatlakozni. Ennek
jegyében törlődik az a rosszízű fordulat is, amely testvérekként leplezte le
Laurie-t és Myerst a Halloween II-ben;
ugyanakkor David Gordon Green filmje talán minden eddiginél látványosabb
példának ígérkezik arra – függetlenül reménybeli erényeitől –, hogy bizonyos
horrorfolytatások gátlástalanul gázolnak át előzményfilmjeiken, s eközben a
közönséget is baleknak nézik.
„Kiköpök egy leopárdot”
Az új Halloween a korábbi epizódokat tagadja
meg, ritkább esetben magát az alapfilmet utasítja el a folytatás. S talán ez a
legnagyobb vétek, amit elkövethet egy horrorfolytatás; az Ördögűző II – Az eretnek (1977) esete legalábbis erre enged
következtetni. John Boorman kiátkozott,
megtiport, lesajnált alkotása – máig a legrosszabb filmek között jegyzik s
közröhej tárgya – a leginkább meg nem értett és félreértett mozgóképek egyike,
pedig megérdemelné a méltányosabb közelítésmódot. A vizionárius Boorman
tudatosan szegült szembe az általa megvetett William Friedkin-alapművel, Az ördögűzővel (1973), s jóformán
mindenben az első rész antitézisét hozta létre. A folyamatosság persze
többszörösen biztosított, hiszen a főszereplők közül az ördög által megszállt
Regan szerepében Linda Blair, a visszapillantásokban és álomjelenetekben
feltűnő Merrin atyaként pedig Max von Sydow látható újra. A cselekmény mitikus
dimenziójának kibontakozása azonban egészen másként értelmezi az első filmben
is megjelenő témákat Jó és Rossz harcáról – a régi és új hősök (a Richard
Burton által alakított Lamont atya és Regan) útja a tudat mélyére és Afrika
szellemvárosaiba vezet. Kevéssé vitatható, hogy az Ördögűző II cselekményépítése hamar zavarossá válik, s a delejező
képek nem összefüggő elbeszélés alapján értelmezhetők (köszönhető ez bizonyára
annak is, hogy a fáma szerint a forgatókönyvet folyamatosan átírták a forgatás
során).
Boorman
filmjének ereje azonban a legkevésbé sem az elbeszélésben rejlik; valójában
korábbi munkái, a remekbe szabott Point
Blank tudatfilmes jegyei és az ellentmondásos Zardoz zabolázatlan mítoszépítése folytatódnak és keverednek az Ördögűző II-ben. Ha egyáltalán elképzelhető
összefüggő olvasata a filmnek, akkor az a vizuális motívum- és erre épülő
szimbólumrendszeréből táplálkozik. Vizuális
elemeit illetően ugyanis – ellentétben a
cselekménybonyolítással – letisztult rendszert kínál az Ördögűző II: Boorman a hőseit egyfelől szinte végig üvegek,
ablakok, átlátszó-áttetsző felületek előtt és mögött, általuk közrefogva
helyezi el – ezzel jelképezve azt a látszatvilágot, amely e megfagyott kristályterekben
épül ki (a boormani szimbólumokról lásd Michel Ciment kiváló tanulmányát: Filmvilág 1987/2). Ezzel helyeződik
szembe az álomban és az afrikai közegben a szikla, a por, a homok, a föld és a
szél őseredeti világa, ahová a szereplők útja az üveg- és tükörlabirintusból vezet,
előbb csak mentálisan, utóbb személyesen. Ez alapján az Ördögűző II a modern és az archaikus világ ütközését fejti ki,
melynek során a modern világ emberéről lefoszlik a civilizációs máz, és lehetőséget
kap, hogy visszataláljon – maga mögött hagyva a látszatvilágot – lénye, lelke autentikus(abb)
változatához, s szembenézhessen önnön mélységének jó és rossz oldalával egyaránt
(öltsön bár az utóbbi rovarformát vagy jelentkezzék gonosz alteregóként).
Talán
sokan abszurdnak tartják a film olyan mondatait, mint ami Kokumo, az afrikai
gyógyító szájából hangzik el egy vízióban: „Ha Pazuzu érted jön, kiköpök egy
leopárdot.” De minden mosolyogtató vonása mellett – miként a film egésze –
mégis őriz valamit abból a látnoki költőiségből, amit például William Blake
vagy Samuel Taylor Coleridge verseiből ismerhetünk. Az Ördögűző II pozitív hangolású, reménykeltő végkifejlete felülírja a
Friedkin-film szürke hétköznapokba visszavezető, pürroszi győzelemmel terhelt szomorú
happy endjét. Boorman különös filmje, a valaha készült legvakmerőbb
horrorfolytatások egyike, az első rész által ejtett lelki sebeket is segít
gyógyítani.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 0 átlag: - |
|
|