KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
   2011/augusztus
KRÓNIKA
• Kelecsényi László: Nekrológ
• Varró Attila: Nekrológ
WOODY ALLEN
• Csillag Márton: Fűrészporos emlékek Woody Allen
• Horeczky Krisztina: Káoszban a rendet Woody – Allenről – Beszélgetések Stig Björkmannal
• Iványi Zsófia: Az Allen-szindróma Woody a díványon
VERDÁK
• Sepsi László: A félelem országútja Életre keltett autók
• Varró Attila: Autoerotika Dramaturgia négy kerékre
• Kovács Marcell: Koccanások és sikolyok Hajsza az utakon
• Kovács Marcell: Koccanások és sikolyok Hajsza az utakon
MARIO MONICELLI
• Csantavéri Júlia: Sírjunk vagy nevessünk? Mario Monicelli
• Pintér Judit: A boldogulás művészete Beszélgetés Mario Monicellivel
TERMÉSZETFILMEK
• Kovács Kata: Tragikus aranykor Magyar természetfilm
• Sípos Júlia: Madarak és emberek Beszélgetés Csányi Vilmossal
• Győrffy Iván: Vér, veríték, gyötrelem A természetfilm természetrajza
MAGYAR MŰHELY
• Fekete Ibolya: Anyám és más futóbolondok a családból Részletek a játékfilm forgatókönyvéből
MAGYAR ANIMÁCIÓ
• Muhi Klára: Születésnapok, vége hangulat, női vonal Kecskeméti Animációs Filmszemle
• Palotai János: Kreativitás felsőfokon Magyar animáció
DIGITÁLIA
• Baski Sándor: Közszolgálati kalózok A filmfogyasztás evolúciója 2.
FESZTIVÁL
• Harmat György: Hamu, gyémánt, fehér, piros Gdynia
KÖNYV
• Ruprech Dániel: Egy század dióhéjban Varga Anna: Az 1910-es évek orosz némafilm-kultúrája
KRITIKA
• Szabó Noémi: Végső állomás Harry Potter és a Halál ereklyéi 2.
• Kolozsi László: Elvétenéd, ha elvetetnéd? Varázslatos gladiátorok
MOZI
• Vajda Judit: Blue Valentine
• Tüske Zsuzsanna: Larry Crowne
• Varró Attila: Förtelmes főnökök
• Baski Sándor: Mr. Popper pingvinjei
• Roboz Gábor: Az ördög városa
• Hlavaty Tamás: Rossz tanár
• Sepsi László: Zöld Lámpás
• Lovas Anna: Micimackó
• Forgács Nóra Kinga: Tilva Roš
KRITIKA
• Varga Zoltán: Verdák 2
DVD
• Czirják Pál: Mágnás Miska
• Pápai Zsolt: Anthony Mann két kései filmje
• Nevelős Zoltán: Azután
• Benke Attila: Burrowers – A felszín alatt
• Benke Attila: Burrowers – A felszín alatt
• Varga Zoltán: Egy troll New Yorkban
• Tosoki Gyula: Útmutató házas férfiaknak
PAPÍRMOZI
• Bayer Antal: Papírmozi

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Presley-posztumusz

Graceland

Csejdy András

Brando és Dean ok nélkül lázadóira Elvis bársonyos forradalma volt a konzervatív válasz, úgy volt új és rebellis, hogy ne nagyon fájjon. Negyedszázada halt meg a király.

 

 

„Álmaimban Amerika visszainteget, álmaimban Amerika nem mondhat nemet”

Komár László

 

93-ban egy túlsúlyos teremőrfiú törtmagyarul magyarázta a gracelandi Elvis-mauzóleumban, hogy a Király szent és sérthetetlen, szelleme halhatatlan, örökkön-örökké jelen van, akkor és ott is, ha hiszem, ha nem, az sem a véletlen műve, leplezetlen büszkeséggel mutatott körbe, hogy ennyien és mindig jönnek, vegyek kegytárgyat a shopban, javasolta, vigyem haza magyarba, hadd tudja mindenki, hogy ott jártam.

Másfél hónappal korábban egy chicagói szálloda konferenciatermében Christie Heffner, a Playboy magazin és fogalom szülőatyjának édes leánya a kort az „etikus hedonizmus” szavakkal találta illetni. Az Egyesült Államok elnökét Bill Clintonnak hívták és tudott szaxofonozni, a Tennessee állam-beli Memphisben, a Presley-múzeum tőszomszédságában B.B. King, az élő blues-legenda jammelt a róla elnevezett klubban hetente háromszor, a Nirvana vezette a chartokat és Kurt Cobainnek volt még hátra egy jó éve, Jim Jarmusch pedig a Kávé és cigaretta című fekete-fehér kamara-rövidfilmmel jelentkezett, Tom Waits-szel és Iggy Poppal a főszerepekben.

Érdekes és izgalmas volt Amerika akkor, közvetlen közelről szórakoztatónak és inspiratívnak tűnt a minta.

Ma máshogy néz ki a képlet.

Egy éve New Yorkban becsengettek a harmadik évezrednek, azóta apokaliptikus futurológusok ördögi jövőképeket vetítenek a falakra, politikusok, katonák és elhárítók oltják és ojtják a nemzetközi bozóttüzeket, de mindezidáig elmaradt a szembenézés, a párhuzamos kultúrák között robbanásig feszült civilizáció-válság következetes elemzése.

