KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

   
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   1980/május
• Galsai Pongrác: Kézimunka a Cséry-telepen Majd holnap
• Lengyel Balázs: Mennyi reménytelenséget bír el egy gyerekfilm Veszélyes játékok
• Székely András: Morgások és macskák 1979-es rajzfilmekről
• Egyed László: Népszerű-e a tudományos?
• Rubanova Irina: Asszony a felvevőgéppel Larisza Sepityko portréjához
• Rubanova Irina: Falusi apokalipszis Moszkvai tudósítónk beszélgetése Elem Klimovval
• Bikácsy Gergely: Család – megbocsátok! Szívzörej
• Bádonfai Gábor: Közös gyermekkorunk Még egyszer A facipő fája című filmről
• Szilágyi János: Volt egyszer egy film...
FESZTIVÁL
• Csala Károly: Mireille és egyéb fiatalok Sanremo
• Bikácsy Gergely: Kérdőjelek és komédiák Kassa

• Köllő Miklós: Mire figyelünk a nyolcvanas években? Filmstúdiók: számvetés és önértékelés II.
• Gazdag Gyula: M. v.
• Rózsa Zoltán: Isten, Haza, Tekintély Portugál fantomok
VITA
• Veress József: Beszéljünk a filmcímekről
• Csala Károly: Válasz helyett Veress Józsefnek
LÁTTUK MÉG
• Ledniczky Márton: Földi űrutazás
• Miklósi Klára: Talaj nélkül
• Koltai Ágnes: A nagy álom
• Harmat György: Államérdek
• Schéry András: Hazatérés
• Veress József: Szerelmi vallomás
• Józsa György Gábor: Sorsok
• Kulcsár Mária: Goodbye és ámen
• Koltai Ágnes: Mindent bele, csak rá ne fázzunk
• Veress József: Bumfordi
• Csala Károly: Az anya, a lány és a szerető
TELEVÍZÓ
• Bor Ambrus: Pozitívot minden negatívról – vagy pozitívot minden negatívból? Apám kicsi alakja
• Koltai Tamás: John és Jancsi Drága kisfiam
• Mezei András: A mélységből
• Ökrös László: Különleges nyomozás Részeg eső
TÉVÉMOZI
• Karcsai Kulcsár István: Eper és vér
• Karcsai Kulcsár István: BÚÉK
• Karcsai Kulcsár István: Halál Velencében
KÖNYV
• Voigt Vilmos: Emilio Garroni: Szemiotika és esztétika
POSTA
• Dominus Péter: Mindennapok Oidipusza és az időutazás Olvasói levél
KRÓNIKA
• N. N.: Bemutatjuk külföldi tudósítóinkat David Robinson; Irina Rubanova

     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Láttuk még

Goodbye és ámen

Kulcsár Mária

 

Stílus vagy modorosság? Mitől olyan kiábrándítóan hasonlóak a hetvenes évek olasz politikai krimijei? Kipróbálhatnánk egy játékot: ha kivágnánk néhány jelenetet a legérdekesebb filmekből, s ezeket összeragasztanánk, az eredmény biztosan egy új, kerek történet lenne, izgalmas, aktuális, még a becsületes mondanivaló sem veszne el. Választhatnánk egy részletet az 1977-es Goodbye és ámen című filmből is, például CIA ügynökök, kémek és kémelhárítók összecsapását egy római szobában, az amerikai nagykövet találkozását az őrült gyilkossal vagy az olasz felügyelő megalkuvását a nagyhatalommal.

Damiano Damiani filmjének legnagyobb erénye a távolságtartás, mellyel a történetet figyeli, a száraz pontosság, mellyel azt közvetíti. Gondosan válogat a krimicsinálás jól bevált eszközei között, nem használ feleslegesen félelmet keltő, figyelmet elterelő effektusokat, a „nagy csavarokat” is maguk az események produkálják. Ez a ridegség – mely a közbeavatkozás, a csoda legkisebb reményétől is megfosztja a nézőt – teszi hátborzongatóvá a filmet. Az aktuális politikai mondandónak – egy nagyhatalom mesterkedéseinek hatása kisebb és egészen kicsi országok életére – még aktuálisabb probléma ad teret: az értelmetlen terrorizmus, ártatlan túszok életének kockára tétele.

Talán éppen ez a túlzott naprakészség, e filmek tucatjainak vetélkedése a legújabb politikai és kriminalisztikai események ábrázolásáért kérdőjelezi meg értéküket. Az ilyen versengés hírlapírók dolga, játékfilmmel nem lehet napihíreket közölni.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 1980/05 41. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=7881