KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
   2022/április
MAGYAR MŰHELY
• Hirsch Tibor: Régi nemzedékek, új lövészárkok Generációk filmtörténete – 1. rész
• Nemes Z. Márió: Növényi politika A hungarofuturista film alternatív valóságai
• Sipos Júlia: Hozzáférés a világhoz Beszélgetés Almási Tamással
• Kormos Balázs: Erkélyekre aggatott nádszövet Az Egy nap és a kortárs román film
• Lakatos Gabriella: Míg az oltár el nem választ Szerelemtől házasságig – 1. rész
ALAIN RESNAIS
• Bikácsy Gergely: Az életmű cserepei Alain Resnais 100
ANTIHŐSÖK, ANTIHŐSNŐK
• Baski Sándor: Traumák hősei Batman és Joker
• Huber Zoltán: A régi iskola Clint Eastwood idős antihősei
• Pozsonyi Janka: Nőben az erő Paul Verhoeven antihősnői
KÉPREGÉNY LEGENDÁK
• Szép Eszter: A viktoriánus erkölcs réme Marie Duval: Ally Sloper-képregények
ÚJ RAJ
• Fekete Tamás: Nyelvcserék Claudio Cupellini
FILMZENE
• Pernecker Dávid: A mennyországban minden rendben Lynch zene
KÖNYV
• Géczi Zoltán: „Ilyet csak Clint Eastwood tud” Marc Eliot: Amerikai lázadó
FESZTIVÁL
• Nagy V. Gergő: Diadal a törvény felett Rotterdam
• Varró Attila: Kötelékek Japán Filmfesztivál
KRITIKA
• Báron György: Átokföldje Pálfi György: Mindörökké
• Benke Attila: Saul magyar Damaszkusza Fazekas Máté: Kilakoltatás
• Bartal Dóra: Hetedhét határon Jonas Poher Rasmussen: Menekülés
TELEVÍZÓ
• Déri Zsolt: Fekete Woodstock Summer Of Soul
MOZI
• Pethő Réka: Szuperhősök
• Rudas Dóra: Minden rendben ment
• Roboz Gábor: Arany
• Fekete Tamás: Foglalkozása: szülő
• Kovács Kata: Út a díjesőig
• Varró Attila: Katonadolog
STREAMLINE MOZI
• Benke Attila: Harriet – Szabadság vagy halál
• Baski Sándor: A maffia szentjei
STREAMLINE MOZI
• Pazár Sarolta: A megváltás éjszakája
STREAMLINE MOZI
• Herczeg Zsófia: Agancs
• Pethő Réka: A tizenhetes számú ház
• Kolozsi László: Retró szerelem
• Huber Zoltán: Az Adam-projekt
• Varró Attila: Dr. Petiot
PAPÍRMOZI
• Kránicz Bence: Papírmozi Aljas utcákon balra, a bűntanyáig egyenesen

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Streamline mozi

A megváltás éjszakája

Pazár Sarolta



Yö armahtaa – finn, 2021. Rendezte: Mika 
Kaurismäki. Írta: Sami Keski-Vähälä és Mika Kaurismäki. Kép: Jari Mutikainen. Szereplők: Tino Torikka (Heikki), Kari Heiskanen (Risto), Pertti Sveholm (Juhani). Gyártó: Marianna Films. Forgalmazó: HBO. Feliratos. 90 perc.

 

A koronavírus miatti első zárlat idején, 2020. májusában Heikki ürességtől kongó helsinki kocsmájában terített meg magának gyertyafényes, ünnepi vacsorához. Utolsó vacsorának szánta ezen a helyen, amit éppen felgyújtani készül. Ugyan nem engedhetne be senkit, de amikor Risto – a kórházból hazafelé tartó orvos – megjelenik az ajtóban, betessékeli és megkínálja egy pohár borral. Risto éppen most vesztette el egyik fiatal betegét, sőt bevallja, hogy feleségétől elhidegült az utóbbi időben. Később megérkezik Juhani, a szociális munkás, akiről kisvártatva kiderül, hogy szélsőséges megoldáshoz folyamodott, hogy segítsen megszállottan szeretett pártfogoltján. A letakart biliárdasztalok fölött ringó lámpabúrák fényében és a zenegépből szóló finn balladákkal körülvett férfiak egy éjszakán át problémáikat, emlékeiket és érzéseiket mesélik el egymásnak.

Mika Kaurismäki valójában Dubajban akarta leforgatni filmjét, amit végül a korlátozások miatt, ironikus módon testvérével közös kocsmájában, a Corona Bar-ban vett fel. A megváltás éjszakája egyfajta folytatása Három bölcs barát (2008) és a Testvérek (2011) koncepciójának: a rendező ugyanazt a három színészt különböző férfitípusokként hozza össze ebben a laza trilógiában. Kaurismäki nem követett forgatókönyvet; a szereplők háttértörténetét az egyes színészekkel külön-külön dolgozta ki, majd a forgatás során kronológiai sorrendben rögtönöztette velük a párbeszédeket. A megváltás éjszakája nemcsak egy újabb portré a finnekről, különösen a magányos finn férfiakról, hanem egy kis darabka kortörténet is. Dokumentálja a lezárás alatti hangulatot: a vasútállomásokon a hangosbemondóból harsogó higiéniai szabályokat, a kihalt utcákat, az autórádióból hallatszó miniszteri beszédeket vagy az emberek elszigeteltségét, félelmeit és az egymás iránti megértést egy világjárvány idején.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2022/04 62-62. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15304