KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
   2022/január
MAGYAR PANTHEON
• Tompa Andrea: Meztelen arccal Törőcsik Mari a színpadon
• Kelecsényi László: „Csoda, hogy élek” Beszélgetés Törőcsik Marival
KÖZÖSSÉGI MÉDIA
• Soós Tamás Dénes: A fogyasztók öntudatra ébredése Kerekasztal-beszélgetés a közösségi médiáról
• Kovács Gellért: Farkas a cseten Csapda a neten
• Sós Áron Árpád: A social media hatalma Clickbait
ÚJ RAJ
• Bartai Dóra: Az érzékenység monopóliuma Mia Hansen-Løve
KORTÁRS DALLAMOK: FILMMUSICAL
• Alföldi Nóra: „Evvel a dalban mondom el” Művészfilmes musicalek
• Varró Attila: Színes nyomor New York-i musicalek
• Déri Zsolt: Szikraszilárdság The Sparks Brothers
• Vincze Teréz: Nyolc óra Beatles The Beatles: Get Back
FILM + ZENE
• Pernecker Dávid: Méhek és földrengések Minimalista horror-zene
ANIMÁCIÓ
• Pauló-Varga Ákos: Terhelt viszonyok Primanima 2021
• Kránicz Bence: Toldi szelleme Jankovics Marcell: Toldi
TÉVÉSOROZATOK
• Hegyi Gyula: A múlt utóélete Orosz történelmi tévésorozatok
• Teszár Dávid: Adósrabszolgák viadala Hwang Dong-hyuk: Nyerd meg az életed
DOKU-ZÓNA
• Boronyák Rita: A szabadság színei Verzió Nemzetközi Emberi Jogi Filmfesztivál
• Bartal Dóra: Női terekben Beszélgetés Kőrösi Mátéval
• Margitházi Beja: Nem harcolni nem lehet Franz Böhm: Dear Future Children
FESZTIVÁL
• Baski Sándor: Trauma és bosszú Sitges
• Bakos Gábor: A képpé vált látvány Szolnok
KÖNYV
• Fekete Tamás: Alfred Hitchcock tizenkét élete Alfred Hitchcock bemutatva
• Endrényi Krisztina: Iustitia és a múzsák Film és jog a gyakorlatban
FILM / REGÉNY
• Roboz Gábor: A fóbia mögötti vágy Jane Campion: A kutya karmai közt
KRITIKA
• Baski Sándor: Kapcsolatok Oslóban Joachim Trier: A világ legrosszabb embere
• Fekete Tamás: Kiskarácsony Tiszeker Dániel: Nagykarácsony
• Gyenge Zsolt: Önző férfiak Beszélgetés Lőrincz Nándorral és Nagy Bálinttal
MOZI
• Rudas Dóra: Az örökbeadás
• Gyenge Zsolt: Legjobb tudomásom szerint
• Bárány Bence: Richard király
• Pozsonyi Janka: Aline – A szerelem hangja
• Kovács Kata: Mézes szivar
• Huber Zoltán: Családi testcsere
• Benke Attila: Az oltalmazó
• Kovács Gellért: A Gucci-ház
• Herczeg Zsófia: Encanto
STREAMLINE MOZI
• Roboz Gábor: Az apa
• Baski Sándor: Rajongás
• Huber Zoltán: Stillwater
• Pethő Réka: Louis Wain
• Lichter Péter: A világítótorony
• Nagy V. Gergő: A dicsőség órája
• Varró Attila: A hazug lány
PAPÍRMOZI
• Kránicz Bence: Papírmozi

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Fesztivál

Sitges

Trauma és bosszú

Baski Sándor

Katalóniában a helyzet változatlan, a legnagyobb műfaji fesztivál látogatói ragaszkodnak a közös borzongáshoz és a moziélményhez.

 

Gyanítható, hogy a fesztiváltudósítások egy jó ideig még az elmaradhatatlan pandémiás helyzetjelentéssel fognak indulni, de bármennyire is fárasztó a téma, Sitges esetében nem spórolható meg a kitekintés. Ha van fesztivál, ahol a közönség minél nagyobb és minél aktívabb jelenléte nélkülözhetetlen a mustra identitásának megőrzéséhez, akkor a műfaji filmek legnagyobb európai szemléje ilyen. A katalán nézők és a helyi szokásokhoz idomuló vendégek nem (csak) meditálni járnak a moziba, hanem hogy intenzív élmények érjék őket, és a reakcióikat meg is osszák egymással ott helyben. Aki esetleg arra tippelt, hogy idén visszafogottabban fog tapsolni, éljenezni, kiabálni a közönség, vagy eleve foghíjasok lesznek a székek, annak csalódnia kellett – meglepő is lenne, ha épp a horrorrajongókról derülne ki, hogy félnek.

