KEZDŐLAP KERESÉS LAPOZÓ FÓRUM LINKTÁR KAPCSOLAT IMPRESSZUM
 

GYORSKERESÉS:

  >>Bejelentkezés

RÉSZLETES KERESÉS

LAPOZÓ

HÍREK
ELŐFIZETÉS
GYIK/FAQ
ARCHÍVUM
FRISS SZÁM

BLOG

 








 P a r t n e r e i n k : 





 T á m o g a t ó k : 

NKA

Üdvözöljük a Filmvilág honlapján!

Friss számunkból – 2022/09
MAGYAR MŰHELY
Gyürke Kata: „Én még a XIX. században járok”. Beszélgetés Cserhalmi Györggyel
Pólik József: Mit üzent a császár? Najmányi László 1946-2020 – 2. rész
Gelencsér Gábor: Sűrű leírások. Jeles András: Ahogy seb néz a távozó szuronyra
Hegyi Zoltán: És a bokréta rajta. Papp Gábor Zsigmond: Bereményi kalapja
Déri Zsolt: Balaton, Trabant, Tarr-vízió. Kécza András: Ott torony volt – Víg Mihály-portré
Soós Tamás Dénes: Lefelé a gyászhegyről. Beszélgetés Csoma Sándorral

ÖKO-FILMEK
Hódosy Annamária: Ökoapokalipszistől a szolárpunk utópiáig. Biomozi-trendek
Fekete Tamás: Az oroszlán ugrani készül. Baltasar Kormákur: Fenevad
Varró Attila: Akik üvegházban élnek. Klímaválság modellek a 60-as években
Forgács Nóra Kinga: Egy tehén meghámozása. Andrea Arnold: Tehén

SZÍNÉSZLEGENDÁK
Lovas Anna: Egy férfi és… Jean-Louis Trintignant 1930-2022

A MÚLT BŰNEI
Lénárt András: Dubaji lányok, lengyel nők. Új raj: Maria Sadowska
Kránicz Bence: Aki legyőzte Eliot Nesst. Brian Michael Bendis – Marc Andreyko: Torso

ARCHÍVUMOK TITKAI
Barkóczi Janka: Elsüllyedt kincsek. Archívfilm fesztiválok

FESZTIVÁL
Gerevich András: Kinek akarsz hazudni? Friss Hús Fesztivál: Queer Dreams
Baski Sándor: Go West! Karlovy Vary

KÖNYV
Fekete Tamás: Családi kalitka. Paczolay Béla: Pacsirta
Kolozsi László: Felforgatás. Gerőcs Péter: Werkfilm

KRITIKA
Huber Zoltán: Amerikai psziché. Jordan Peele: Nem
Kovács Kata: Szatíra a parton. Ruben Östlund: A szomorúság háromszöge
Gyöngyösi Lilla: A Hópárduc lábnyoma. Csoma Sándor: Magasságok és mélységek
Vajda Judit: Ötletözön. Rohonyi Gábor – Vékes Csaba: Szia, Életem!
Kovács Patrik: Az elveszett nemzedék. Kerékgyártó Yvonne: Együtt kezdtük
Pethő Réka: Érzelmek a kígyó árnyékában. Clio Barnard: Az essexi kígyó

MOZI

STREAMLINE MOZI

PAPÍRMOZI




Egy szám ára csak 490 Ft!
Előfizetéssel csak 395 Ft!




Cikkajánló
Kovács András Bálint: Az elfeledett nevetés (1995/01)

A némafilm-művészetből a legtöbben ma már jobbára csak a burleszkre és a vígjátékra emlékeznek, és ha a mozinéző egyáltalán szívesen néz ma némafilmet, az nem Griffith, nem Murnau, de még nem is Eizenstein lesz, hanem Chaplin, Keaton, valamint Laurel és Hardy. Milyen volt hát az átlag vígjáték, az átlag burleszk, a nagy habostorta, amiből mára már csak a hab maradt?