Hiába tudni, mekkora a tét, hogy bőrre, nem babra megy a játék.

Ha amerikai lennék, biztosan azzal töltöttem volna az elmúlt szűk esztendőt, hogy megértsem, mitől és hogyan lettem megsemmisítendő céltárgy, hogy ho­gyan fajulhattak el idáig a dolgok.

Nem vagyok amerikai, de van olyan szemszög, ahonnan nézve aggasztóan hasonlít egymásra minden amerikanizált glóbuszlakó.

Szeptember 11-én, az Egyesült Államokat ért támadás harmadik órájában bezárták Disneylandet, Graceland zavartalanul üzemelt tovább.

Elvis Presley királyi trónja fél évszázada megingathatatlan az álomkonszern hírességeinek palotájában, legendák szólnak, hiedelmek keringenek róla, modern mitológia épül köré, ikon, idol és szimbólum.

A király azonban meztelen, drabális asztrálteste hangtalan vacog.

Ki volt ez a babaarcú közkedvenc, aki posztumusz is vezeti az ismertségi és népszerűségi listákat, az újvilági sztárgyár első szériás prototípusa, az örökkirály profitcenter, ki volt Presley?

A rokendroll pápája átlagamerikai családban nevelkedett a lomha bigottságáról híres „katolikus övezetben”. 1953-ban a húszéves teherautósofőr a volán mögül észrevett egy hirdetést a memphisi főutcán: „Csináld meg a lemezed – 4 dal 2$”...

Álmok álmodói, így kezdődött az igazság.

A Sun Stúdió éppen olyan fiatalembert keresett, aki tud énekelni négerzenét, mert a vájtfülű fehér közönség nem állhatta a színes bőrű előadókat – a világ szabadabbik felében épp McCarthy szenátor írta a szociális, erkölcsi, faji kódexet.

Volt miért és mi ellen lázadni, okkal, ok nélkül.

Ehhez azonban utat kellett törni és megtenni az első lépéseket.

A háború utáni amerikai fiatalság kiéhezve várta a filmeket, a szexuális forradalmat és a tánczenét. James Dean és a polgárjogi mozgalmak, Marilyn Monroe és a beatköltészet, Marlon Brando és a televíziózás kimosta az emberek fejéből, amit addig az újvilágról és kultúrájáról gondoltak – akkor és ott, a langyuló hidegháború éveiben formálódott ki az, amit ma is amerikainak tart a világ .

A rock'n'rollt, legelsősorban.

Elvis Presley tündöklése és bukása modellértékű – a korszakalkotó zseni villámgyors felemelkedése, elfajulása és bukása emblematikus történet. Egy illegális holland bevándorló, nevezett Tom Parker „ezredes” nyúlt a fiatal énekes hóna alá, és röpke két esztendő alatt világsztárt faragott belőle. 58-ban már százmilliók fújták, ropták a Jailhouse Rockot meg a Love Me Tendert, Elvis az udvarházában gyakorolta a figurákat, majd hátat fordított mindennek és bevonult két év németországi katonai szolgálatra, de mire leszerelt, a tinédzserek már a Beatlesért rajongtak és pszichedelikus szerekkel utaztak.

Elvis elvesztette a fonalat, nem értette a hatvanas éveket.

Ekkor kezdett szakmányban filmezni, huszonkilenc film zsinórban.

Még szép fiú volt, de rossz színész, akiből legtöbbet talán Kertész Mihály hozott ki a King Creole-ban. Mivel a királycsináló producer körültekintően építgette a sztárkarriert, a szerepeket Elvisre szabták. Lázadozik, hőzöng, bunyózik a vásznon, dalol, táncol, és jobbnál jobb nőkkel udvaroltat magának, de nem hinni egy szavát se. Középszerű image-filmek ezek, az akkoriban készített másodlagos frissességű albumok melléktermékei.

De sorra dőltek a rekordok, rengett a kassza a sikertől, nőtt a rajongótábor – Elvis egyszer s mindenkorra bebálványozódott.

Csinálhatott, amit akart, feltétel nélkül imádták.

Ő volt a király.

Elhízott, morózus, ízléstelen narkósként is.

Halálában meg pláne.

Erre már emlékszem: 1977, mondják a rádióban, hogy a király magyar idő szerint hajnalban távozott az élők sorából, és azonnal forog is az aznap éjszaka megírt I remember Elvis Presley, a tévében meg mutatják a hisztériát.

Ami azóta is lankadatlan, szakadatlan tart.

Dalai mellett, pólón-bögrén, hasonmás-versenyeken, tematikus éttermekben és viccekben él tovább. (Ajánlott mozi: Jim Jarmusch Mystery Train. A Király hívásának ki tudna ellenállni; itt épp egy japán szerelmespár vár a csodára Elvis városában.)

Van olyan színész, Michael Madsen, aki azzal kezdte a pályafutását, hogy hasonlít rá.

Van olyan popikon, Michael Jackson, aki azért tette tönkre a pályáját, mert hasonlítani akar rá.

Elvis Presley hamisítatlan, amerikai darab, a csomagolástechnika remeke.

 


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2002/09 26-27. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=2673