KEZDŐLAP KERESÉS LAPOZÓ FÓRUM LINKTÁR KAPCSOLAT IMPRESSZUM
 

GYORSKERESÉS:

  >>Bejelentkezés

RÉSZLETES KERESÉS

LAPOZÓ

HÍREK
ELŐFIZETÉS
GYIK/FAQ
ARCHÍVUM
FRISS SZÁM

BLOG

 








 P a r t n e r e i n k : 





 T á m o g a t ó k : 

NKA NFI PKU MKA MMA

Üdvözöljük a Filmvilág honlapján!

Friss számunkból – 2025/06

MAGYAR MOZIK
Gelencsér Gábor: Mesél a mozi. Film a (magyar) filmben
Fekete Tamás: A vetítőgépek lázadása. Mozigépészek a filmvásznon
Cinema Paradiso, Filmvilág (A szerkesztők moziélményei)
Antal Nimród: A mozi a templomod

AZ IDŐ SODRÁBAN
Czirják Pál: Szabadságot adni a nézőnek. Miguel Gomes: Grand Tour
Stőhr Lóránt: Dzsungelmélyi találkozások. Apichatpong Weerasethakul dzsungelfilmjei
Keller Mirella: Lassú napok. A slow cinema két arca
Markója Csilla: Az aréna méretű golyók. Cinema Niche: Albert Serra: Afternoons of Solitude

MESÉK FELNŐTTEKNEK
Havassy Gergely: Műfajképlettár a rémlomgyárhoz. A Végső állomás-filmek fejlődéstana
Sándor Anna: Hol szorít az üvegcipő. Hamupipőke-mesék
Klág Dávid: Hosszú hétvége. Trey Edward Shults: Hurry Up Tomorrow

FESZTIVÁL
Vincze Teréz: Felejthető mesterművek. 26. Jeonju Nemzetközi Filmfesztivál
Buzsik Krisztina: Szorongok, tehát vagyok. 17. Kecskeméti Animációs Film Fesztivál
Varga Zoltán: Negyven szál gyertya. Beszélgetés Mikulás Ferenccel
Mozgókép-szemle

FILMMÚLT
Ádám Péter: Gyilkos vágyak. Truffaut és a téboly
Kovács Marcell: Megtörtént események alapján. Yves Boisset 1939-2025

FILM/REGÉNY
Varró Attila: Búbánat, szép arc. Jó reggelt, búbánat!-filmek

SOROZAT
Greff András: Galaktikus lobogónkat fényes szelek fújják. Tony Gilroy: Andor

FILM/ZENE
Déri Zsolt: Fekete üstökös. Sly Lives! aka The Burden Of Black Genius

KRITIKA
Kiss Dalma: A kanadai, aki dombra ment fel és hegyről jött le. Sophie Deraspe: Pásztorok
Rudas Dóra: Tárgytalanná váló tárgyiasítás. Gia Coppola: Az utolsó táncosnő
Polák Zsóka: Prága hollywoodi tavasza. Jiří Mádl: Rádió
Vajda Judit: Aki a pokolra kíván jutni. Banai Tibor Péter: Purgatórium
Kolozsi László: Helyek történetekkel. Csizmadia Attila – Sipos Bence – Molvay Norbert: Romokból

FILMIO
MOZI
STREAMLINE MOZI
PAPÍRMOZI




Egy szám ára csak 980 Ft!
Előfizetéssel csak 900 Ft!




Cikkajánló
: Kórház Chicago közepén (1996/06)

A szappanopera soha nem foglalt el előkelő helyet a filmes műfajok világában. Ahogy neve is jelzi, a szappan- és mosóporreklámok közötti időt hivatott kitölteni. David Lynch Twin Peakse után azonban kiderült, nincs alacsonyrendű műfaj, csak rossz rendező. Lynch, kihasználva a sorozatszerűséget és a műfaji hagyományokat, a lapos és unalmas történetek helyébe univerzális és misztikus elbeszélést teremtett, így a soap operák jellegzetesen zárt világa nála az örök jó és az örök rossz közötti küzdelem helyszíne lett. Michael Crichton, a Vészhelyzet írója és rendezője más utat választott. A feladat számára nem pusztán a műfaj filmművészeti megújítása volt, hanem egy olyan televízió előállítása is, mely megállja a helyét a médiapiacon folyó, egyre erősebb versenyben. A Vészhelyzet aduja: két közkedvelt műfaj egybeötvözése. Crichton, miközben megtartja a klasszikus szappanoperából a szereplők zárt körét, a bonyolódó, mégis meghitten ismerős történetet, a hétköznapi, mégis idealizált környezetet, beépíti a struktúrába a sorozatban sugárzott, de különálló, egymásra nem épülő történeteket előadó akciókrimik oknyomozó izgalmát és dinamizmusát. A kórház helyszíne kiváló alkalmat teremt erre a párosításra. A kórházi személyzet révén megvan az állandó, visszatérő szereplőgárda és a folytonos történet, a baleseti osztály napi praxisa pedig akciófilmeket megszégyenítő sebességgel produkálja az újabb és újabb, véresebbnél véresebb történeteket. Minden szappanopera fenyegető végzete: előbb-utóbb beleszürkül a hétköznapi élet „szegényességébe”. A születések, házasságok, válások, szeretők, halálok (és feltámadások) végtelen variációja korlátozott számú szereplő esetében vagy unalmassá válik, vagy pedig hihetetlen túlzásokra kényszerül, és így elveszti a kapcsolatát a realitással. Az akcióra alapuló krimikből viszont éppen a hétköznapiság, az élet apró, általános eseményei hiányoznak, nincs tere a bonyolultabb érzelmeknek, konfliktusoknak. A Vészhelyzet folyosóin és műtőiben az akció és a hétköznapi események egymást kiegyensúlyozva-ellenpontozva jelennek meg: a vészhelyzetek közötti lélegzetvételnyi szünetekben van idő a mindennapi élet megszokott eseményeire, intrikára, barátságra, szerelemre, a hétköznapi történéseket pedig, még mielőtt elunnánk őket, újra és újra megszakítja az orvosi akció....

[tovább...]

 
Cikkek kommentjei
Szerző, cím, évfolyamlegfrissebb 
1. Melocco Miklós: Képhalmaz 1979/10 (1 komment)2020-02-08 18:50
2. Gelencsér Gábor: Psyché 2017/09 (1 komment)2019-01-08 22:46
3. Báron György: Poppy és Scottie autóba ül 2008/12 (1 komment)2018-08-31 09:01
4. Schubert Gusztáv: Mizz Bronti segít 1998/10 (1 komment)2018-07-15 18:09
5. Kelecsényi László: És akkor a Psota… 2016/05 (1 komment)2018-04-29 20:40