KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   2000/február
KRÓNIKA
• N. N.: Képtávíró
FILMSZEMLE
• Schubert Gusztáv: Eltékozolt fiúk Szemle előtt
• Pataki Éva: Magyarok Kirgíziában Beszélgetés Mészáros Mártával
• Bori Erzsébet: Szegény ember nem hazudik Beszélgetés Jancsó Miklóssal és Grunwalsky Ferenccel
• Székely Gabriella: Kocsmai menedékhely Beszélgetés Lukáts Andorral
• Muhi Klára: Pénzforgatás Beszélgetés a filmszakmáról

• Trosin Alekszandr: Vodkapitalizmus Filmlevél Moszkvából
• Bori Erzsébet: Emberszám Európa Filmhét
• Tatár György: Az allegória vége Misztikus horrorfilmek
• Beregi Tamás: Passio diabolica A filmvászon ördöge
• N. N.: Diabolus Digitalis
• Bikácsy Gergely: Róma, sirályok, Pasolini A láthatatlan város
DVD
• Herpai Gergely: Mozi és interakció Beszélgetés a DVD lehetőségeiről
• Lobenwein Dávid: Digitális forradalom
• Pápai Zsolt: Digitális forradalom
• N. N.: A DVD-filmek magyarországi sikerlistája

• Vasák Benedek Balázs: Fekete, fehér, igen, nem Moholy-Nagy László utópiája
• Sándor Tibor: A lázadó masamód Gaál Franciska
KRITIKA
• Báron György: Valahol Kelet-Európában Egy tél az Isten háta mögött
• Karátson Gábor: Ha volnának is hadimasinériák A császár és a gyilkos
• Nádori Péter: Egy nagyon szép Torschluss-pánik Amerikai szépség
LÁTTUK MÉG
• Varró Attila: Az Északi-sarkkör szerelmesei
• Bíró László: Szeress, ha tudsz!
• Mátyás Péter: Sivatagi cápák
• Köves Gábor: Hilary és Jackie
• Korcsog Balázs: Anna és a király
• Somogyi Marcell: Árvák hercege
• Elek Kálmán: Zuhanás
• Tamás Amaryllis: Lautrec
• Pápai Zsolt: A Winslow-fiú
KÉPMAGNÓ
• Reményi József Tamás: Guvatok, kutyák, pilóták

    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Terror-játékok

Tabutéma

Herpai Gergely

Ha a valóság megelőzi a játékot, a realizmus tabu lesz.

 

Sokszor játszottunk ilyet, ezért sohasem gondoltuk, hogy egyszer megtörténhet… A számítógépes játékokban gyakori szituációk a szimulált terroristaellenes akciók, a modern háborúk és az épületekbe robbanó repülőgépek, úgyhogy a piac igencsak megérzi a terrortámadást követő pánikhangulatot. A tragikus események hatására rengeteg cég halasztotta el új programjai kiadását, sőt, néhány játékból kigyomlálták azokat a részeket is, amelyek több-kevesebb konkrétummal utalhatnak a World Trade Centerre, a terrorizmusra vagy az esetleges megtorlásra.

 

*

 

A World Trade Centerrel és Boeingekkel több szimulátor-játékban találkozhattunk már eddig is, mind közül a legnépszerűbb és legismertebb a Flight Simulator sorozat. Nem meglepő, hogy a Microsoft 2002-es verzió októberre ígért kiadását elhalasztotta, és biztos, ami biztos, máris eltüntette belőle a kettős tornyot. A hivatalos honlapon „az áldozatok iránti tiszteletadásról” olvashatunk, de nyilvánvaló, hogy a cég nem szeretné, ha az ő szoftverével „gyakorolná” bárki a terrortámadást.

A Pókember sem ugrándozhat többé gondtalanul a New York-i felhőkarcolók között: a WTC tornyaira túlságosan emlékeztető magas épületek miatt a Spiderman 2: Enter Electro nevű játékot is jegelték, és a később megjelenő verziót az FS 2002-höz hasonlóan szintén módosítják majd.

Gyorsan kitörölték a WTC-t a „jövőből” is: a Fishtank Interactive Beam Breakers nevű, „a futurisztikus New York City-ben” játszódó repülős autóversenyét (a játék szerencsétlen időzítésű, a terrortámadás másnapján rendezett sajtótájékoztatóját követően) gyorsan retusálták, „a nemrég történt, szörnyű események tükrében”.

 

*

 

A belső nézetes taktikus akciójátékok kedvenc témája a terroristavadászat: természetesen ez a műfaj sem maradt érintetlenül. A Tom Clancy’s Rainbow Six kommandós játéksorozat legújabb epizódja, a Black Thorn kiadását „meg nem határozott időre” elhalasztották, hogy a készítők ki tudják vágni azokat a szálakat és küldetéseket, amelyek a szörnyű eseménnyel és a várható visszavágással összefüggésbe hozhatóak. Az alternatív jövőben játszódó, New York elleni támadásról szóló népszerű stratégiai játékot, a Red Alert 2-t pedig bevonták az amerikai üzletekből, és a boltba kerülés küszöbén álló küldetéslemez, a Yuri’s Revenge megjelentetését is október végére tették át. Az sem meglepő, hogy Jo Wood az olajmezők birtoklásáért kitört harmadik világháborúról és az amerikai-arab összecsapásokról szóló World War III: Black Gold-jának címét WWIII-ra változtatták, kiadását pedig bizonytalan időre elnapolták.

Arról még nem szól a fáma, hogy az amerikai kormány szigorítani akarja-e a számítógépes játékok cenzúráját, arra viszont számítani lehet, hogy az „erőszakos” játékokat ellenző, amúgy is agresszív konzervatív képviselők még erőteljesebb támadásba lendülnek…


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2001/11 12. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=3493