Spanyol vérÚj raj: Jaume BalagueróGyilkos szeretetFekete Tamás
Balagueró a horrorjaiban korábban használt elemeit immár másodszor tudta új műfajba átmenteni és finomabbra hangolva elővezetni. „Az élet utazás két világ
között. Az egyik az élők világa, a másik a halottaké. A két világ elhatárolódik
egymástól, ebből a világból nem látszik a másik, bármennyire is szeretnénk.” A
rendező harmadik (egyben második angol nyelvű) filmjében, a 2005-ös Hideg csontokban
figyelmezteti így a kórház főnővére a fiatal főhősnőt. Balagueró – aki a
valóságban is magáévá tette a világok közti utazást – szereplőjével ellentétben
látni véli mindkettőt, és hőseit is arra kényszeríti, hogy szembesüljenek a
valóságon túli dimenzióval.
Első
látásra egy a sok horror-rendező közül: sokszor – különösen a korai filmjeiben
– felületes és hatásvadász, történetei eredetiségét és logikáját, karakterei
mélységét hajlamos feláldozni a meglepetés és a csavar érdekében. Jaume Balagueró
mégis folyamatosan dolgozik, a mozifilmek mellett rövidfilmeket és televíziós
produkciókat készít, a közönség szereti, külföldön gyakran kap lehetőséget,
képes ismert (ha nem is feltétlenül A-ligás) színészeket foglalkoztatni, és még
leggyengébb művei mélyén is felsejlik valamiféle határozott világlátás. A
rendező pedig maga is előszeretettel játszik el munkáiban a kettősséggel.
Az
1968-ban született Balagueró kisfilmjei után 1999-ben forgatta le első
mozifilmjét; A névtelen az angol Ramsey
Campbell regényének adaptációja, főhőse pedig egy anya, aki üzenetet kap öt
évvel korábban eltűnt, és akkor halottként azonosított lányától. Kapcsolatba
lép azzal a nyomozóval, aki annak idején az eltűnés ügyében nyomozott, és aki a
súlyosan összeroncsolódott és megcsonkított test azonosításakor is vele volt,
hogy közösen oldják meg a rejtélyt. Bár irodalmi alapanyagból dolgozott (erre
pályáján később csupán egyszer, a Múzsa kapcsán került sor) már itt
megtalálható több olyan elem, melyet Balagueró később is újra meg újra szívesen
használ.
Annak
ellenére, hogy szinte egyáltalán nincs jelen a filmben, mégis Angela, az eltűnt
és kérdéses sorsú gyerek lesz a történet fő mozgatója. A spanyol (és spanyol
nyelvű) horrorok a rákövetkező években, a 2000-es évek elején szívesen helyezték
gyerekek zárt közegébe a cselekményt, gyakran főhőssé emelve őket (Ördöggerinc, Az árvaház, A faun labirintusa),
Balagueró a mozgalom előhírnökének is tekinthető. Angela el- majd feltűnése
mintha egyfajta jelzése lenne annak is, hogy a következő években a korábban
elfeledett és nem reprezentált gyerekek lesznek a főszereplők, a direktornál
éppen úgy, mint a hispán horrorok igen jelentős részében is. A névtelenben
ráadásul a halottnak hitt és kezelt lány filmfelvételek, régi családi videók lejátszása
közben hallatja hangját anyjának az eltűnése után először, mintha az egész
zsánernek üzenné: halottnak hittetek minket, de mi mégis itt vagyunk és
szólunk, visszatérünk a mozgóképekbe.
A
rendező filmjeiből – a Névtelenekből csakúgy, mint életművének összes
későbbi darabjából – hiányzik ugyanakkor az a történelmi perspektíva, mely a
spanyol gyerekhorrorok mindegyikére jellemző. Amíg azok vagy a Franco-érában
játszódnak, vagy közvetlen hatással van rájuk a rezsim berendezkedése és
szemlélete, Balaguerót hidegen hagyja a történelem vizsgálata; filmjei kivétel
nélkül napjainkban játszódnak, és nem is kíván elmerülni a közelmúltban, vagy
annak közvetlen hatásában, teljesen közömbös a politika és annak kiszolgálói
iránt, általánosabban vizsgálja az emberi pszichére mért hatásokat. (A konkrét
történelmi eseményekhez és személyekhez legfrissebb, teljesen más műfajú
filmjében, A briliáns cselben kerül,
ám jellemző, hogy Sir Francis Drake és a Győzhetetlen Armada kincse csupán
felcserélhető MacGuffin-elem).
