KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

           
   2020/május
MAGYAR MŰHELY
• P. Szabó Dénes: A viszály magvai Jancsó-filmek a rendszerváltásról
• Kormos Balázs: Négy fal között Párhuzamos montázs: Panelkapcsolat / Ernelláék Farkaséknál
• Kelecsényi László: Barátságos kapcsolatok Beszélgetés Szekfü Andrással
SZLÁVOK ÉS MAGYAROK
• Szíjártó Imre: Magyar hangja Magyar-orosz filmszótár
• Forgács Iván: Találkoztunk déli szlávokkal is Magyar – szerb/horvát/bolgár filmszótár
• Szász Csongor: Tabutörténetek és kórképírók Vajdasági magyar filmszociográfiák
A ZSÁNER MESTEREI
• Varga Zoltán: Fekete kesztyűs kézzel Dario Argento-portré – 1. rész
• Huber Zoltán: Florida, narancsok, kemény arcok Willeford-adaptációk
• Fekete Tamás: Hajtóvadászat nácikra Vadászok
KÉPREGÉNY LEGENDÁK
• Szabó G. Ádám: Egy nemzet hanyatlása és felemelkedése Képregény-legendák: Skalp / Felvonulás
ÚJ RAJ
• Benke Attila: Hétköznapi antihősök Taika Waititi
FESZTIVÁL
• Csákvári Géza: Hatalmak és sorstragédiák Berlin
• Pazár Sarolta: Természeti erők Észt filmhét
FILMEMLÉKEZET
• Geréb Anna: Két elszalasztott filmszerep Gaál Franciska
TELEVÍZÓ
• Kránicz Bence: Hozott lelkek Egy másik életben
• Baski Sándor: A szex és a város Fülledt utcák
STREAMLINE MOZI
• Huber Zoltán: Szex, szerelem, gyengédség Szexoktatás
• Árva Márton: Tápláléklánc A platform
KRITIKA
• Pauló-Varga Ákos: A bűnös pásztor Corpus Christi
• László Ferenc: A Kodály-paradoxon A mi Kodályunk
MOZI
• Kovács Bálint: Saint Frances
• Huber Zoltán: Proxima
• Baski Sándor: A vadászat
• Roboz Gábor: A képeslap gyilkosságok
• Kovács Kata: Még mindig hiszek
• Sághy Miklós: A Pásztor
DVD
• Gelencsér Gábor: Szabó István-díszdoboz
• Benke Attila: Fekete pillangó
• Kránicz Bence: Majdnem híres
• Kovács Patrik: Géniusz
PAPÍRMOZI
• Kránicz Bence: Papírmozi

             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

A vadászat

Baski Sándor

The Hunt – amerikai, 2020. Rendezte: Craig Zobel. Írta: Nick Cuse és Damon Lindelof. Kép: Darran Tiernan. Zene: Nathan Barr. Szereplők: Betty Gilpin (Crystal), Hilary Swank (Athena), Wayne Duvall (Don), Ethan Suplee (Gary), Glenn Howerton (Richard). Gyártó: Blumhouse Production / White Rabbit Productions. Forgalmazó: UIP-Duna Film. Feliratos. 89 perc.

 

Emberre vadászni kizárólag a l’art pour l’art izgalmak kedvéért is lehet, csak nem érdemes – legalábbis a vonatkozó filmek tanúsága szerint. A motívumnak akadnak ugyan olyan feldolgozásai is, amelyekben nincs különösebb jelentősége a vadászok és a prédák eltérő politikai vagy szociális hátterének (A legveszélyesebb préda, Tökéletes célpont, Aki bújt), de az alkotók többnyire leütik a ziccert, és kihasználják az akcióthrilleres kulisszát a társadalmi ellentétek kommentálására, legyen az vidék és város konfliktusa (Gyilkos túra), gazdasági különbségek (Játssz a túlélésért!) vagy a fejlett és a fejlődő, illetve a harmadik világ szembenállása (The Naked Prey, Bacurau).

Craig Zobel rendező választása az Egyesült Államokat (is) megosztó, Donald Trump elnöklése óta még tovább mélyült politikai lövészárkokra esett, így filmjében a préda szerepét gondosan összeválogatott redneckek alakítják, míg a vadászok hardcore liberálisok. A szokatlan felállás egyszerre hívatott provokálni mindkét tábor keménymagját, Nick Cuse és Damon Lindelof írópárosa ennek megfelelően valóban demokratikusan osztogatja a pofonokat, a szatirikus poénokból jut mindenkinek. A Vadászat ugyanakkor, szemben egyik előképével, a Punishment Parkkal – Peter Watkins 1971-es mockumentaryjében rendőrök és katonák az ellenkultúrát képviselő fiatalokon gyakorlatoznak –, elsősorban akciófilm, és az identitáspolitikai kiszólások dekódolása nélkül is élvezhető. A forgatókönyv kiválóan játszadozik a nézői elvárásokkal – sokáig nem derül ki, ki a főhős –, a tempó feszes, a fordulatok időzítése mértani, az akciójelenetek pedig dicséretes önmérsékletről tanúskodnak. A film legnagyobb erénye mégis a főszereplője – Betty Gilpin Crystalja egyetlen fellépéssel bejátszotta magát minden idők legvagányabb akcióhősnőinek panteonjába, Sarah Connor, Ellen Ripley és Furiosa társaságába.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2020/05 59-60. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=14545