KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   2000/augusztus
KRÓNIKA
• N. N.: Képtávíró
• Csantavéri Júlia: Vittorio Gassman (1922–2000)

• Schubert Gusztáv: XXL Az eklektika hősei
• Hirsch Tibor: Időn kívüli időutazó James Bond-korszak
FESZTIVÁL
• Létay Vera: Nyugat-Keleti Díván Cannes
• N. N.: Cannes-i díjak

• Horváth Antal Balázs: Járatlan úton Privátbűnök, magáncsapdák
• Herpai Gergely: Pixel noir Digitális bűnök
• Pápai Zsolt: Zsánerek a fonákjáról John Sayles portréjához
• N. N.: John Sayles filmjei
• Muhi Klára: A törvény kapujában Beszélgetés a filmszakmáról
• Gervai András: Karakter Eurofilm: Hollandia
• Gervai András: Mélyföld: holland filmhelyzet
KÖNYV
• Zalán Vince: A valóság dramaturgiája Kie¶lowski mozija
• Csala Károly: Egy szavahihető ember Hamza D. Ákos a magyar filmművészetben

• Geréb Anna: A filmkocka el van vetve A Goszfilmofond kincsei
• Halász Tamás: Testek tájban, tájak testen Táncfilmek
KRITIKA
• Varró Attila: Mélységillúzió South Park kontra Disney
• Békés Pál: Déli ritmus Cuki hagyatéka
• Köves Gábor: A jóízlésű idomár Pop, csajok satöbbi; Hi-Lo Country
• Pályi András: Hadüzenet, aranyhazugságokkal Tűzzel-vassal
LÁTTUK MÉG
• Békés Pál: M: I-2
• Nevelős Zoltán: Új csapás
• Köves Gábor: Tolvajtempó
• Bori Erzsébet: Frequency
• Ardai Zoltán: A tanú szeme
• Barotányi Zoltán: Galaktitkos küldetés
• Kézai Krisztina: Agyatlan apartman
• Hungler Tímea: Oltári vőlegény
• Tamás Amaryllis: A földlakók nemi élete
• Kis Anna: Mansfield Park
KÉPMAGNÓ
• Reményi József Tamás: Ki volt?

    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Láttuk még

Galaktitkos küldetés

Barotányi Zoltán

 

Ha csupán a törvény által engedélyezett szereket tekintjük, úgy elmondhatjuk, hogy a sci-fi sorozatok a különösen erős tudatmódosítók közé tartoznak: Orion űrhajón és Alfa holdbázison (továbbá Pirx pilóta kalandjain és más Rajnai András-agyszüleményeken) felnőtt szerzőnk saját bőrén is tapasztalta, mekkora ereje van az „overkill” varázsszónak (lődd hátba csapágygolyóval), vagy hogy mi mindent megtesz az emberfia, csak hogy hasonlítson König parancsnokra. A Galaxy Quest című alkotás azt a megrázó szituációt vetíti elénk, amikor Wahrheit és Dichtung nem csupán a rajongó agyában keveredik össze végzetesen, de egyben (és tényleg!) a való életben is, mely – mint tudjuk – nem is létezik: a mű kilép a maga keretei közül, beteríti a valóságot, melyről újabb film készül, nevezetesen a fent említett Galaxy Quest. Hőseink (mindenekelőtt Tim Allen és az ezúttal Barbarella-fazonú Sigourney Weaver) metaszerepük szerint kiégett szappanopera-színészek, akik feltűnően stupid hangulatú közönségtalálkozókon szórakoztatják retardált rajongóikat, mígnem beüt a baj. Megjelennek a valódi űrlények, és segítségül hívják kedvenceiket, akiket eddig a távolból csodáltak, de egyben félre is értettek, hiszen náluk nincs színlelés, se hazugság, csak a tuti, a való – ebből azután konfliktus, mesebeli kalandok, illúzióvesztés, majd csoda és hazamenés következik, nagyjából ebben a sorrendben.

Az utópia, ím, valóra válik, a sorozatban gyártott hősökre ráég a szerep, és rajtuk marad, ami még tetszik is a barmoknak: a mítosz örök és erősebb mint mi – s főleg mint ti, hangzik a film gúnyos sugallata –, a frankót meg továbbra is mi csináljuk itt, a Gyárban, ti meg majd jól megzabáljátok. Mint ahogy ezt is, aminek már végleg nincs semmi értelme, bár jelentős érdeme, hogy hétköznap délelőtt kockázat nélkül vetíthető még a közszolgálatin is, utána rögtön jöhet az országfejlesztő magazin.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2000/08 60. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=3035