A kollektív
emlékezettel ellentétben határozottan nagy szerep jut viszont a személyes
múltnak: Balagueró munkái többnyire egy régi, a fő cselekményszál előtt több
évvel megtörtént, tragikus, váratlan és esetenként megmagyarázhatatlan
eseménnyel kezdődnek, mely a főhőst traumatizálja és mély szakadékba löki,
elszigetelve és már-már katatón állapotba juttatva őt. Ebből zökkenti ki őt egy
olyan új élmény, mely végül válasszal szolgál a korábbi történésekkel
kapcsolatos kérdésekre is. A nyomozás során pedig egy általában több évtizedre
visszanyúló, és a jelenben kiteljesedő tevékenység sejlik fel.
Ez a
tevékenység pedig a rendező egyik kedvenc toposzához, a titkos társasághoz
köthető. A rejtély kulcsa és a szálak mozgatója szinte mindegyik filmjében egy
nagy, akár több évszázados múltra is visszatekintő, és valódi identitását félve
elrejtő, a természetfölötti erőket is igénybe vevő csoport. Bár nevük lehet
mindenki előtt ismert (mint a REC-ben
a Vatikán), végső céljuk pedig lehet egészen nemes és fennkölt is (mint a Múzsában), valójában semmi akadály nem
állhat eléjük céljaik elérésében, és ártatlan, mit sem sejtő kívülállókat is
képesek manipulálni, vagy éppen eltenni láb alól.
Balagueró
világában minden gyanús és furcsa eset mögött ezek a titkos társaságok állnak,
és már egy rosszullét vagy egy áramkimaradás esetén is indokolt lehet a
gyanakvás velük szemben. Filmkészítői gyengeség viszont, hogy hiába bármilyen
tudás és nyomozás, valódi arcukat és motivációikat csakis akkor lehet
megismerni, ha azt vezetőjük közvetlen közelről hozza a főhős tudomására.
A rendező
legradikálisabb, legmeghökkentőbb és legeredetibb eszköze mégis a legfőbb
veszélyt jelentő antagonista személyének kiválasztása. Bármilyen csoport is
irányít ugyanis a háttérből, a legvégső végrehajtó szinte mindig egy olyan
személy, akit főhősünk is jól ismer. A végső leszámolás alkalmával kiderül,
hogy az igazi Gonosz, a végzetes tett elkövetője egy szeretett személy: vagy
egy családtag, vagy a főszereplő szerelme. Meglepő, hogy Balagueró állandóan
változó és mozgásban levő, stilárisan, műfajban és még kilométerekben is nagy
utat megtevő pályája alatt mennyire következetesen használja ezt a motívumot legelső
mozifilmje óta. A gyanakvás és a bizalmatlanság közel sem állandó eleme
munkáinak, ám szinte kivétel nélkül kiderül, hogy az (egykori vagy majdani)
elkövető egy számunkra oly kedves személy. Ez az a konzekvensen alkalmazott
fordulat olyan szokatlan, hogy legyen bármilyen kiszámítható, sokadszorra is
meglepi a nézőt, és még a happy enddel lezárt filmjei esetében is szorongást
ébreszt.
Miután
első játékfilmjét kifejezetten jól fogadták, három évvel később leforgatta
angol nyelvű bemutatkozását is, a Darknesst,
mely egyúttal talán életműve mélypontjának is tekinthető. A kifejezetten ostoba
történet és a már keletkezésekor is unalmas sablonként használt képsorok
mellett Balagueró csak olyankor tud meglepetést okozni, mikor nem vizuálisan,
gondosan előkészítve, hanem érzelmileg és egészen váratlan szituációkban
sokkol. Ebben a filmben használta először a horrorok egyik legrégibb toposzát,
az elátkozott ház helyszínét, amit innentől kezdve szintén csaknem kivétel
nélkül mindegyik filmjében használ; jelenléte a Hideg csontokban, a REC-sorozatban
teljesen egyértelmű, de még az olyan műfaji kirándulásaiban is megtaláljuk a
nyomát, mint az Amíg alszol, vagy A briliáns csel.
