KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   2013/január
MAGYAR MŰHELY
• Gelencsér Gábor: Szóra bírt kép Lakatos Róbert
• Kolozsi László: A szeretet határai Beszélgetés Szajki Péterrel
• Kolozsi László: Szorongásom, félelmem, frusztrációm Nejem, nőm, csajom
• Kővári Orsolya: Én vagyok Só Mihály Beszélgetés Bodrogi Gyulával
• Tornai Szabolcs: Egy árulás anatómiája Beszélgetés Tornai Józseffel
LÁZADÓ KAMERA
• Stőhr Lóránt: Hit nélkül élni Errol Morris
• Szalay Dorottya: Szervízúton Dennis Hopper – The Lost Album
• Ruprech Dániel: Tegnap és holnap között Az Oberhauseni Nyilatkozat
• Baski Sándor: Az ellenállás útjai Verzió 2012
ANIMÁCIÓ
• Varga Zoltán: Kedvenced temetője Szörnyek a kortárs animációban
XANTUS
• Forgách András: Sötét csillogás Xantus János (1953-2012)
ANIMÁCIÓ
• Horváth Eszter: Átjárható dimenziók Anilogue
• Kovács Kata: Élmezőny Primanima
TELEVÍZÓ
• Kovács Gellért: A folytatás záloga A cliffhanger
FILM / REGÉNY
• Szabó Noémi: A tigris, az Isten és a mentőcsónak Yann Martell: Pi élete
• Vajda Judit: Csalimese Ang Lee: Pi élete
KRITIKA
• Lovas Anna: Hushpuppy meséje A messzi dél vadjai
• Sepsi László: Bővített kiadás A hobbit: Váratlan utazás
MOZI
• Baski Sándor: Vérturisták
• Forgács Nóra Kinga: Volt egy tánc
• Nevelős Zoltán: Kényszerleszállás
• Nevelős Zoltán: Kényszerleszállás
• Roboz Gábor: Végzetes hazugságok
• Szabó Noémi: Rúzs, reptér, satöbbi
• Kovács Kata: Leánybúcsú
• Zalán Márk: Kvartett
• Molnár Viktória: A nyomorultak
• Tüske Zsuzsanna: A hét pszichopata és a si-cu
• Huber Zoltán: Kezelés
• Csiger Ádám: Kettős játszma
• Géczi Zoltán: Rajtaütés
• Varró Attila: Dredd
DVD
• Czirják Pál: Szindbád
• Pápai Zsolt: A kaland; Az éjszaka
• Nagy V. Gergő: Kitaszítva; Kallódó emberek
• Sepsi László: Stephen King-gyűjtemény
• Nagy V. Gergő: Akasszátok őket magasra
• Vincze Árpád: Római vakáció
• Géczi Zoltán: Nincs menekvés
PAPÍRMOZI
• Bayer Antal: PAPÍRMOZI
XANTUS
• Szőnyei Tamás: Törékeny történetek A Xantus-filmek zenéi

             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Könyv

Luís Buñuel: Utolsó leheletem

Kelecsényi László

 

Nem lehet okunk panaszra. Van ám nálunk filmkönyvkiadás. Most is – szinte egyidőben – három világhírű rendező emlékirata jelent meg a könyvpiacon. Bergman, Buñuel, Fellini arcmása virít a ragasztott gerincű zsebkönyvek borítólapján, s a szemleírót zavarba ejti a szerkesztő kérése: – ismertetést írandó – válasszon egyet a nagy trió tagjainak kötetei közül. Legszívesebben mindhárom könyvről elmélkedne, összemérné szerzőik életművét, s azok memoárjaikban megjelenő tükröződését, de akkor egy nagyobb szabású tanulmány kerekedne ki a tolla alól. Választania kell a három közül, s ha már választásra kerül a sor, csakis Buñuel jöhet számára szóba.

Nem tudnám pontosan megmondani, miért ő? Hiszen a másik két, még élő alkotó is az utolsó bölények, a filmművészet szent szörnyetegei közé tartozik. Lehetséges magyarázatként csak egyetlen logikusnak tetsző érvet tudok előráncigálni. Míg Bergman és Fellini műveinek megértése és értelmezése tán sohasem okozott gondot, addig Bu csakis Buñuel filmjei mindig hagytak maguk után valamiféle megmagyarázhatatlan titokzatosságot, kiméraszerű rejtelmességet. Gondolom, sok nézője volt így vele, s ezért van az, hogy élete könyvétől most mintegy a rejtélyek megfejtését is várják.