Első látásra nem sok meglepetés éri a nézőt: a tízes-húszas évek átlag vígjátéka átlagos volt. Ugyanazok a klisék, gesztusok, eszközök, mint a nagyoknál, csak ötlettelenebbül, mechanikusabban, igénytelenebb kivitelben, pszichológiai mélység nélkül. De épp azért jó időről-időre belenézni egy kor átlagtermésébe, hogy megtanuljuk értékelni a kiemelkedőt. Ha már unnánk Chaplint, nézzük csak meg Harry Mann vagy Ray Hughes tízes évekbeli Chaplin-imitációit! A Charlie-figurát többen is megpróbálták utánozni már pár évvel Chaplin gyors sikerei után. Az alak külsőleg tökéletes, még a mozgása is megtévesztésig hasonló, de a gegekben mindkét utánzatból hiányzik Chaplin könnyeden kecses akrobatikája, és főleg a végtelenül bonyolult gegsorozatok architektúrája. Míg Chaplinnél (és minden nagy komikusnál) a gegek egymásraépülésében a variáció és a fokozás egyszerre érvényesül, a kisebb kaliberű mesterek egy akciósorozatban hamar ismétlésbe bocsátkoznak, ez teszi lapossá műveiket. A nagymester onnan ismerszik meg, hogy egy szituációt addig csűr, csavar, amíg az utolsó lehetőséget is kifacsarta belőle, a kismester viszont minden szituációban ugyanazt a néhány ötletet süti el. Azt persze már meg sem kell említeni, hogy az igazán nagyoknál a gegekből mindig felépül egy személyiség is, a kisebbek vagy az utánzók idáig sosem jutnak el. Egy-egy jó ötlet vagy ötletsorozat azért ezekben a filmekben is található. Bármelyik nagy megirigyelhette volna például Hal Yates 1928-as, A két sóher (A Pair of Tights) című húszperces filmjében a frenetikus fagylaltos jelenetet. Két sóher alak nem akar sok pénzt költeni a nőkre, ezért inkább fagylaltozni viszik őket ebéd helyett. Autóval érkeznek a fagylaltos elé, az egyik lány kiszáll, hogy hozzon négy fagylaltot, amíg a többiek kint várakoznak. Itt egy parádés gegsorozat kezdődik, melynek során minden elképzelhető dolog megtörténik, ami megakadályozhatja, hogy a lány a négy fagylalttal eljusson az üzlettől az autóig. Pontosan látszik ezen a jeleneten, mit jelent a variáció és a fokozás kettőse a burleszkben. Az egész, majd tíz perces rész egyetlen szituációnak – a lány az ajtóban elejti a négy fagylaltot és visszamegy, hogy vegyen még egy kört – a sokszoros ismétlése. A helyzetbe azonban mindig újabb és újabb elemek kerülnek bele – az első alkalommal csak a lengőajtó üti hátba a lányt, aztán megjelenik egy másik vásárló is, aztán egy kutya stb. – és ezek egyre bonyolultabb akadályrendszert építenek föl, míg végül már ott az egész utca, a felső lakó és a rendőr, aki kergeti a közben tilosban várakozó társakat. Egyetlen motívumból a gegeknek egész szimfóniája kerekedik ki, miközben még mindig ugyanannál a szituációnál tartunk....

[tovább...]

 
Cikkek kommentjei
Szerző, cím, évfolyamlegfrissebb 
1. Melocco Miklós: Képhalmaz 1979/10 (1 komment)2020-02-08 18:50
2. Gelencsér Gábor: Psyché 2017/09 (1 komment)2019-01-08 22:46
3. Báron György: Poppy és Scottie autóba ül 2008/12 (1 komment)2018-08-31 09:01
4. Schubert Gusztáv: Mizz Bronti segít 1998/10 (1 komment)2018-07-15 18:09
5. Kelecsényi László: És akkor a Psota… 2016/05 (1 komment)2018-04-29 20:40