A Darkness főszereplője egy amerikai
család, akik Spanyolországban telepednek le, és vélik megtalálni új otthonukat.
Innentől kezdve egyre gyakrabban bukkannak fel Balaguerónál is az idegenbe
szakadt szereplők, egyfajta rendezői alteregóként. Következő filmjében, a
2005-ben bemutatott Hideg csontokban
pedig rögtön kettő is: a nővérként dolgozó Amy Amerikából érkezik az angol
Wight-szigetre, míg kollégája, az évek óta ott szolgálatot teljesítő Elena
egyenesen Madridból. Ez újból visszatérő elem lesz a rendezőnél: a Múzsa rejtélyes idegen hölgye, Rachel
Romániából érkezik Írországba, A briliáns
csel bankrabló csapata pedig igazi nemzetközi banda, amelyben a kulcsjátékosok
angolok. Mindannyian idegenek, akik kényszerből, vagy épp saját elhatározásból,
de külföldön kell hogy érvényesüljenek – csakúgy, mint maga Balagueró. Ám
későbbi filmjei otthonuktól elszakadt hősei már csak átmenetinek tekintik
kiruccanásukat, amelyet minél előbb maguk mögött akarnak hagyni, hogy
visszatérjenek hazájukba; a táncosként dolgozó Elena elsődleges célja, hogy
visszaszerezze útlevelét főnökétől, és kisfiával együtt végre hazamehessen
Romániába, ahogy a bankrabló csapat is csak kényszerből vállalkozik a madridi
rablásra, igazi terepük hazájukban van. Mintha idővel maga a rendező is úgy
vélné, hogy nem forgathat tartósan angol nyelvterületen, ezek csupán könnyű
kalandok, de igazából otthon kell érvényesülnie.
A Hideg csontok után a rendező visszatért
Spanyolországba, és újból otthonában, anyanyelvén forgatott. A REC Velencében versenyen kívül
bemutatott első és második része az akkoriban épp felszálló szakaszban levő found
footage-horrorok közé tartozik, és nem csupán viszonylag korán csatlakozott
az áramlathoz – jócskán beelőzve a Paranormal
Activity mozis terjesztését, a Cloverfieldet
és a Romero-féle Holtak naplóját is –,
de egyúttal az alműfaj egyik kivételesen ötletes és hatásos darabja lett,
melyet még három folytatás, valamint egy gyorsan tető alá hozott tengerentúli
remake (Karantén) is követett. Hősünk,
egy spanyol tévéállomás műsorának riportere csupán a barcelonai tűzoltók egy
éjszakáját akarja bemutatni, ám egy rutinriasztásként induló kiszállás után egyre
durvább és kilátástalanabb helyzetben találja magát. A REC első és
második részét Paco Plazával közösen jegyzi íróként és rendezőként, és noha
nyilvánvalóan nehéz szétválasztani, ki mivel járult hozzá a közös munkához,
bizonyos témák láttán erősen gyanakodhatunk Balagueróra. Az elátkozott ház, az
események mögött álló titkos vatikáni társaság, a harapás után egymás ellen
forduló családtagok, valamint a minden jellemzőjük ellenére nem zombiként,
hanem démonként kezelt fertőzöttek mögött elsősorban Balaguerót sejthetjük.
