KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
   2017/február
A SCI-FI HATÁRAI
• Schubert Gusztáv: Robo Sapiens Mesterséges Intelligencia – fények és árnyak
• Sepsi László: Szerelem világvége idején Sci-fi, románc, melodráma
• Benke Attila: Tudósítások az új rossz jövőről Filmanatómia: A sci-fi
• Baski Sándor: Szilaj gyönyörök Westworld
• Beregi Tamás: Gigabyte-ok diszkrét bája Videójátékok filmvásznon
JIM JARMUSCH
• Jankovics Márton: Titkos vérvonal Jim Jarmusch és a műfaji film
• Varró Attila: Talált versek Paterson
LATIN-AMERIKAI PORTRÉK
• Lichter Péter: Lebegés a fény hátán Emmanuel Lubezki
• Árva Márton: Emberek, akik ott voltak Új raj: Pablo Larraín
• Soós Tamás Dénes: Jackie
ÚJ RAJ
• Gelencsér Gábor: Oh, kárhozat! Kirill Szerebrennyikov
FILMMÚZEUM
• Harmat György: Bergman színre lép A nulladik opus
MAGYAR MŰHELY
• Soós Tamás Dénes: „Hitelesség terén nem lehet belekötni” Beszélgetés Rózsa Jánossal
• Tóth Klára: Egy színésznő regénye Törőcsik Mari – Bérczes László beszélgetőkönyve
FESZTIVÁL
• Gellér-Varga Zsuzsanna: Sorsformáló rendezők Amszterdam
TELEVÍZÓ
• Pernecker Dávid: A ló túlsó oldala BoJack Horseman
• Roboz Gábor: Rejtélyek újabb szigete The Kettering Incident
KÖNYV
• Kelecsényi László: Életünk legszebb évei Zalán Vince: Film van, babám!
• Nagy V. Gergő: A menekülő test Lichter Péter: A láthatatlan birodalom
FILM / REGÉNY
• Roboz Gábor: Éjjel élnek Dennis Lehane: Az éjszaka törvénye
• Varró Attila: A sztárok bűnei Ben Affleck: Az éjszaka törvénye
KRITIKA
• Barkóczi Janka: Jó itt Az állampolgár
• Benke Attila: Idegen a Vadkeleten Kojot
• Forgács Nóra Kinga: A száműzött művészet Stefan Zweig: Búcsú Európától
• Teszár Dávid: Szekuláris megváltás Ártatlanok
FILM + ZENE
• Huber Zoltán: Kibeszélni a kibeszélhetetlent Andrew Dominik – Nick Cave: One More Time with Feeling
MOZI
• Kovács Gellért: Az alapító
• Kolozsi László: Aranjuezi szép napok
• Kovács Kata: Madeleine
• Tüske Zsuzsanna: Váratlan szépség
• Barkóczi Janka: Loving
• Huber Zoltán: A számolás joga
• Alföldi Nóra: Jézus, mobil, fejvadászok
• Vajda Judit: Másodállás
• Baski Sándor: Üdvözöljük Norvégiában!
• Kránicz Bence: A Nagy Fal
• Sándor Anna: Énekelj!
• Sepsi László: Széttörve
• Benke Attila: Vakfolt
• Varró Attila: Pattaya
DVD
• Soós Tamás Dénes: A látogatás
• Benke Attila: David Lean-klasszikusok
• Soós Tamás Dénes: Morgan
• Pápai Zsolt: A stanfordi börtönkísérlet
PAPÍRMOZI
• Bayer Antal: Papírmozi

             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

Paranormal Activity

Géczi Zoltán

Paranormal Activity – amerikai, 2007. Rendezte és írta: Oren Peli. Szereplők: Katie Featherston (Katie), Micah Sloat (Micah), Mark Fredrichs (Parafenomén), Amber Armstrong (Amber), Ashley Palmer (Diane). Gyártó: Blumhouse. Forgalmazó: InterSonic. Feliratos. 86 perc.

A kommersz amerikai horrorhullám kirívóan viharvert produkcióinak tükrében költői igazságszolgáltatásnak mondható, hogy az év legnagyobb filmszenzációjává egy tizenötezer dollárból leforgatott áldokumentum vált, amelyet mind a közönség, mind a kritika hisztérikus lelkesedéssel fogadott.Oren Peli munkája a kreatív trendeknek megfelelően high concept film, kivitelezése példátlanul puritán, dramaturgiai kontextusát tekintve kétszereplős kamaradráma, amelyet egyetlen hét alatt rögzítettek. A 2007-es alkotás kalandos módon tört utat magának a vetítőtermekbe, és pörölyként sújtott le a rettegni vágyó publikumra – félhivatalos eposzi jelzője szerint az évtized Ideglelése került bemutatásra.

Az analógia ez esetben helytálló, a démonikus jelenlét által kísértett fiatal pár története anatómiai szempontból nagymértékben hasonul a referenciadarabhoz. Hétköznapi figurákat mutat be, kulcsszereplővé teszi a kamerát, minimalista megoldásokkal sokkol, és kultúrától független, kollektív félelmeket céloz meg. Ugyan lehetett volna kurtítani kicsit a játékidőn, a cselekmény lezárása pedig csalódást kelthet (összesen három változat is született, a filmszínházakban látható verzió Steven Spielberg javaslata volt), de ingatagságai ellenére is sokkalta frissebb és érdekesebb, szerethetőbb és szimpatikusabb, mint a nagy stúdiók roskatag mutatványai. Persze a tengerentúlról felzendülő hozsanna nyilvánvalóan eltúlzott; a Paranormal Activity nem több és nem kevesebb, mint az év eddigi egyetlen figyelemreméltó amerikai horrorja, Oren Peli azonban nem akármilyen trükkel lopta be magát Hollywoodba – csupán ezért is megérdemli a gratulációt.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2009/12 58-59. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=10010