KEZDŐLAP KERESÉS LAPOZÓ FÓRUM LINKTÁR KAPCSOLAT IMPRESSZUM
 

GYORSKERESÉS:

  >>Bejelentkezés

RÉSZLETES KERESÉS

LAPOZÓ

HÍREK
ELŐFIZETÉS
GYIK/FAQ
ARCHÍVUM
FRISS SZÁM

BLOG

 








 P a r t n e r e i n k : 





 T á m o g a t ó k : 

NKA NFI MMA

Üdvözöljük a Filmvilág honlapján!

Friss számunkból – 2023/05
MAGYAR MŰHELY
Szekfü András: Álombrigádtól Angyali üdvözletig. Beszélgetés Jeles Andrással
Pauló-Varga Ákos: Előítélet-spirál. Császi Ádám:Háromezer számozott darab
Bazsányi Sándor: Saját nyelv? Kárpáti György Mór: Saját erdő
Varga Zoltán: Közönségből közösség. Beszélgetés Bárdos Ferenccel

REBELLIS RENDEZŐK
Lénárt András: Az utolsó spanyol bástya. Carlos Saura 1932 – 2023
Gervai András: Amerika felfedezése. Michael Moore, a „provokátor”

KÉPREGÉNY-LEGENDÁK
Szép Eszter: Ajtók szabad terekbe. Nick Sousanis: Unflattening

A ZSÁNER TÜKRÉBEN
Rudas Dóra: A fantázia elidegeníthetetlensége. LMBT a kortárs rajzfilmekben
Benke Attila: Ördög bújt beléjük. Kortárs amerikai démonhorrorok
Huber Zoltán: Tükörjátékok. Hasonmás-filmek

VIDEÓJÁTÉK/FILM
Beregi Tamás: Mario és a varázslók. D&D és Super Mario adaptációk
Mosolygó Miklós: Kamera által pixelesen. A videójáték-adaptációk története – 1. rész

ELFELEJTETT ŐSÖK ÁRNYAI
Kiss Dalma: Keserédes nosztalgia. Joan Micklin Silver

FESZTIVÁL
Gyürke Kata: A hétköznapok misztériuma. Berlin
Boronyák Rita: Az észt álom. Észt filmhét

ARCHÍVUMOK TITKAI
Barkóczi Janka: Néma jéghegyek. A filmrestaurálás kihívásai

FILM/ZENE
Schubert Gusztáv: Zseni a futószalagnál. Rózsa Miklós: Kettős élet; Hubai Gergely: Zene: Miklós Rózsa
Déri Zsolt: Hatról az ötre. Scott Neustadter – Michael H. Weber: Daisy Jones & The Six

KRITIKA
Varró Attila: Öntudatfilm. Ari Aster: Amitől félünk
Kránicz Bence: A Paradicsom fantomja. Albert Serra: Pacifiction
Baski Sándor: Ahogy azt a kaszkadőr elképzeli. Chad Stahelski: John Wick: 4. felvonás
Navarrai Mészáros Márton: Érzelmek iskolája. Szövényi-Lux Balázs: Az első kettő

FILMIO

MOZI

STREAMLINE MOZI

PAPÍRMOZI




Egy szám ára csak 680 Ft!
Előfizetéssel csak 600 Ft!




Cikkajánló
Kovács András Bálint: Az elfeledett nevetés (1995/01)

A némafilm-művészetből a legtöbben ma már jobbára csak a burleszkre és a vígjátékra emlékeznek, és ha a mozinéző egyáltalán szívesen néz ma némafilmet, az nem Griffith, nem Murnau, de még nem is Eizenstein lesz, hanem Chaplin, Keaton, valamint Laurel és Hardy. Milyen volt hát az átlag vígjáték, az átlag burleszk, a nagy habostorta, amiből mára már csak a hab maradt?

