KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
   2022/április
MAGYAR MŰHELY
• Hirsch Tibor: Régi nemzedékek, új lövészárkok Generációk filmtörténete – 1. rész
• Nemes Z. Márió: Növényi politika A hungarofuturista film alternatív valóságai
• Sipos Júlia: Hozzáférés a világhoz Beszélgetés Almási Tamással
• Kormos Balázs: Erkélyekre aggatott nádszövet Az Egy nap és a kortárs román film
• Lakatos Gabriella: Míg az oltár el nem választ Szerelemtől házasságig – 1. rész
ALAIN RESNAIS
• Bikácsy Gergely: Az életmű cserepei Alain Resnais 100
ANTIHŐSÖK, ANTIHŐSNŐK
• Baski Sándor: Traumák hősei Batman és Joker
• Huber Zoltán: A régi iskola Clint Eastwood idős antihősei
• Pozsonyi Janka: Nőben az erő Paul Verhoeven antihősnői
KÉPREGÉNY LEGENDÁK
• Szép Eszter: A viktoriánus erkölcs réme Marie Duval: Ally Sloper-képregények
ÚJ RAJ
• Fekete Tamás: Nyelvcserék Claudio Cupellini
FILMZENE
• Pernecker Dávid: A mennyországban minden rendben Lynch zene
KÖNYV
• Géczi Zoltán: „Ilyet csak Clint Eastwood tud” Marc Eliot: Amerikai lázadó
FESZTIVÁL
• Nagy V. Gergő: Diadal a törvény felett Rotterdam
• Varró Attila: Kötelékek Japán Filmfesztivál
KRITIKA
• Báron György: Átokföldje Pálfi György: Mindörökké
• Benke Attila: Saul magyar Damaszkusza Fazekas Máté: Kilakoltatás
• Bartal Dóra: Hetedhét határon Jonas Poher Rasmussen: Menekülés
TELEVÍZÓ
• Déri Zsolt: Fekete Woodstock Summer Of Soul
MOZI
• Pethő Réka: Szuperhősök
• Rudas Dóra: Minden rendben ment
• Roboz Gábor: Arany
• Fekete Tamás: Foglalkozása: szülő
• Kovács Kata: Út a díjesőig
• Varró Attila: Katonadolog
STREAMLINE MOZI
• Benke Attila: Harriet – Szabadság vagy halál
• Baski Sándor: A maffia szentjei
STREAMLINE MOZI
• Pazár Sarolta: A megváltás éjszakája
STREAMLINE MOZI
• Herczeg Zsófia: Agancs
• Pethő Réka: A tizenhetes számú ház
• Kolozsi László: Retró szerelem
• Huber Zoltán: Az Adam-projekt
• Varró Attila: Dr. Petiot
PAPÍRMOZI
• Kránicz Bence: Papírmozi Aljas utcákon balra, a bűntanyáig egyenesen

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Streamline Mozi

A maffia szentjei

Baski Sándor


The Many Saints of Newark – amerikai, 2021. Rendezte: Alan Taylor. Írta: David Chase és Lawrence Konner. Kép: Kramer Morgenthau. Zene: Susan Jacobs. Szereplők: Alessandro Nivola (Dickie), Leslie Odom Jr. (Harold), Vera Farmiga (Livia), Jon Bernthal (Johnny), Michael Gandolfini (Tony), Ray Liotta (Sally). Gyártó: Warner Bros / HBO Films /Chase Films. Forgalmazó: HBO. Szinkronizált. 123 perc.

 

A túlzás nélkül tévétörténeti jelentőségű Maffiózók-sorozat nagy ötlete az volt, hogy domesztikálta a mozifilmes maffiamitológiát. A sorozat főszereplőjének, Tony Sopranónak a rivális családok mellett a depresszióval és a kertvárosi élet banális nyűgjeivel is meg kellett küzdenie. A széria kreátora, David Chase egyértelművé tette, hogy nem kívánja folytatni a történetet, már csak azért sem, mert James Gandolfini 2013-ban elhunyt. Helyette egy előzményfilm elkészítését vállalta, és még a legszkeptikusabb rajongók is erős izgalmi állapotba kerültek, amikor kiderült, hogy Tony Soprano ifjúkori verzióját Michael Gandolfini, azaz a színész fia fogja alakítani.

A maffia szentjeit csak íróként jegyző Chase azonban kicselezte a nézői elvárásokat: filmjében az ifjú Sopranónak mindössze epizódszerep jut, helyette az a Dickie Moltisanti kerül fókuszba, aki a sorozat idején már nem is élt, csak a fiát, Christophert ismerhettük. A film ráadásul szakít a sorozat realista megközelítésével, és éppen olyan fénytörésben ábrázolja Newark gengszterfamíliáit, ahogyan a szériát megihlető klasszikusok a Keresztapától a Nagymenőkig – vagyis éppen az hiányzik belőle, ami a Sopranost klasszikussá tette. A döntés annyiban mégis védhető, hogy Chase a maffiafilmekből korábban hiányzó elemeket is beemel a történetbe, a cselekmény ugyanis a szériában is megemlített, 1967-es newarki faji lázadások idején indul, és Moltisanti előmenetelével párhuzamosan egy fekete „katona” sorsának alakulását is követhetjük. Chase emellett reprodukálja a sorozatbéli mentor-diák viszonyt, csak itt a fiatal Tony az, aki a tanítvány szerepében látható, miközben példaképének, Dickie-nek is ugyanúgy szüksége van egy irányadó tekintélyre. Így aztán A maffia szentjei hiába csak egy mérsékelten indokolt lábjegyzet a Sopranos mitológiában, mégis kiválóan mutatja be, hogy miként öröklődnek generációról generációra a rossz döntések.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2022/04 62-62. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15305