KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

   
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
   1996/május
KRÓNIKA
• Bikácsy Gergely: René Clément halálára
• Bárdos Judit: Perczel Zita (1918-1996)
DOKUMENTUMFILM
• Bikácsy Gergely: Kecske, füst, érzelem Vita dokumentum-ügyben
• Jancsó Miklós: Azúr Szimulákrum
• Simó György: Látja? Nem látja Kerékasztal-beszélgetés
• Dániel Ferenc: Sakktáblán véres bábuk A BBC Jugoszláviája
• Bori Erzsébet: Mögötte fut a filmes Doc’est: kelet-nyugati dokumentumok
• Földényi F. László: Buñuel tekintete Föld, kenyér nélkül, 1932
FESZTIVÁL
• Reményi József Tamás: Nagy expedíciók, kis felfedezések Berlin
• Bikácsy Gergely: Üdvhadsereg, Szodoma, Gomorra Filmeurópa Londonban

• Csejdy András: Kis cigaretta, valódi, finom Füst; Egy füst alatt
• Bokor Nándor: Hitchcock tetthelyein Helyszíni szemle
• Ádám Péter: Napóleon, a médiasztár Egy mítosz alakváltozásai
• Kovács Ilona: Napóleon, a médiasztár Egy mítosz alakváltozásai
1895–1995
• Molnár Gál Péter: Mozi a szállodában 1896. május 10.: az első magyar filmvetítés
TELEVÍZÓ
• Gelencsér Gábor: Befelé táguló kör Ezredvégi beszélgetések
• Sneé Péter: Mindig akadnak kivételek Beszélgetés Árvai Jolánnal az FMS-ről
LENGYEL FILM
• Kovács István: Az átvilágított ember Krzysztof Kieslowski emlékezete
KRITIKA
• Spiró György: Jó film, rossz cím Hagyjállógva Vászka
• Lukácsy Sándor: Ne feledd a tért... Mondani a mondhatatlant
• Ardai Zoltán: Lagerfeld megússza Prête-à-porter – Divatdiktátorok
LÁTTUK MÉG
• Bori Erzsébet: Valaki más Amerikája
• Hegyi Gyula: City Hall
• Hungler Tímea: A halál napja
• Harmat György: A gyanú árnyéka
• Hungler Tímea: Tökéletes másolat
• Sneé Péter: Bűnbeesés ideje
• Tamás Amaryllis: Az esküdt

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Láttuk még

Bűnbeesés ideje

Sneé Péter

Vannak filmek, melyek zsigeri ellenszenvet keltenek, mert nagyon mélyen érintenek: lényegében tagadják meg emberségünket. Vannak filmek, amik állítják, hogy téves feltételezés a jóság, nincsen szeretet, s csak a tehetetlen balekok szelídek. Úgy mondják, életünk gyilkos viadal, erő meg furfang kelletik hozzá, a többi pedig a pénz dolga csupán. Vannak filmek, amik tagadják a különbséget ember és állat között. Szerintük teremtményeinkhez hasonlítunk, a pitbull terrierekhez. Vannak filmek, amiknek megvalósulási formája az ocsmányság, és mindemellett erőteljes benyomásra törekszenek, artisztikus képekkel telítettek, mivel ők a szégyentelen Nagy Művészet, s így csinálnak üzletet.

Vannak filmek, amikről a magunk alkotta Gonosz mosolyog le ránk bukott angyal vonásaival, és azt hiszi: szép, akár egy isten. Vannak filmek, amik álegzisztencialista zagyvalékokkal ébresztenék a komoly létértelmezés hatását, miközben egy nyomorult történetet sem képesek logikai bukfencek nélkül elmondani. Vannak filmek, amik csak azért elegyítik az eget a pokollal, mert fontos állítások kinyilvánításának látszatára törnek anélkül, hogy egyetlen egyszer végiggondolták volna, mivel hozakodnak elő. Vannak filmek, amiket nem jó megnézni, mert rosszul leszünk tőlük. Paul Warnertől a Bűnbeesés ideje például ilyen.

De vannak filmek is.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 1996/05 59. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=272