KEZDŐLAP KERESÉS LAPOZÓ FÓRUM LINKTÁR KAPCSOLAT IMPRESSZUM
 

GYORSKERESÉS:

  >>Bejelentkezés

RÉSZLETES KERESÉS

LAPOZÓ

HÍREK
ELŐFIZETÉS
GYIK/FAQ
ARCHÍVUM
FRISS SZÁM

BLOG

 








 P a r t n e r e i n k : 





 T á m o g a t ó k : 

NKA

Üdvözöljük a Filmvilág honlapján!

Friss számunkból – 2021/04
MAGYAR MŰHELY
Hirsch Tibor: Régi szép kritikus közhelyek A 60-as évek „bátor filmjei”
Herczeg Zsófi: „Ha látnám a Földet kívülről”. Beszélgetés Bucsi Rékával
Bartal Dóra: A cukormázon is túl. Beszélgetés Visky Ábellel
Szíjártó Imre: Vendégjátékok Orosz színészek magyar filmben

A CSEND MESTEREI
Gelencsér Gábor: Északi fény. Skandináv klasszikusok
Kránicz Bence: Ma is ropják valahol. 120 éves A táncz
Ádám Péter: A humor új hulláma. Jacques Tati, a kívülálló

HOLLYWOODI HATÁRSÉRTŐK
Greff András: Az ember, aki célra tartott. John Huston utolsó évtizede
Varró Attila: Ragadozók tora. Női bosszúfilm

CSEH KORTÁRSAK
Gerencsér Péter: Kimaxolt csehesség. Jan Svěrák
Varga Zoltán: Elveszett lelkek karneválja. Jan Balej: Éjszaka a városban

KÉPREGÉNYLEGENDÁK
Szedlák Ádám: Utálja a világot, de ez kölcsönös. Warren Ellis: Transmetropolitan

FILM/ZENE
Pernecker Dávid:Konzolvilágok. A videójátékfilm
FILM ÉS VIDEÓJÁTÉK
Nagy Eszter: Csillagporos elmék. David Bowie-filmverziók

FILM/ZENE
Pernecker Dávid:Konzolvilágok. A videójátékfilm
FESZTIVÁL
Pazár Sarolta: Északi fények a nappaliban. Finn Filmnapok
Paulo-Varga Ákos: Traumaoldás és önkifejezés. BIDF
Murai András: Fájdalmak országa. Új izraeli filmek
Schreiber András: Nyelvében élnek tovább. Vadim Perelman: Perzsa nyelvleckék

KRITIKA
Roboz Gábor: Józan számítás. Thomas Vinterberg: Még egy kört mindenkinek.
Varró Attila: Az emlékezet démonai. Ács Dániel: A gyilkosok emlékm űve

DVD

PAPÍRMOZI




Egy szám ára csak 490 Ft!
Előfizetéssel csak 395 Ft!




Cikkajánló
Simó György: Látja? Nem látja (1996/05)

– A filmszemle után a korábbiaknál intenzívebb vita tört ki a dokumentumfilmezés helyzetével kapcsolatban. Kiáltvány szövegeződik a műfaj védelmében, tele a sajtó nyilatkozatokkal. Mi volt a baj, illetve mi derült ki ezen a filmszemlén?

Schiffer Pál: Azért volt számomra meglepő a zsűri döntése, mert én azt gondoltam: az idén előrelépés történt. Megjelent négy-öt film, ami mélyebben kezdett rákérdezni arra, hogy mi is történt az országban. Legyünk őszinték: az elmúlt négy-öt évben a magyar dokumentumfilm mélyrepülésben volt, éppúgy, mint a magyar játékfilm. Erről nekem megvan a magam elmélete, amit már nem is először mondok el. Egy olyan változássorozat zuhant ránk egyszeriben, amivel ugyanúgy nem tudtunk mit kezdeni, mint ahogy az írók, a játékfilmesek, a szociológusok, az újságírók nagy része sem. Nem tudtuk feldolgozni, és nem tudtuk megmagyarázni azt, ami történt. Az a baj, hogy húsz-harminc éve a magyar filmelmélet szakemberei, beleértve a Filmvilág szerkesztőit is, adósok bizonyos alapvető fogalmak tisztázásával. Úgy beszélünk a dokumentumfilmről, mint egy műfajról. Valójában nem műfaj, hanem módszer, amellyel különböző műfajú filmeket lehet csinálni. A játékfilm sem egy műfaj, hanem módszer, amellyel különböző műfajú filmet lehet csinálni a westerntől, a burleszken át a thrillerig. A dokumentumfilmes módszerrel is sok mindent csinálhatunk. Filmtörténeti előzményei vannak annak, hogy egy országban miért szűkül le etnográfiai vagy szociológiai vagy szociográfiai filmre ez az irány, vagy más országokban miért szűkült le bizonyos időszakokban csak propaganda filmre. Én dokumentumfilmnek tartom Forgács Péter filmjeit is. A Cséplő Gyuri és a Fekete vonat is két különböző dolog volt, az egyik leíró, a másik elbeszélő műfajú film. A magyar dokumentumfilm egyik nagy hozadéka pontosan az volt, hogy az elbeszélő dokumentumfilmet kialakította. A dokumentumfilmezés használható stílusként is, ahogy ezt Dárdayék csinálták, akik fikciós filmekhez, játékfilmekhez stílusként használták a dokumentumfilmezést vagy a szocio-dokumentumfilmezés kamerakezelését, világítását, jelenetszerkesztését. Természetesen nem nagyon várhatjuk el még egy zsűritől se, hogy tisztán lásson, amikor belecsöppen egy ilyen helyzetbe, egyszercsak dokumentumfilmeket kezd nézni világos fogalmi kapaszkodók nélkül. A másik dolog: ha végignézzük, hogy mikor alakult ki egy-egy országban jelentős dokumentumfilmes áramlat, akkor az bizonyos szabályszerűséget ad. Amiről mi beszélünk dokumentumfilmként, a húszas évektől kezdve olyan országokban vagy társadalmakban jelent meg erős filmekkel vagy iskolajelleggel, ahol a társadalom valamiért nagyon meg akart változni, és ehhez a változáshoz nagyobb önismeretre volt szüksége....

[tovább...]

 
Cikkek kommentjei
Szerző, cím, évfolyamlegfrissebb 
1. Melocco Miklós: Képhalmaz 1979/10 (1 komment)2020-02-08 18:50
2. Gelencsér Gábor: Psyché 2017/09 (1 komment)2019-01-08 22:46
3. Báron György: Poppy és Scottie autóba ül 2008/12 (1 komment)2018-08-31 09:01
4. Schubert Gusztáv: Mizz Bronti segít 1998/10 (1 komment)2018-07-15 18:09
5. Kelecsényi László: És akkor a Psota… 2016/05 (1 komment)2018-04-29 20:40