|
Év
1980/február
|
Bereményi Géza: A rácson innen és túl Vasárnapi szülők
Kardos István: Hatszor szökött, mindig egyedül Jegyzetek a Vasárnapi szülők forgatókönyvéhez
N. N.: A magyar film – ma
Lukácsy Sándor: Kaland, terror, történelem? Élve vagy halva
FESZTIVÁL
Zalán Vince: „Itt fölfelé haladunk, bukásról bukásra” Nyugatnémet filmhét Budapesten
N. N.: A Nyugatnémet Filmhét filmjei
Papp Zsolt: Frau Bundesrepublik Maria Braun házassága
Petrovics Emil: Köszönet Bergmannak Varázsfuvola
Dániel Ferenc: Öt kis tézis a kalandfilmről
Pošová Kateřina: „Mindenkinek joga, hogy felnőttnek tekintsék” Prágai beszélgetés Vera Chytilovával
Takács Ferenc: Antizarándok és sci-fi hős AZ ötös számú vágóhíd
Hegedűs Tibor: Igazi férfit és szerelmet Asszony, férj nélkül
Presser Gábor: Mert a filmzenét többen írják
Báron György: A svéd lelkifurdalás Stockholmi beszámoló
LÁTTUK MÉG
Loránd Gábor: Pantaleón és a hölgyvendégek
Molnár Gál Péter: Fedora
Sólyom András: A madarak is, a méhek is...
Loránd Gábor: Vállalom, főnök
Veress József: Karrier
Koltai Ágnes: A fekete halál
Bikácsy Gergely: Egy egészen kicsi kispolgár
Zalán Vince: Skalpvadászok
Galgóczy Judit: A halott vissztér
Bikácsy Gergely: Megközelítések
Bende Monika: Oké, spanyolok
Csala Károly: Irány: Belgrád!
Ciment Michel: Ihlet és áporodotság
TELEVÍZÓ
Faragó Vilmos: Kijön a tévé
Ökrös László: Ezer év Újra a képernyőn
Juhász István: Jutalomjáték Nicolaj: Holtodiglan
Kristóf Attila: Vérrel, verítékkel Humor a tévében 2.
Molnár Gál Péter: Nekrológszerű előszó egy Jean Gabin-sorozathoz
N. N.: Mutatóujj
KÖNYV
Pörös Géza: A válogatás zavarai Az Ötlettől a filmig újabb köteteiből
Csala Károly: Szovjet kismonográfia Kovács Andrásról
POSTA
N. N.: Posta
|
|
|
|
|
|
|
DVDDaliás időkVarga Zoltán
Magyar, 1984. Rendezte: Gémes József. Forgalmazó: Magyar Nemzeti Digitális Archívum és Filmintézet. 80 perc.
Az 1980-as évek első éveiben a
Pannónia Filmstúdió a közkedvelt sorozatok epizódjaiból összefűzött nagyfilmek
mellett a merész kísérletezések, a formai útkeresés iránt is nyitottnak
bizonyult az egészestés animációk terén. Kovásznai György trendindító, minden
szabályra fittyet hányó 1979-es Habfürdője
után következett Jankovics Marcell látomásos remekműve, a Fehérlófia, majd pedig Nepp József groteszk humort piedesztálra
emelő rajzfilmje, a Hófehér is
megszületett.
Ebbe
a sorba illik Gémes József Daliás időkje
is, Arany János Toldi-trilógiájának
szabad adaptációja, amely nemcsak hazánkban, de világviszonylatban is egyedülálló,
jelentős külföldi díjakkal elismert mű: mintegy három évtizedig az egyetlen
egészestés festmény-animációként hivatkozhattak rá, amely a képzőművészethez
legközelebb álló animáció-típust megkísérli a történetmeséléssel
összeegyeztetni. A festmény-animáció iránti elkötelezettség és az egészestés
film rendezésének tapasztalata vezetett a Daliás
időkhöz: a Pannónia első külföldi nagyjátékfilmes megbízatásának magyar
társalkotójaként a Hugó, a víziló
felett bábáskodott a direktor, egyedi rövidfilmjei pedig – nemzetközileg is
feltűnést keltett, kiváló darabok – a festmény-animáció és a fekete humorra
fogékony, szimbolikus fogalmazásmód összekapcsolásáról tanúskodtak. A fanyar
művészet-kritikaként és világvége-vízióként egyaránt felfogható Koncertissimo, a harmónia megtörésének
ironikus meséjét tálaló Díszlépés,
vagy a halottsiratás társadalmi rítusát fonákjáról láttató Temetés persze nem humorával előlegezi a Daliás időket, sokkal inkább a tömegjelenetek favorizálásával, a
mozgásba hozott tömeggel. Vágtató lovagok, nagyszabású csatajelenetek
szekvenciái szegélyezik a Daliás időket,
melynek a XIX. század végi festészet táblaképeit idéző vizualitása ugyan nem
mindig találja meg a mozgó és a statikus elemek kényes egyensúlyát, miként az
elnagyolt és a részletgazdag ábrázolásmód váltogatása sem feltétlenül előnyös –
a látványalkotás összességében mégis lehengerelheti a nézőt. Noha a főhős
hangkommentárja kíséri a képeket, az eredeti változat még rendhagyóbb lett
volna: csak zenekíséretet terveztek hozzá – a Műsorpolitikai Bizottság azonban
kizárólag szöveggel „emészthetőbbé téve” hagyta jóvá a filmet.
Extrák:
Gémes József animációs rövidfilmjei (Koncertissimo;
Díszlépés; Temetés), továbbá egy interjúfilm a rendezővel (Mestersége: festő, animátor).
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 496 átlag: 5.64 |
|
|
|
|