Két
közös film után Plaza és Balagueró útjai elváltak: előbbi leforgatta a REC 3-at,
utóbbi pedig először vállalkozott rá, hogy mozifilmjével eltávolodjon a
horrortól (hogy aztán visszatérjen nem csak hozzá, de a REC-sorozathoz
is, a széria negyedik, egyben befejező részével). A 2011-es Amíg alszol
talán legérettebb és legkidolgozottabb munkája. Antihőse, Cesar házfelügyelő
egy barcelonai lakóházban. Látszólag kedves, készséges és illemtudó, azonban
barna köpenye súlyosan torz lelket takar. A férfi képtelen a boldogságra, ezért
féltékeny és dühös mindenkire, aki elégedett és kiegyensúlyozott, és mindent
megtesz, hogy tönkretegye az életüket. Legújabb kiszemeltje egy fiatal nő,
Clara, akinek lakásába esténként beoson, majd miután kloroformmal elkábította,
mellette tölti az éjszakát az ágyban. A nő új szerelmének felbukkanása pedig egy
igazán rafinált tett elkövetésére sarkallja, és egy megfogant gyermekkel
kívánja porrá zúzni a friss szerelmet.
A
horrorból thrillerbe váltva nem csupán a látványon és a történeten volt szükség
finomhangolásra, hanem a természetfeletti elemeknek is búcsút kellett inteni. A
Cesar által karbantartott épület azonban mégis képes elátkozott házként
funkcionálni, amelyben racionálisan már-már felfoghatatlan motivációjú gonosz
lép működésbe, a munkaideje leteltével, éjszaka – így lépve át ezúttal nem a
két világ, vagy a valóság és a természetfeletti, hanem a nappal és az éjszaka
határvonalát, a nő öntudatlan alvása pedig egyfajta kisebb halálként is
felfogható, amelybe belépve már Cesar birtokolja és irányítja őt. A férfi
nyájassága két lakó kivételével mindenkit megtéveszt, vagyis a szeretetteli
kapcsolat álcája mögé bújva követheti el pusztításait, különös tekintettel, a
nő iránt érzett plátói – és bizarr módon beteljesülő – szerelmére.
A REC 4, majd az újból angol nyelven
készült horror, a Múzsa után
Balagueró ismét műfajt váltott és finomított eszköztárán. Friss munkája, A briliáns csel heist-film,
melyben már egyetlen csepp vér sem csordul ki (noha épp a közelmúltban, a Holtak serege kapcsán láthattunk példát
horror és heist-mozi házasításának kísérletére). A többségében
angolokból álló csapat otthonuktól távol, a madridi központi bankba próbálnak
betörni, hogy visszaszerezzék a jogosan magukénak gondolt aranyérméket, amit
még ők hoztak fel a tenger fenekéről, Sir Francis Drake elsüllyedt hajójáról.
Az Amíg alszol lakóháza után a bank
is régi, elátkozott épületként jelenik meg, csapdákkal és kiismerésre váró
berendezésekkel, – igaz, a csapat tagjai ide önként és mindezek tudatában
hatolnak be. Ahogy talán az sem meglepő, hogy veszély leselkedik a zárt és
összetartónak tűnő körön belül is.
A briliáns csel legeredetibb ötlete, hogy a rablást a 2010-es foci VB döntőjének
idejére teszi, ahol a spanyol és a holland válogatott csapott össze a bajnoki
címért. Balagueró filmkészítői hiányosságait (és a számára új zsánerben való
botladozását) mutatja, hogy az alaphelyzetből nem tudja kihozni az elvárt
maximumot, nem sikerül egymás mellé illeszteni a meccs és a rablás feszültségét
és izgalmát. Maga a film is kicsit olyan lesz, mint a hajdani mérkőzés: a
játszó feleknek és az elkötelezett szurkolóknak emlékezetes, a végeredményre is
emlékszünk, ám kevés igazi fordulatot tartogat, láttunk már sokkal jobbat és
izgalmasabbat is.
BRILIÁNS
CSEL (Way Down) – spanyol, 2021.
Rendezte: Jaume Balagueró. Írta: Rowan Athale, Rafa Martinez és Andres Koppel.
Kép: Daniel Aranyo. Zene: Arnau Batalier. Szereplők: Freddie Highmore (Thom),
Astrid Bergès-Frisbey (Lorraine), Sam Riley
(James), Liam Cunningham (Walter), Luis Tosar (Simon), Famke Janssen
(Margaret). Gyártó: ESCine / TF1 Studio. Forgalmazó: Prorom Entertainment. Feliratos.
118 perc.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 0 átlag: - |
|
|