KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
   2021/július
LUIS BUÑUEL
• Bikácsy Gergely: Öldöklő angyalok? Buñuel nőalakjai
• Carrière Jean-Claude: Kelj fel, Buñuel!
• Palotai János: Buñuel újraforgatva Föld kenyér nélkül / Buñuel a teknősök labirintusában
MAGYAR MŰHELY
• Dárday István: A naplóíró könyörtelen megsemmisülése – 2. rész
• Pentelényi László: Utak Mozaikok a Szürkület történetéből
• Sipos Júlia: Videórégészet, avagy az utolsó pillanat Beszélgetés Czabán Györggyel
• Varga Zoltán: Bajnokok ébredése Beszélgetés B. Nagy Ervinnel
A HARAG NAPJA
• Szíjártó Imre: „Düh, országos vakremény” Andrej Koncsalovszkij: Kedves elvtársak!
• Huber Zoltán: A forradalmak túlnőnek rajtunk Michel Franco: Új világrend
• Árva Márton: „Egyszerűen elegük van” Beszélgetés Michel Francóval
• Benke Attila: Rasszizmus az ígéret földjén Barry Jenkins: A föld alatti vasút
KÉPREGÉNY LEGENDÁK
• Alföldi Nóra: A válság metszetei Lynd Ward: Vertigo
ÚJ RAJ
• Baski Sándor: Francia extrémistából hollywoodi éltanuló Alexandre Aja
A ZSÁNER MESTEREI
• Orosdy Dániel: A zseniális mindenes Monte Hellman (1929-2021)
FESZTIVÁL
• Gerevich András: Magyar queer álmok Friss Hús
TELEVÍZÓ
• Kovács Patrik: Anyai szív Easttowni rejtélyek
FILM / REGÉNY
• Kovács Kata: Egy amerikai nő Párizsban Patrick DeWitt / Azazel Jacobs: Francia kiút
FILM + ZENE
• Déri Zsolt: Zappa-figura Alex Winter: Zappa
KRITIKA
• Vajda Judit: Vér, veríték, könnyek Magnus von Horn: Sweat
• Földényi F. László: Berlin 2020 Burhan Qurbani: Berlin, Alexanderplatz
• Kovács Kata: Ne legyetek színvakok Becsúszó szerelem
• Fekete Tamás: Kimaradt összetevők Űrpiknik
MOZI
• Vajda Judit: Ketten
• Pethő Réka: Előzmények törlése
• Kovács Kata: Nagy visszatérők
• Roboz Gábor: Egy igazán dühös ember
• Kovács Gellért: Senki
• Benke Attila: Spirál: Fűrész hagyatéka
• Varró Attila: Démonok között 3: Az ördög kényszerített
• Tüske Zsuzsanna: Szörnyella
STREAMLINE MOZI
• Forgács Nóra Kinga: Minden lány nevében
• Margitházi Beja: Miatyánk
• Pazár Sarolta: Nő az ablakban
• Nevelős Zoltán: Gyújtsátok meg kanócot itt jön Sartana
• Teszár Dávid: Relikvia
• Andorka György: Szállodai nyomozó
PAPÍRMOZI
• Kránicz Bence: Papírmozi Zenészek a rajzlapon

             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Streamline mozi

Gyújtsátok meg kanócot itt jön Sartana

Nevelős Zoltán


Sartana neve minden Ringónál és Djangónál többször fordul elő az olasz westernek címei közt, építve arra a filmcsokorra, amelyben Gianni, alias Johnny Garko igyekezett legendás alakot faragni a figurából. A horvát származású színész négy plusz egy filmben játszotta Sartanát. A plusz egy az Ezer dollárt a feketére, amelyben Sartana még egy teljesen más és erősen negatív karakter. 1968-ban, Gianfranco Parolini Imádkozz a halálodért című filmjében lép színre először a képregénybe illő, jellegzetes eleganciájú, fekete felöltőt, fehér inget és vörös nyakkendőt viselő Sartana, aki tévedhetetlenül célba talál kiskaliberű marokfegyvereivel és előszeretettel veszi körül magát a temetés tárgyi kellékeivel. Soha nem lesz piszkos-véres, viszont gyakran tűnik elő váratlanul, ami megengedi azt az értelmezést, hogy túlvilági eredetű figura.

A következő két év során Garko további három filmben játszotta Sartanát, immár Giuliano Carmineos rendezői irányításával. A Netflix kínálatában helyet kapott film az utolsó Garko-féle Sartana-opusz, amelyben egy ellopott aranykincsért folyik a küzdelem – A jó, a rossz és a csúf mintájára. Sartana szokása szerint – és az Egy maréknyi dollárért ihletésére – a nevető harmadik taktikájával játssza ki egymás ellen a kincsre hajtó figurák bő féltucatnyi, színes kompániáját, korrupt serifftől szép özvegyig, züllött hadvezértől magánzó szövetségi ügynökig, miközben vérbeli detektívként rekonstruálja az érintettek ellentmondó vallomásai alapján a véres eseményeket, amelyek során az aranynak lába kelt. James Bondot idézik az elmés szerkezetek, amelyek leglátványosabbika az az orgona, amely Sartana virtuóz kezei között géppuskává változik. Az ábrázolt erőszak kegyetlensége a paródia könnyedségével társul, kidomborítva az olasz westernek különutas műfajalakítását.

Ebben a felejthető, de szórakoztató filmben az olasz western aranykorának jellemző formuláit fedezhetjük fel, annak titkát láthatjuk működésben, egy-egy film sikere nyomán hogyan váltak bizonyos elemek, figurák, cselekményfordulatok, vagy zenei motívumok a remélt siker receptjének részévé.



A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2021/07 62-63. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=14990