KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
   2021/augusztus
MAGYAR ANIMÁCIÓ
• Orosz István: A népmeséktől a csillagos égig Jankovics Marcell (1941-2021)
• Varga Zoltán: Túl a labirintuson Cakó Ferenc animációi
• M. Tóth Éva: Unokák fesztiválja Kecskeméti Animációs Film Fesztivál
MAGYAR MŰHELY
• Kormos Balázs: Rengeteg, és még annál is több Fliegauf Bence epizódfilmjei
• Bakos Gábor: Kíméletlen szolidaritás Családi tűzfészkek: Cassavetes, Tarr, Hajdu, Pálfi
ÚJ RAJ
• Csantavéri Júlia: Egy római Nápolyban Matteo Garrone
• Szabó Ádám: Farkasok az utcán Bogdan Mirică: Kutyák // Matteo Garrone: Dogman
IZRAELI PANORÁMA
• Nagy Tibor: Pajzsból lett pallos Izraeli háborús filmek
• Keresztesi József: Nagykorúság Rutu Modan: Exit Wounds
• Schubert Gusztáv: Mártírok útja Lior Raz – Avi Issacharov: Fauda
FILM + ZENE
• Pernecker Dávid: Az értelmezés terei Claire Denis és a Tindersticks
STAND-UP
• Teszár Dávid: Szűk tér, ötletbőség Bo Burnham: Inside
FESZTIVÁL
• Boronyák Rita: Nem csak belső használatra Észt Filmhét
PILLANATKÉP
• Czirják Pál: Már nem fotó, még nem film Műcsarnok: Képekben gondolkodnak – Filmesek fotói
OROSZ MOZI
• Szíjártó Imre: Az új Aranyborjú Gazdagok az orosz filmben
• Szíjártó Imre: Az új Aranyborjú Gazdagok az orosz filmben
KRITIKA
• Baski Sándor: Párkapcsolati tőke Így vagy tökéletes
• Margitházi Beja: Az élet írja Beszélgetés Bakony Alexával
• Margitházi Beja: Ami fontos, és ami nem Bakony Alexa: Tobi színei
• Zsubori Anna: Szörnyben az emberi Enrico Casarosa: Luca
MOZI
• Fekete Tamás: Hang nélkül 2.
• Varró Attila: Képhatalom Pippa Bianco: Megosztás
• Pazár Sarolta: A szerelem nem várhat
• Kovács Kata: Szerelmek, esküvők és egyéb katasztrófák
• Roboz Gábor: Halálos kitérő: Az örökség
• Parádi Orsolya: Diana esküvője
• Benke Attila: A szerelem röviden
• Varró Attila: Halálos iramban 9.
• Kovács Patrik: Jeges pokol
• Huber Zoltán: Tolvajok társasága
• Lovas Anna: Fekete Özvegy
STREAMLINE MOZI
• Forgács Nóra Kinga: Vedlések ideje
• Roboz Gábor: A szerelem aranyhala
• Baski Sándor: Nem vagyok, aki vagyok
• Jordi Leila: Nyolcadik éjjel
• Kránicz Bence: Apaság
• Vincze Teréz: Halgyermek
• Fekete Tamás: Bill és Ted – Arccal a zenébe
• Varró Attila: Végtelen nap
PAPÍRMOZI
• Kránicz Bence: Papírmozi A haza hősei

             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Streamline Mozi

Halgyermek

Vincze Teréz

El nino pez – argentin, 2009. Rendezte és írta: Lucia Puenzo. Kép: Rodrigo Pulpeiro. Zene: Andres Goldstein, Laura Zisman. Szereplők: Inés Efron (Lal), Mariela Vitale (La Guayi), Pep Munné (Bronté), Diego Velazquez (El Vasco). Gyártó: Cinematograficas Cinemania / INCAA. Forgalmazó: HBO Go. Szinkronizált. 96 perc.

 

Az 1990-es évek közepén indult útjára az ún. Új Argentin Film, mely szemléletében, gyártási módjában is jelentős változásokat hozott a korábbi filmgyártáshoz képest, és a kritika azóta is leginkább ennek a vonulatnak újabb és újabb hullámaiként szemléli a kortárs argentin film fejlődését. Az irányzat egyik fő különlegessége, hogy számos és egyben meghatározó női alkotó megjelenése jellemzi. A 90-es években induló első hullám talán legkiemelkedőbb figurája Lucrecia Martel, majd őt követték az ezredfordulón induló Albertina Carri, Celina Murga, Anahí Berneri – valamint a Halgyermek rendezője, Lucía Puenzo, aki 2007-ben világszerte sikerrel mutatkozott be első nagyjátékfilmjével, az interszexuális kamasz történetét elbeszélő XXY című darabbal.

A Halgyermek egy felső-középosztálybeli lány és a családjuknál dolgozó cselédlány tragikus szerelmi története incesztussal és apagyilkossággal. A mű sok szempontból illeszkedik az Új Argentin Film arculatába, többek között kissé fésületlen, függetlenfilmes vizuális esztétikájával. Ugyanakkor folytatja azt a hagyományt is, ami az irányzat több női alkotójánál is központi elem: a kamasz, illetve fiatal női hősök szexualitásának és nemi identitásának összetett, a patriarchális rend kegyetlen, elnyomó keretei között sokszoros konfliktusokkal terhelt történeteinek bemutatását. Ebben a filmben is – ahogy az irányzat filmjeiben sokszor – az argentin társadalom különböző etnikai és társadalmi osztályainak konfliktusai is hangsúlyosak, s az elbeszélés kifejezetten törekszik arra, hogy kibillentse a centrumból az európai gyarmatosítók felső-középosztálybeli leszármazottainak nézőpontját. A nagyon sok drámai fordulatot bonyolult flashback-technikával feldolgozó szerkezet erőteljes érzéki-szenzuális megformáltságával, a reális és a mítikus igéző keverékével ellenállhatatlanul ragadja magával a nézőt az érzelmek hullámvasútján.   


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2021/08 62-63. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15027