KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
   2022/március
PASOLINI
• Harmat György: Mártírium külvárosi réteken Pasolini egy színtér tükrében
HOLLYWOOD ARCAI
• Orosdy Dániel: Függöny le… Peter Bogdanovich (1939-2022)
MAGYAR MŰHELY
• Kolozsi László: A belső ruhatár Mándy Iván és a film
• Mispál Attila: „A nemzet filmtanítója” Perlaki Tamás (1948-2021)
• Pauló-Varga Ákos: Pengeélen Beszélgetés Muhi András Piressel
ÚJMÉDIA ÉS VIRTUÁLVALÓSÁG
• Süll Kristóf: Falanszter-szimuláció A Meteo „moduláris disztópiája”
• Török Ervin: Utópikus energia Bódy Gábor: Egybegyűjtött filmművészeti írások 3.
KOSZTÜMÖS BŰNÖK
• Földváry Kinga: Noirtól Coenig Shakespeare-bűnfilmek
• Varró Attila: Szemfényvesztés Film/regény: Rémálmok sikátora
• Bárány Bence: Vég nélküli út Max Allan Collins: Road to Perdition
• Kolozsi László: Korszerűtlen utazás Halál a Níluson
• Fekete Tamás: Újravágott változatok Sikoly-filmek
ÚJ RAJ
• Lichter Péter: A meghatódás öröme Mike Mills
TELEVÍZÓ
• Kelecsényi László: Felhőtan Pacskovszky József: Kék róka
A CSEND MESTEREI
• Lichter Péter: Egy ismeretlen formabontó Teinosuke Kinugasa: Az őrület lapja
SZUPERHŐS-FRANCHISE
• Borbíró András: Túltelített dimenziók Számháború a Moziverzumban
FESZTIVÁL
• Boronyák Rita: Pálmafák és gyökerek Budapest Nemzetközi Dokumentumfilm Fesztivál
FILM / ZENE
• Déri Zsolt: Punktum Wolfgang Büld koncert-riportfilmjei
KRITIKA
• Pozsonyi Janka: Apám, a gengszter Maffialányok

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Film / Zene

Wolfgang Büld koncert-riportfilmjei

Punktum

Déri Zsolt

Az 1977–1980 közti brit zenei színtér dokumentumfilmjei a Netflixen.

Az 1952-es nyugat-német születésű Wolfgang Büld a hetvenes évtized végén többször kiutazott Nagy-Britanniába lefilmezni az ottani punk, reggae, ska és new wave színteret (Punk In London, Reggae In A Babylon, British Rock, Women In Rock). Angliai dokumunkái között az első nagyjátékfilmjét – lényegében az első németországi punkfilmet – is leforgatta egyik kedvenc londoni zenekarának, az Advertsnek az 1978-as német turnéján, a történet fókuszában a szexi basszistalánnyal, Gaye Adverttel és egy helyi tizenéves rajongó-szerelmespárral (Brennende Langeweile – Bored Teenagers). A nyolcvanas évek közepén pár kísérletezőbb klipfilm (Japlan, Berlin Now) mellett már kommersz zenés vígjátékokat is rendezett: a Gib Gas – Ich will Spass!-ban a német new wave, a Neue Deutsche Welle popfiguráit, Nenát, Marcust és az Extrabreit-tagokat szerepeltette, ahogy aztán az Érezd a ritmust!-ban is felsorakoztatott egy rakás sztárt (Falco, Limahl, Meat Loaf, Die Toten Hosen, Katrina & The Waves stb.). Kilencvenes évekbeli autós sikerfilmjei (Manta, Manta, Volt egyszer egy vad kelet – Go, Trabi, go! 2.) után az ezredfordulón végleg kiköltözött Londonba, hogy Dark Black Films cégével végre szabadon készíthessen exploitation horror és thriller filmeket (Penetration Angst, Lovesick: Sick Love, Twisted Sisters). Érdekes karrier, de a korai kordokumentum koncert-riportfilmek a legértékesebbek benne.

„Lázadtam az új német film diktatúrája és az általa megtestesíteni kívánt jó ízlés ellen” – mondja Wolfgang, aki első dokuját a müncheni Televíziós- és Filmművészeti Egyetem elvégzése után a diplomafilmjeként forgatta le Londonban 1977 szeptemberében négytagú stábbal, két hét alatt. A brit punkszínteret moziforgalmazásban elsőként bemutató – a helyi Don Letts 1977 első felében készült, de csak 1978-ban publikált The Punk Rock Movie-ját is megelőző – Punk In London profi képminőségű élő felvételein szerepel a Clash, a Jam, a Chelsea, az Adverts, a Subway Sect, a Killjoys (a Dexys Midnight Runners elődje), a női vezetésű X-Ray Spex, az ír Boomtown Rats és a transznemű amerikai Wayne County is. A legtöbbjük interjút is ad, a Lurkers egyik tinédzser tagja otthon, a szülei társaságában nyilatkozik, a Stranglers francia származású basszistája bizalmatlan a németekkel, a Sham 69 frontembere a csupasz fenekét tolja a kamera elé. A zenészek mellett megszólalnak újságírók és fanzine-szerkesztők (mint a Sniffin’ Glue-alapító Mark P.), menedzserek (mint az amerikai Miles Copeland, a Police-dobos Stewart Copeland bátyja), a Rough Trade lemezboltosai, a Marquee klub német vezetője és egy vagány road is, de még a punkokat előszeretettel összeverő retrográd rock’n’roll-rajongó Teddy Boy szubkultúra is kap öt percet.

Az 1977-es film a Clash koncertblokkjával ért véget, melyben egy reggae-feldolgozás is elhangzott, és Büld 1978-ban Reggae In A Babylon címmel forgatott egy etnografikus dokumentumfilmet a világhódító jamaicai zene Angliában élő előadóiról is (a veterán Anton Ellis és a 15 16 17 tinilánytrió mellett olyan azóta is aktív együttesekről, mint az Aswad vagy a Steel Pulse), majd 1979-1980 fordulóján megcsinálta a Punk In London folytatását British Rock címmel. Ebben a Police „fehér reggae”-je és a jamaicai ska ritmikára építő brit sikerzenekarok is szerepelnek (The Specials, The Selecter, Madness), ahogy az eklektikus new wave-be a Pretenders amerikai énekesnős rockja, a Spizzenergi egzaltáltsága, a Secret Affair mod feszessége, Gary Numan hideglelős szintipopja és Ian Dury cockney varietéje is belefér (a Kinks beat veteránjainak másodvirágzása nem igazán), miközben a visszatérő szereplők – a Clash, a Jam vagy a Boomtown Rats-vezér Bob Geldof – arról elmélkednek, mi történt a punkkal az elmúlt két és fél év alatt.

Wolfgang Büld az angliai dokutrilógiája mellé még szintén 1980-ban bemutatott egy Women In Rock című negyedik filmet is, ahol a Slits, a Siouxsie And The Banshees, a Zaza és a hard rockos Girlschool lényegre törő interjú-, próba- és koncertrészletei képviselik a korábbi részekből hiányzó női nézőpontot, de Nina Hagen mellől a szintén nyugat-berlini Mania D. csajtrió és a svájci LiLiPUT-lányok német nyelvű részeit már kivágták a Netflixre került verzióból, így alig félórás torzót kapunk egy amúgy is túl röviden zárult projektből.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2022/03 54-54. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15281