KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
   2022/július
MAGYAR MŰHELY
• Benke Attila: A magyar múlt bűnügyei Kortárs történelmi zsánerfilmek
• Kovács Patrik: A kém álarca A játszma
• Béresi Csilla: Titkos történetek Mészáros Márta hősnői
• Soós Tamás Dénes: Elemelt realizmus Beszélgetés Réder Györggyel
• Vajda Judit: Ez az igazi hungarikum, nem a pálinka Friss Hús 2022
ZSÁNERFILM ÉS POLITIKA
• Paár Ádám: Egyéni hős a közösségért Az amerikai akciófilm eszmei háttere
• Győri-Drahos Martin: Obskúrus ideológia Zsánerfilm és politika
• Géczi Zoltán: Veteránparádé Top Gun: Maverick
• Greff András: Rabszolgahad indult velük James Vance – Dan Burr: Kings In Disguise
ÚJ RAJ
• Szabó G. Ádám: Szellemek városa Isabel Sandoval
A KRIMI KLASSZIKUSAI
• Orosdy Dániel: A harmadik utas Ross Macdonald (1915–1983)
• Nagy V. Gergő: Két hajnal Lichter Péter: A titokzatos stylesi eset
• Varró Attila: Vágy a mélybe Goodis és Fuller
FILMARCHÍVUM ÉS FILMEMLÉKEZET
• Barkóczi Janka: Mi a FIAF? A filmarchiválás szervezetei
• Schubert Gusztáv: A mozgókép őskora Fűzi Izabella: A vurstlitól a moziig
• Gerencsér Péter: Párhuzamosok találkozása Bródy István: A munkászubbony
FESZTIVÁL
• Buglya Zsófia: Ki a buborékból Graz // Linz
• Vincze Teréz: Piros betűs ünnep Udine
KRITIKA
• Kovács Patrik: Szögre akasztott idő Baranyi Gábor Benő: Zanox – Kockázatok és mellékhatások
• Huber Zoltán: Ketrecbe zárva Odegnál Róbert – Horváth Illés: Lélekpark
FILM + ZENE
• Déri Zsolt: Sötét dalnok fehér köpenyben Nick Cave – This Much I Know To Be True
MOZI
• Vajda Judit: Hold 66
• Kovács Kata: Az árva
• Bartal Dóra: A jó főnök
• Rudas Dóra: Főzőtanfolyam (újra)kezdőknek
• Varró Attila: Kung Fu Zohra
• Herczeg Zsófia: Bezárva
• Bárány Bence: Badman – A nagyon sötét lovag
• Kovács Patrik: Jurassic World: Világuralom
STREAMLINE MOZI
• Gyenge Zsolt: Hasan útja
• Baski Sándor: Studio 666
• Pozsonyi Janka: Állítsátok meg a Földet
• Benke Attila: Kísérteties gyilkosságok
• Varró Attila: Mindent egy lapra
• Bonyhecz Vera: Legenda
PAPÍRMOZI
• Kránicz Bence: Papírmozi Frankofón folytatások

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Streamline mozi

Kísérteties gyilkosságok

Benke Attila


Macabro – brazil, 2019. Rendezte: Marcos Prado. Írta: Rita Glória Curvo, Pablo Padilla, Lucas Paraizo. Kép: Azul Serra. Zene: Plínio Profeta. Szereplők: Renato Góes (Téo), Amanda Grimaldi (Dora), Juliana Schlach (Moema), Flávio Bauraqui (Tião), Oswaldo Mil (Augusto), Laila Garin (Lucia), Paulo Reis (José). Gyártó: Zazen Produções / Querosene Filmes / 20th Century Fox Brazil. Forgalmazó: HBO Max. Feliratos. 100 perc.

 

A Gyilkosságtól a True Detective-en át a Valanig rengeteg kortárs sorozatgyilkosos thriller készült már, úgyhogy a brazil Marcos Prado, a világhírű Elit halálosztók producerének bűnügyi filmjétől, a Kísérteties gyilkosságoktól is több eredetiséget és bátorságot vártunk.

Az 1990-es évek elején rázta meg Brazíliát az úgynevezett „nekrofil fivérek” ügye: Ibrahim és Henrique de Oliveira nyolc nőt, egy férfit és egy gyermeket gyilkoltak meg Rio de Janeiro közelében, áldozataik holttestével jellemzően közösültek is. Téo a BOPE, a hírhedt katonai rendőri egység őrmestere nyomoz az ügyben, ám az ő kezéhez is egy ártatlan ember vére tapad, akit azért lőtt le, mert a férfi fúrógépét félautomatának nézte. Az Azul Serra operatőr film noir stílusú képi világának köszönhetően igen erős atmoszférájú Kísérteties gyilkosságok az európai és amerikai pszichothrillerek mintájára bontja ki cselekményét, így nagy meglepetéseket nem okoz A bárányok hallgatnak és a True Detective nézői számára. Kevés a 100 perces játékidő, hogy a rémtettek társadalmi hátterét, a vidéki közösség kirekesztő attitűdjét és rasszizmusát behatóan elemezze, sőt Téo bűntudatát, frusztrációit, elmérgesedett kapcsolatát a rokonaival érzékletesen bemutassa. A Kísérteties gyilkosságok arra már nem is vállalkozik, hogy magukkal az elkövetőkkel érdemben foglalkozzon. Javarészt didaktikus dialógusokban tárul fel a múltjuk és traumájuk, ami miatt sajnálni kellene őket, ám így, hogy a cselekmény nagy részében nincsenek is jelen, a film antirasszista üzenete aligha érinti meg a nézőt. A végső nagy hajsza a színvonalas rendezésnek köszönhetően izgalmasra sikerült, de sajnos összességében Marcos Prado műve egy sorozat pilotjának hat, ami alapján lehet, nem rendelnénk meg a folytatást, mert „láttuk már” mindezt, holott a benne rejlő potenciál miatt a sztori sorozatformátumot érdemelne.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2022/07 62-62. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15423