Film / ZeneWolfgang Büld koncert-riportfilmjeiPunktumDéri Zsolt
Az 1977–1980 közti brit zenei színtér dokumentumfilmjei a Netflixen. Az
1952-es nyugat-német születésű Wolfgang Büld a hetvenes évtized végén többször
kiutazott Nagy-Britanniába lefilmezni az ottani punk, reggae, ska és new
wave színteret (Punk In London, Reggae In A Babylon, British
Rock, Women In Rock). Angliai dokumunkái között az első
nagyjátékfilmjét – lényegében az első németországi punkfilmet – is leforgatta
egyik kedvenc londoni zenekarának, az Advertsnek az 1978-as német turnéján, a
történet fókuszában a szexi basszistalánnyal, Gaye Adverttel és egy helyi
tizenéves rajongó-szerelmespárral (Brennende Langeweile – Bored Teenagers).
A nyolcvanas évek közepén pár kísérletezőbb klipfilm (Japlan, Berlin
Now) mellett már kommersz zenés vígjátékokat is rendezett: a Gib Gas –
Ich will Spass!-ban a német new wave, a Neue Deutsche
Welle popfiguráit, Nenát, Marcust és az Extrabreit-tagokat szerepeltette,
ahogy aztán az Érezd a ritmust!-ban is felsorakoztatott egy rakás sztárt
(Falco, Limahl, Meat Loaf, Die Toten Hosen, Katrina & The Waves stb.).
Kilencvenes évekbeli autós sikerfilmjei (Manta, Manta, Volt egyszer
egy vad kelet – Go, Trabi, go! 2.) után az ezredfordulón végleg kiköltözött
Londonba, hogy Dark Black Films cégével végre szabadon készíthessen exploitation
horror és thriller filmeket (Penetration Angst, Lovesick: Sick
Love, Twisted Sisters). Érdekes karrier, de a korai kordokumentum
koncert-riportfilmek a legértékesebbek benne.
„Lázadtam az új német film diktatúrája és az általa megtestesíteni
kívánt jó ízlés ellen” – mondja Wolfgang, aki első dokuját a müncheni
Televíziós- és Filmművészeti Egyetem elvégzése után a diplomafilmjeként forgatta
le Londonban 1977 szeptemberében négytagú stábbal, két hét alatt. A brit
punkszínteret moziforgalmazásban elsőként bemutató – a helyi Don Letts 1977
első felében készült, de csak 1978-ban publikált The Punk Rock Movie-ját
is megelőző – Punk In London profi képminőségű élő felvételein szerepel
a Clash, a Jam, a Chelsea, az Adverts, a Subway Sect, a Killjoys (a Dexys
Midnight Runners elődje), a női vezetésű X-Ray Spex, az ír Boomtown Rats és a
transznemű amerikai Wayne County is. A legtöbbjük interjút is ad, a Lurkers
egyik tinédzser tagja otthon, a szülei társaságában nyilatkozik, a Stranglers
francia származású basszistája bizalmatlan a németekkel, a Sham 69 frontembere
a csupasz fenekét tolja a kamera elé. A zenészek mellett megszólalnak újságírók
és fanzine-szerkesztők (mint a Sniffin’ Glue-alapító Mark P.), menedzserek
(mint az amerikai Miles Copeland, a Police-dobos Stewart Copeland bátyja), a
Rough Trade lemezboltosai, a Marquee klub német vezetője és egy vagány road
is, de még a punkokat előszeretettel összeverő retrográd rock’n’roll-rajongó
Teddy Boy szubkultúra is kap öt percet.
Az 1977-es film a Clash koncertblokkjával ért véget, melyben egy reggae-feldolgozás
is elhangzott, és Büld 1978-ban Reggae In A Babylon címmel forgatott egy
etnografikus dokumentumfilmet a világhódító jamaicai zene Angliában élő előadóiról
is (a veterán Anton Ellis és a 15 16 17 tinilánytrió mellett olyan azóta
is aktív együttesekről, mint az Aswad vagy a Steel Pulse), majd 1979-1980
fordulóján megcsinálta a Punk In London folytatását British Rock
címmel. Ebben a Police „fehér reggae”-je és a jamaicai ska
ritmikára építő brit sikerzenekarok is szerepelnek (The Specials, The Selecter,
Madness), ahogy az eklektikus new wave-be a Pretenders amerikai
énekesnős rockja, a Spizzenergi egzaltáltsága, a Secret Affair mod feszessége,
Gary Numan hideglelős szintipopja és Ian Dury cockney varietéje is
belefér (a Kinks beat veteránjainak másodvirágzása nem igazán), miközben
a visszatérő szereplők – a Clash, a Jam vagy a Boomtown Rats-vezér Bob Geldof –
arról elmélkednek, mi történt a punkkal az elmúlt két és fél év alatt.
Wolfgang Büld az angliai dokutrilógiája mellé még szintén 1980-ban
bemutatott egy Women In Rock című negyedik filmet is, ahol a Slits, a
Siouxsie And The Banshees, a Zaza és a hard rockos Girlschool lényegre törő
interjú-, próba- és koncertrészletei képviselik a korábbi részekből hiányzó női
nézőpontot, de Nina Hagen mellől a szintén nyugat-berlini Mania D. csajtrió és a
svájci LiLiPUT-lányok német nyelvű részeit már kivágták a Netflixre került
verzióból, így alig félórás torzót kapunk egy amúgy is túl röviden zárult
projektből.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 0 átlag: - |
|
|