Az egyik legnagyobb név a versenyszekcióban a kínai látványfilmek atyja, az idén 70 éves Zhang Yimou volt, aki a Hőshöz és A repülő tőrök klánjához hasonlóan újra a kínai történelem egyik viharosabb fejezetéhez nyúlt. A Cliff Walkersben ugyanakkor nincsenek a gravitációra fittyet hányó harcművészjelenetek, a műfaj kosztümös kémthriller, és papíron a sztori minden eleme hihető. A cselekmény az 1930-as években, Mandzsukuóban, a japán vezetés alatt álló északkelet-kínai bábállamban játszódik, ahová behatol négy kommunista kém, azzal a céllal, hogy kimentsenek egy politikai foglyot, aki a tervek szerint beszámol majd a japán császári hadsereg rémtetteiről a nemzetközi közösségnek.

Zhang ezúttal sem okoz csalódást, már ami a lehengerlő vizualitást illeti, tökéletesen kelnek életre a korhű díszletek, hangulatában pedig még a noirokat is megidézi, csak az eső és a köd helyett itt a sűrű hóesés az, ami átlényegíti a tájat és a városi tereket. Maga az alaphelyzet nincs túlbonyolítva – árnyalt japán vagy kollaboráns figurákat nagyítóval se találni a történelmi témájú kínai filmekben –, a cselekmény viszont igen, a csavarok követésére így aztán a kelleténél talán több energiát kell a nézőnek fordítania.

Nézhető sajátos partizánfilmként az elsőként Velencében bemutatott olasz Freaks Out is, amely 1943-ban, a németek által megszállt Rómában és környékén játszódik. A főszereplők olyan cirkuszi fellépők, akik valójában természetfeletti képességek birtokában vannak, de amikor a cirkusz zsidó származású tulajdonosát elhurcolják, földönfutóvá válnak. Hárman a nagyhírű Berlin Zircusba kerülnek, ahol kísérleteket folytatnak rajtuk, míg az elektromosságot uraló Matilde a partizánokhoz csatlakozik.

A filmes tanulmányait New Yorkban végző Gabriele Mainetti már első rendezésében (Jeeg robot vagyok) a szuperhősműfaj olasz mutációját próbálta elkészíteni, a Freaks Out esetében viszont sikerült a témát maximálisan összehangolnia a miliővel és a korszakkal, hiszen a „szörnyszülöttek” ebben a kontextusban nem „übermenschek”, hanem a nácik többi célpontjához hasonlóan a társadalom kitaszítottjai. A Freaks Out emellett az akciójelenetek minőségét illetően sem marad el az iparági standardoktól, Franz Rogowski pedig karizmatikusabb, mint a legtöbb Marvel-gonosz.

A kitaszítottak világában játszódik a hongkongi Limbo is, Soi Cheang rendezése, ami a felszínen egy klasszikus sorozatgyilkosos rendőrségi thrillernek tűnik, ráadásul még a felütés is egy agyonhasznált műfaji panelre épül. A rendőrakadémiáról frissen kikerülő újoncot természetesen egy kiégett, mogorva nyomozó mellé osztják be, és eltérő módszereik, illetve szakmai elveik borítékolható módon konfliktusokhoz vezetnek. A párosnak a várost rettegésben tartó darabolós gyilkos után kell nyomoznia, vagyis a sztoriban sincs különösebb nóvum – nem úgy a látványvilágban és az atmoszférában.

A kezdetben indokolatlannak tűnő fekete-fehér fényképezés funkciót kap, amint elkezd esni az eső, és kiderül, hogy a történet jelentős része szürreálisan nagy és labirintusszerűen bonyolult szeméttelepeken és a város egyéb, harmadik világot idéző zugaiban játszódik. Idővel az is egyértelművé válik, hogy a nyomozónak nem rossz napjai vagy hetei vannak, hanem leküzdhetetlennek tűnő személyes traumái, a jó-rossz tengelyen ezért épp annyira nem helyezhető el, mint a noirok antihősei, a nyomasztó szemétváros pedig egyben az ő személyes purgatóriuma is. Gordon Lam akár egy díjat is megérdemelt volna az alakításért; a film végül egy operatőri díjat kapott a sitgesi zsűritől.

A Coming Home in the Dark atmoszférája talán még a Limbóénál és sűrűbb és fullasztóbb, pedig James Ashcroft debütáló pszichothrillere a legendásan gyönyörű új-zélandi táj előterében játszódik. Egy idilli családi piknikkel indul a történet valahol a semmi közepén, váratlanul megjelenik két csavargószerű figura. Fegyverük van, kirabolják a családot, visznek a mobiloktól a kocsikulcsig mindent, indulnának tovább, de meggondolják magukat, és még többet akarnak.