Emlékiratokat általában önigazolásul szoktak írni, olvasni pedig merő kíváncsiságból. Ebben az esetben legfeljebb az utóbbi állítás lehet igaz. Buñuel nem írt önigazolást, sőt, még csak nem is írt, inkább mesélt. Ha hinni lehet az információnak, emlékezése valójában úgy született, hogy tollba mondta forgatókönyvei állandó írójának, Jean-Claude Carrièrenek. Ez a tény mit sem von le a kötet értékéből. Sőt, talán élvezetesebb így, mint ha izzadságszagú íróasztali munka nyomait lehetne kiolvasni a szövegből. Buñuel úgy mesél nekünk, olvasóinak, mintha csak ebéd után telepedne mellénk, s kezében égő szivarral és konyakospohárral mondaná el, ami mozgalmas és eseménydús életéből éppen eszébe jut. Voltaképp semmi olyat nem tudunk meg tőle, amit filmjei szorgalmas és szerencsés nézői ne tudnának kiokoskodni magukból a művekből. Azt hiszem, ez így is van rendjén. Minden alkotó, aki valamelyest is igényt tarthat a nagyság megtisztelő címére, műveibe zárja az életét. Nincs más és több titok, amit a figyelmes befogadó szemnek és fülnek keresnie kellene a privát szféra színfalai mögött.

Néhány tanulság, amely életrajzából leszűrhető, feltétlenül kiemelésre kívánkozik, mert ha utánzása nem is mindig lehetséges, de megfontolásra mindenképp érdemes. Megtudjuk róla, hogy úgyszólván véletlenül lett filmrendező, mint annyian mások a némafilm-korszak és a hangosfilm korai szakaszának nagyjai közül. Nem volt létkérdés a számára, hogy az legyen, ezért aztán később jól el tudta viselni a filmkészítés nélkül töltött, látszólag terméketlen éveket. Csúnya dolognak tetszhet mániákus filmcsinálók szemében, de ő azon az állásponton volt, inkább élni kell, nem olyan fontos mindenáron rendezni. Persze, ha lehetőség van rá, oda kell állni a kamera mellé. De nem kell érte túlontúl nagy áldozatokat hozni. A filmezés csak része volt az életének, de nem ez volt az élete. Ezért sem tudta őt Hollywood a maga igájába hajtani, szellemét megtörni, és céljainak megfelelően átalakítani. Buñuel „megúszta” Amerikát, s ezt nem sokan mondhatják el magukról az odatévedettek közül. Nem félt az ismeretlenségtől, s tudta, ha nem csinál filmet, ő akkor is filmet csinál. Munkamániás megszállottak soha nem fogják érteni ezt a paradoxont, de most nem az ő meggyőződésük a cél.

És aztán egyszer csak eleredt filmjeinek hosszú sora. Beérett a vetése, bőséges kárpótlásban részesítette sorsa a csöndben töltött éveket. S ha mexikói évtizedeinek nem is minden alkotása lett maradandó, később, Európában forgatott filmjei végül is klasszikussá öregbítették, de nem merevítették hírnevét.

Sok világhíresség, s a magyar olvasók előtt talán kevésbé ismert személyiség vonul föl az emlékirat lapjain. Ekkor érezni hiányát a francia eredeti kiadást tarkító fényképeknek, melyek nyilván takarékossági megfontolásból maradtak ki a magyar változatból. Legfontosabbak mégis talán azok a fejezetek, ahol nem barátságairól, találkozásairól vall, hanem élete egészét meghatározó emlékeiről, neveltetése körülményeiről, s számára igen fontos álmairól, illetve általában az álmokról beszél. Hiszen minden egyes jelentős filmje úgy is felfogható, mint egy-egy álom leképezése. S aki csak a könyv utolsó fejezetét, a Hattyúdal címet viselő, összegezésszerű gondolatsort olvassa el, képet kap a halál gondolatával barátkozó, esendő emberről, a rendíthetetlen materialistáról, a soha semmit meg nem bánó, az életben hívő filmrendezőről, akit Luis Buñuelnek hívtak.

 

 

Luis Buñuel: Utolsó leheletem. Bp.: Gondolat. 1989.

 


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 1989/08 62-63. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=5459