|
|
Streamline moziÉjszaka a paradicsombanTeszár Dávid
Nak-won-eui-bam
– koreai, 2021. Rendezte és írta: Park Hoon-jung. Kép: Kim Young-ho.
Zene: Mowg. Szereplők: Eom Tae-goo (Tae-gu), Jeon Yeo-bin (Jae-yeon), Cha
Seung-won (Ma), Park Ho-san (Yang), Cho Dong-in (Jin Sung). Gyártó: Goldmoon
Films. Forgalmazó: Netflix. Feliratos. 132 perc.
Park Hoon-jung, az I Saw the Devil
(2010) és a The Unjust (2010) forgatókönyvírója vériszamos bűnügyi
filmekre és thrillerekre szakosodott, 2011 óta pedig rendezőként is működik,
méghozzá nem akármilyen színvonalon: második saját dirigálása, a New World
(2013) az elmúlt tíz év legragyogóbb gengszterfilmje volt. Jelen munkáját, a világjárvány
következtében a moziforgalmazást kihagyva egyenesen a Netflixen debütáló Éjszaka
a paradicsombant (Night in Paradise, 2020) a The Witch című
szuperhősmoziba oltott bosszúthrillerének első és második része között
készítette el, és egyetlen, ám annál jelentősebb eltérést mutat a kortárs
dél-koreai maffiafilmes trendtől: fontos szerep jut benne egy női karakternek,
ami rendhagyó anomália ebben a brutálisan erőszakos, férfiközpontú világban –
helyi gengsztereposzban utoljára Kim Ji-woon A bosszújában (A
Bittersweet Life, 2005) volt nőnek dramaturgiai jelentősége. A vetélytárs
maffiaklán főnökét bosszúból meggyilkoló végrehajtó, Tae-goo a festői szépségű
Jeju-szigetére száműzve találkozik a búvóhelyet biztosító fegyverkereskedő
traumatizált, halálos beteg unokahúgával: ez a lebegtetett, fatalista
anti-románc szegélyezi a szenzációs stílusérzékkel levezényelt
akciójeleneteket, beleértve a rendező specialitását jelentő, szűk terekbe
kényszerített, szupranyers bunyókat (szaunafolyosó, mozgólépcső, kocsibelső).
Részletmegoldásaiban abszolúte emlékezetes Park mozija (lásd akciókoreográfia,
Jeon Yeo-bin kézifegyverekben jártas, nihilista női figurája, Cha Seung-won
eszelős alvezér karaktere, a kóda váratlan és példátlanul kegyetlen
leszámolása), összességében azonban nem mérhető össze a New Worldel vagy
a dél-koreai gengszterfilm krémjével: a játékidő indokolatlan elnyújtása, a
cselekmény túlbonyolítása és a szappanoperába fulladó finálé felemás alkotást
eredményez.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 0 átlag: - |
|
|
|
|