A rendező rögtön az első percekben sokkolja a nézőket az egyik legnagyobb hollywoodi filmes tabu megszegésével, és a szinte fokozhatatlan feszültségszintet sikerül is másfél órán át fenntartania. Daniel Gillies diabolikus figurájának valódi motivációjára csak fokozatosan derül fény – a tanárként dolgozó családapa múltjában akadnak fekete foltok –, de a kérdések jelentős részét így is homályban hagyja a forgatókönyv, a film nyomasztó hangulata így aztán a vetítés után is még hosszú ideig a nézővel marad.

Sajátos bosszúfilm a kanadai Violation is, Madeleine Sims-Fewer és Dusty Mancinelli rendezőpárosa egész pontosan a rape and revenge műfajt fordítják ki, hasonló radikalizmussal, mint azt az Ígéretes fiatal nő tette. Emerald Fennell filmjével ellentétben azonban ők nem akarnak műfaji izgalmakkal szolgálni, még a látszatra sem adnak, ezért többek közt a szokásos időrendet is felbontják. Előbb lehetünk így tanúi annak, ahogy Miriam (Sims-Fewer társrendező alakításában) foglyul ejti, majd kínozni kezdi a nővére férjét, és csak később, flashbackekben tárulnak fel az előzmények. Ráadásul, míg magát a nemi erőszakot szinte csak jelzésértékűen, villanásnyi időre mutatják, addig a büntetést hosszadalmasan és szadisztikus részletességgel. A nézőt ezzel szándékosan hozzák kényelmetlen helyzetbe az alkotók, hiszen a könyörtelen, hidegvérű mészárosként láttatott nőről csak utólag derül ki, hogy traumája valós és a dühe jogos, vagyis előáll a kognitív disszonancia helyzete: azzal kellene együttéreznünk, akiről tudjuk, hogy áldozat, a játékidő nagyobb részében azonban szociopata gyilkosként viselkedik. A Violation alkotói ugyanakkor nem elégednek meg azzal, hogy kreálnak egy ellentmondásos karaktert és kizökkentik a közönséget a komfortzónájából, a fináléra az önbíráskodással kapcsolatos kérdésfelvetések helyett a patriarchátus elleni küzdelem hősévé szeretnék avatni a főszereplőt. 

Egy másik debütfilm, a Sound of Violence is azt mutatja be, hogy a traumák visszafordíthatatlan – a pszichopátiával határos – személyiségtorzuláshoz vezethetnek, csak az előjel egészen más. Alexis tízéves volt, amikor a szeme láttára mészárolták le a családját. Ekkor mutatkoztak meg először a szinesztéziás adottságai, kiderült ugyanis, hogy az erőszakot és a szenvedést képes absztrakt audiovizuális jelekként, élményszerűen átélni. Felnőve kísérleti zenészként próbál meg kiteljesedni, és megalkotni a magnum opusát. Gyűjti az emberi szenvedés különféle hangjait, a legális lehetőségek kimerítése után pedig gyilkolni kezd.

Alex Noyer filmjének alaphelyzete a Kameralesét idézi, hiszen Michael Powell kultfilmjében is egy sorozatgyilkos rögzíti áldozatainak utolsó földi pillanatait, és a néző mindkét történetben kénytelen azonosulni az antihős szemszögével. A Sound of Violence ugyanakkor olyan tempót diktál, hogy nincs idő leásni a főhős pszichéjének mélyére, az újabb és újabb, a korábbiaknál egyre rafináltabb halálcsapdák a Fűrész-filmek vonatkozó jeleneteire emlékeztetnek, miközben a színhasználat a giallo, a gore, mennyisége pedig slasher műfaját idézi. A végeredmény az önfeledt exploitálás ellenére, vagy éppen azért, mégis felkavaró.

A fesztivál legnyomasztóbb filmje azonban nem ez, hanem Camille Griffin egzisztencialista horrorba oltott fekete komédiája volt. A Silent Night története még 2020 előtt előtt íródott, mégis tökéletesen rezonál kollektív érzelmi állapotunkra. A történet szerint vidéki karácsonyozásra gyűlik össze a közeli barátokkal kiegészülő nagy család, az idillbe azonban belerondít a tudat, hogy ez az ünnep lesz az utolsó. Visszafordíthatatlan ökológiai katasztrófa tarolja le bolygót, a halálos gázokat okádó viharfelhők hamarosan hozzájuk is elérnek, a figyelmes kormánynak hála azonban jut mindenkinek elég szuicidtabletta. Az egybegyűltek az elfogadás különböző stációiban vannak, a Keira Knightley által alakított házigazda kisfia különösen nehezen tudja elviselni a gondolatot, mások pedig még az apokalipszis küszöbén se tudják elengedni régi sérelmeiket.

Ha nem rímelne ennyire közös szorongásainkra a Silent Night, akkor talán valóban nézhető lenne komédiaként, több mint két év pandémia után azért kicsit nehezebb önfeledten kacagni rajta – de legalább megszületett a karácsonyi filmek Melankóliája.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2022/01 44-46. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15197