KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
   2011/január
GODARD 80
• Schubert Gusztáv: Descartes kamerával Godard 80
• Ádám Péter: A festő és modellje Godard és Karina
• Báron György: Visszafordítás A Kifulladásig és a Breathless
• Bikácsy Gergely: Könyvek és gengszterkalapok Kalapemelés JLG előtt
KOLUMBIA DÉMONAI
• Vajda Judit: A Márquez-paradoxon Gabriel García Márquez-adaptációk
• Géczi Zoltán: Képeslapok a napfényes pokolból Kolumbiai drogfilmek
BERLINI ISKOLA
• Ruprech Dániel: Hideg falak Christian Petzold
• Schreiber András: A melankólia új hulláma Berlini Iskola
MAGYAR MŰHELY
• Barkóczi Janka: A nehezebb út Beszélgetés Bódis Krisztával
• Zalán Vince: Film-mikrokozmosz Barlang
FILM / ZENE
• Simonyi Balázs: Az öngyújtókorszak vége A rockkoncertek vizualitása
FESZTIVÁL
• Teszár Dávid: Szintén zenész Chungmuro Filmfesztivál
KRITIKA
• Gorácz Anikó: A madeleine hatalma Kocsis Ágnes: Pál Adrienn
• Palotai János: A test angyalai Botero//Kocsis Ágnes
• Radnóti Sándor: Élet/művészet Abbas Kiarostami: Hiteles másolat
• Tornai Szabolcs: Dzsungel és karaoke Apichatpong Weerasethakul: Boonmee bácsi, aki képes visszaemlékezni korábbi életeire
MOZI
• Vincze Teréz: Fényes csillag
• Vajda Judit: Északi karácsony
• Vörös Adél: Utódomra ütök
KRITIKA
• Szabó Noémi: Narnia krónikái: A Hajnalvándor útja
MOZI
• Pápai Zsolt: Egy néma kiáltás
• Nevelős Zoltán: Következő három nap
• Sepsi László: Rubber, a gumiabroncs
• Géczi Zoltán: Piranha 3D
• Baski Sándor: Tron: Örökség
• Csillag Márton: Zimmer Feri 2.
• Varró Attila: Rohanás
• Alföldi Nóra: Üvegtigris 3.
DVD
• Varga Balázs: Szabó István filmjei
• Pápai Zsolt: Megáll az idő
• Varga Zoltán: 30 nap éjszaka
• Alföldi Nóra: Adni jó
• Benke Attila: John és Mary
• Tosoki Gyula: Variációk szexre
PAPÍRMOZI
• Bayer Antal: Papírmozi

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

DVD

Megáll az idő

Pápai Zsolt

Megáll az idő. Magyar, 1982. Rendezte: Gothár Péter. Szereplők: Őze Lajos, Znamenák István, Ronyecz Mária, Kakassy Ágnes. Forgalmazó: Magyar Nemzeti Filmarchívum. 100 perc.

A kádárista kényszerállamban apró kedvezményekkel és engedményekkel próbálták megvásárolni a társadalmat a népi demokrata cukrosbácsik, vagy ha ez nem ment, akkor zsarolással és korrumpálással kötelezték az alattvalókat a hatalom melletti kibicelésre. Persze – mind tudjuk – mindennek megvan az ára, a hazugul jó és langymelegül kellemes közérzületnek is. A hetvenes évek végén, a nyolcvanas évek elején, a dermedt deprimáltság és a vírusos cinizmus korában ez már tisztán látszott, mégis éppen ekkor kezdett izmosodni a – máig tartó – nosztalgia a hatvanas évekkel és a kádári konszolidációval kapcsolatban.

Gothár Péter tehát árral szemben úszott, amikor diagnózist – ha tetszik: tablóképet – készített a korról. Filmje középpontjába azt a „nagynak” mondott nemzedéket helyezte, melynek tagjai a hatvanas évek posványában ébredtek öntudatukra, továbbá beszélt azokról a középkorúakról is, akik ekkor kötötték meg kompromisszumaikat.

Az ellentmondásos kor ellentmondásos művészi eszközök bevetése révén jelenik meg a Megáll az időben. Gothár fetisisztikus hűséggel reprodukálja a hatvanas évek tárgyi világát, ugyanakkor a miliőt Koltai Lajos segítségével erősen stilizálja. Bereményi Géza zseniális párbeszédeit is üdítő ambivalencia színezi, az élőbeszéd fordulatai gyakran az életszerűségtől eltartott, erősen stilizált mondatokkal keverednek. A színészválasztásban és színészvezetésben szintén érzékelhető kettősség: amatőrök és profik szerepelnek egymás mellett, mindazonáltal az amatőrök által alakított figurák valószerűbbek, a profik által játszottak elrajzoltak, karikírozottak. A film ereje nagy részben a kor dokumentálását célzó megoldások és a stilizációs technikák ütköztetéséből fakad.

A Megáll az idő pozíciója történetileg nézve rendhagyó, ugyanis számos hazai filmes irányzat és trend metszéspontjába helyezhető: egyrészt a hatvanas évektől elszaporodó „így jöttem-filmek” számát gyarapítja; másrészt a hetvenes évek egyik jellegzetes alakzatának, a nemzedéki közérzetfilmeknek az örököse; harmadrészt pedig a szintén nagy hagyományú parabolák sorába illeszkedik. Sok skatulyába belefér, de mindenhonnan kilóg. Talán ezért lett soha el nem évülő kultuszfilm, minden korok egyik legjobb mozija.

Extrák: A film digitálisan felújított képpel és hanggal jelenik meg, ráadásul angol felirat is van hozzá. Az extrák dísze Gothár Péter Imre című, úgyszintén felújított, 1978-as tévéfilmje, amely némely jelenetének groteszk hangvételével, hosszú beállításokra alapozó képszervezésével a rendező későbbi nagyjátékfilmjeit előlegezi. A lemezen található továbbá egy kiváló audiokommentár Gelencsér Gábor filmtörténész közreműködésével, valamint korabeli híradók füzére (1956-tól 1968-ig), a történelmi háttér megvilágítása végett. Nagyon ütős csomag, a honi DVD-kiadás történetének egyik csúcsproduktuma ez a lemez.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2011/01 58-59. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=10474