KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
   2009/január
BRIT NOIR
• Kovács Marcell: Fekete szurok Brit noir
• Sepsi László: Férfitársaságban Guy Ritchie gengszterfilmjei
FRED KELEMEN
• Forgách András: Hattyú szénhalmon Fred Kelemen
• Csillag Márton: Az ember árnyéka Beszélgetés Fred Kelemennel
NÉMET ÓLOMIDŐK
• Földényi F. László: Törékeny önismeret A Baader–Meinhof-ügy
IZRAEL MOZIJA
• Kolozsi László: A harag földje Izraeli filmek
• Gorácz Anikó: Filmterápia Libanoni keringő
TRUFFAUT ÉS TATI
• Ádám Péter: A férfi, aki szerette a mozit François Truffaut – 4. rész
• Bikácsy Gergely: Hulot úr évszázada Jacques Tati, a marslakó
FORGATÓKÖNYV
• Krigler Gábor: Sorvezetők A filmírás oktatása
• Baski Sándor: Adaptáció Hogyan írjunk közönségfilmet?
MOBILTÉVÉ, NETMOZI
• Deák Dániel: Tévézzünk a hálóban! Net-tévé
• Schreiber András: A kalauzhal tudathasadása Maroktévé, mobilmozi
• Gorácz Anikó: Eljövendő e-jövő Net-mozi
KRITIKA
• Hungler Tímea: Anno Domina Báthory
• N. N.: Filmek Báthory Erzsébetről
• Csillag Márton: Az előző rész tartalmából Valami Amerika 2.
MOZI
• Varró Attila: A hercegnő
• Vajda Judit: Mexikói képeslap
• Kolozsi László: Cselek
• Baski Sándor: Veszélyes Bangkok
• Sepsi László: A zsaruk becsülete
• Tüske Zsuzsanna: Nők
• Fekete Tamás: A törvény gyilkosa
• Pápai Zsolt: Transsiberia
• Klág Dávid: Rec
• Kárpáti György: Halálos közellenség 1-2
• Forgács Nóra Kinga: Frost/Nixon
• Nevelős Zoltán: Sukiyaki Western Django
• Géczi Zoltán: Vexille
DVD
• Pápai Zsolt: A tolvaj
• Alföldi Nóra: Áramlat
• Varga Zoltán: Psycho II, Psycho III
• Varró Attila: A repülő guillotine

             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Forgatókönyv

Hogyan írjunk közönségfilmet?

Adaptáció

Baski Sándor

Szerkesztési hibákban bővelkedő, de hiánypótló könyv a forgatókönyvírás rejtelmeiről.

 

Az utóbbi pár évben megszaporodtak idehaza is a különféle forgatókönyvírói iskolák és kurzusok, amely mindenképpen örvendetes fejlemény, magyar nyelvű irodalma ugyanakkor szinte nem is létezik a témának. Kivételként egyedül a Barátok köztön edződött Krigler Gábor (Folyt. köv.) Hogyan írjunk tévésorozatot című munkája szolgált, amely ugyan a játékfilmes dramaturgia alapvető szabályait is érintette, elsősorban mégis a sorozatok világába kalauzolta el az olvasót.

Tóth Róbert így abban a biztos tudatban vághatott neki könyve összeállításának, hogy – amennyiben nem előzi meg valaki, vagy nem vét alapvető szakmai hibákat – a végeredmény mindenképpen hiánypótlónak fog minősülni. A fülszöveg szerint a szerző 2002-ben az első hazai klasszikus dramaturgiát oktató iskola hallgatójaként végzett, hogy aztán három évvel később már ugyanennek az intézménynek az oktatási igazgatójaként és tanáraként dolgozzon a „magyar film felemelkedéséért”. „Bartóki hitvallását” Tóth többször is hangoztatja a könyv lapjain, az előszóban pedig munkáját szerényen Balázs Béla A látható ember című dolgozatához hasonlítja. Merész, sőt vakmerő kijelentések ezek, kár, hogy a szerző küldetéstudata jóval fejlettebb, mint rendszerező, elemző és stiláris képessége.

A kötet a vonatkozó külföldi szakirodalom magabiztos ismeretéről árulkodik, érinti az összes fontos fogalmat és a szerkezettel, struktúrával kapcsolatos kérdéseket. Tóth stílusa azonban néhol túlzottan csapongó, egy-egy fejezeten érződik, hogy eredetileg nem egy szakkönyvbe, hanem egy könnyedebb hangvételt igénylő weboldalra (filmírás.hu) íródott. A kulcsfontosságú szakfogalmakat első használatukkor sokszor elfelejti definiálni, máshol az idegen szavakat („emotion”) feleslegesen használja. Gondos szerkesztői munkával ezeket az apró problémákat könnyedén orvosolni lehetett volna, hogy a kötet valóban megfeleljen a tankönyvektől elvárható követelményeknek. Ha pedig valóban a kezdőknek szánta művét a szerző, ahogyan azt a cím is sugallja, nehezen érthető, miért nem ejt szót a forgatókönyvek formai kritériumairól, miközben például a „kreativitás kvantumtermészetéről” egy egész fejezetben értekezik.

Megfontolandó ugyanakkor Tóthnak az a meggyőző erővel, a könyv első lapjától az utolsóig sulykolt gondolata, mely szerint a történetmesélés Hollywoodban tökéletesített szabályrendszerénél – műfaji filmekről szólva – nem létezik hatékonyabb, ezért szükségtelen a spanyolviasz feltalálása, inkább kreatívan magyarított tartalommal kellene ezeket a sablonokat feltölteni.

Minden hibája ellenére Tóth munkája alkalmas rá, hogy megismertesse az alapvető dramaturgiai fogásokat a leendő forgatókönyvírókkal, legalább is addig, amíg nem jelenik meg végre Robert McKee vagy valamelyik másik elismert szkript-guru szakkönyve magyarul is.

 

MTFSZ, Magyar Televíziós- és Filmművészeti Szövetség, 2008.

 


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2009/01 44. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=9622