Első látásra nem sok meglepetés éri a nézőt: a tízes-húszas évek átlag vígjátéka átlagos volt. Ugyanazok a klisék, gesztusok, eszközök, mint a nagyoknál, csak ötlettelenebbül, mechanikusabban, igénytelenebb kivitelben, pszichológiai mélység nélkül. De épp azért jó időről-időre belenézni egy kor átlagtermésébe, hogy megtanuljuk értékelni a kiemelkedőt. Ha már unnánk Chaplint, nézzük csak meg Harry Mann vagy Ray Hughes tízes évekbeli Chaplin-imitációit! A Charlie-figurát többen is megpróbálták utánozni már pár évvel Chaplin gyors sikerei után. Az alak külsőleg tökéletes, még a mozgása is megtévesztésig hasonló, de a gegekben mindkét utánzatból hiányzik Chaplin könnyeden kecses akrobatikája, és főleg a végtelenül bonyolult gegsorozatok architektúrája. Míg Chaplinnél (és minden nagy komikusnál) a gegek egymásraépülésében a variáció és a fokozás egyszerre érvényesül, a kisebb kaliberű mesterek egy akciósorozatban hamar ismétlésbe bocsátkoznak, ez teszi lapossá műveiket. A nagymester onnan ismerszik meg, hogy egy szituációt addig csűr, csavar, amíg az utolsó lehetőséget is kifacsarta belőle, a kismester viszont minden szituációban ugyanazt a néhány ötletet süti el. Azt persze már meg sem kell említeni, hogy az igazán nagyoknál a gegekből mindig felépül egy személyiség is, a kisebbek vagy az utánzók idáig sosem jutnak el. Egy-egy jó ötlet vagy ötletsorozat azért ezekben a filmekben is található. Bármelyik nagy megirigyelhette volna például Hal Yates 1928-as, A két sóher (A Pair of Tights) című húszperces filmjében a frenetikus fagylaltos jelenetet. Két sóher alak nem akar sok pénzt költeni a nőkre, ezért inkább fagylaltozni viszik őket ebéd helyett. Autóval érkeznek a fagylaltos elé, az egyik lány kiszáll, hogy hozzon négy fagylaltot, amíg a többiek kint várakoznak. Itt egy parádés gegsorozat kezdődik, melynek során minden elképzelhető dolog megtörténik, ami megakadályozhatja, hogy a lány a négy fagylalttal eljusson az üzlettől az autóig. Pontosan látszik ezen a jeleneten, mit jelent a variáció és a fokozás kettőse a burleszkben. Az egész, majd tíz perces rész egyetlen szituációnak – a lány az ajtóban elejti a négy fagylaltot és visszamegy, hogy vegyen még egy kört – a sokszoros ismétlése. A helyzetbe azonban mindig újabb és újabb elemek kerülnek bele – az első alkalommal csak a lengőajtó üti hátba a lányt, aztán megjelenik egy másik vásárló is, aztán egy kutya stb. – és ezek egyre bonyolultabb akadályrendszert építenek föl, míg végül már ott az egész utca, a felső lakó és a rendőr, aki kergeti a közben tilosban várakozó társakat. Egyetlen motívumból a gegeknek egész szimfóniája kerekedik ki, miközben még mindig ugyanannál a szituációnál tartunk....

[tovább...]

 
Cikkek kommentjei
Szerző, cím, évfolyamlegfrissebb 
1. Melocco Miklós: Képhalmaz 1979/10 (1 komment)2020-02-08 18:50
2. Gelencsér Gábor: Psyché 2017/09 (1 komment)2019-01-08 22:46
3. Báron György: Poppy és Scottie autóba ül 2008/12 (1 komment)2018-08-31 09:01
4. Schubert Gusztáv: Mizz Bronti segít 1998/10 (1 komment)2018-07-15 18:09
5. Kelecsényi László: És akkor a Psota… 2016/05 (1 komment)2018-04-29 20:40