KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
   2011/február
FILM / SZÍNHÁZ
• Gelencsér Gábor: Filmszínpad Mozi a színházban
• Muhi Klára: A hazug nagymama meg a többiek Apacsok
VARGAS LLOSA
• Ardai Zoltán: Buja, kényes, hideg Mario Vargas Llosa-adaptációk
BUNUEL
• Szabó Z. Pál: „Az aranykor” mítosza Dalí és Buñuel kapcsolata
• Tornai Szabolcs: Szürrealista előgyakorlatok az éberséghez Luis Buñuel
JOHN WAYNE
• Varga Dénes: A vadnyugat hercege John Wayne és a hatvanas évek
• Nevelős Zoltán: Karakán emberek A félszemű
ARONOFSKY
• Szabó Ádám: Őrjítő vágy Darren Aronofsky
• Kovács Kata: Pszichobalett Fekete hattyú
ANIMÁCIÓ
• Varga Zoltán: Kétdimenziós manőverek Anilogue
• Margitházi Beja: Animáció, nem imitáció Sylvain Chomet: Az illuzionista
TELEVÍZÓ
• Sepsi László: A bennem élő gyilkos Dexter-sorozat
• Kemenes Tamás: Alpári unalom Való Világ 4.
• Deák Dániel: Veszteni tudni kell 40 milliós játszma
FESZTIVÁL
• Gelencsér Gábor: Titkok, hazugságok Torino
KÖNYV
• Vincze Teréz: Láttatni a láthatatlant Marc Vernet: A hiány alakzatai
• Harmat György: Iskola a papíron Kelecsényi László: Álmodozók és megszállottak
KRITIKA
• Báron György: Téli mese A vágyakozás napjai
• Gorácz Anikó: A kripli Miklauzic Bence: Éji séták és éji alakok
• Vajda Judit: Csernobil és Isaura Az ügynökök a Paradicsomba mennek
MOZI
• Baski Sándor: Emberek és istenek
• Schreiber András: Három majom
• Vincze Teréz: A király beszéde
• Vajda Judit: Egy jobb világ
• Forgács Nóra Kinga: Szerelem, pasta, tenger
• Tüske Zsuzsanna: Az utazó
• Alföldi Nóra: New York I Love You
• Sepsi László: Párizsból szeretettel
• Vörös Adél: A dilemma
• Kovács Marcell: Zöld Darázs
• Csillag Márton: Gulliver utazásai
• Varró Attila: Boszorkányvadászat
• Pápai Zsolt: Követés
• Czirják Pál: Sodrásban
• Alföldi Nóra: Felhangolva
• Tosoki Gyula: Az élők és a holtak
DVD
• Martsa András: Pedig olyan csendes ember volt…
MOZI
• Kovács Marcell: Inferno – Pokol
PAPÍRMOZI
• Bayer Antal: Papírmozi

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

Egy jobb világ

Vajda Judit

Haeven – dán-svéd, 2010. Rendezte: Susanne Bier. Írta: Susanne Bier, Anders Thomas Jensen. Kép: Morten Soborg. Zene: Johan Söderqvist. Szereplők: Mikael Persbrandt (Anton), Trine Dyrholm (Marianne), Ulrich Thomsen (Claus), William Johnk Nielsen (Christian). Gyártó: Zentropa. Forgalmazó: Cirko Film. Feliratos. 119 perc.

Susanne Bier dán rendezőnőt, a Hogy szeretsz? és a Testvéred feleségét... alkotóját továbbra is a kavargó emberi érzelmek, a mély családi drámák és ezek leplezetlen, mégis ízléses tálalása izgatja. Kis hollywoodi kiruccanása (A tűz martaléka) után az alkotó olyan munkával hozakodik elő, mely egyszerre emlékeztet a legutóbbi, amerikai és az azt megelőző, utolsó dán művére.

Az Egy jobb világ – az Esküvő utánhoz hasonlóan – harmadik világbeli környezetben indul (indiai nyomortelep helyett egy afrikai menekülttábor), ahol egy segítő figurát ismerünk meg; ezt követően pedig itt is egy szertartás (esküvő helyett temetés) után indulnak be a bonyodalmak. Az események középpontjában két család áll – főként a gyerekeken keresztül: Christian édesanyja halála után költözik egy kisvárosba, ahol barátságot köt Eliasszal, akinek szülei válófélben vannak, édesapja pedig otthona és az afrikai orvosi szolgálat között ingázik.

Ebből is látható, hogy Bier (és írótársa, Anders Thomas Jensen) továbbra is halmozza a súlyos családi tragédiákat. Ami ezúttal megmenti a filmet a giccses melodrámától, az a gyerekhősöknek a „díszítő elem” funkcióját jócskán meghaladó, önálló jelenléte – hasonlóan A tűz martalékához. Míg azonban a rendezőnő amerikai alkotásában a gyerekek csupán hétköznapivá tettek vagy viccessé varázsoltak egy-egy jelenetet, megóvva azokat és a film egészét a giccstől, addig az Egy jobb világban Christian és Elias olyan fontos szerepre tesznek szert, hogy a mű már-már ifjúsági drámának is beillene. A két fiúnak a felnőttekénél nem kevésbé érdekes története pedig azon felül, hogy önállóan is megállná a helyét, egyszersmind a szülői drámával is (melynek nagyobb részét Elias apjának afrikai eseményei teszik ki) izgalmas párhuzamba kerül. Bier tehát még mindig biztos kézzel tartja a kormányt az érzelmek viharában.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2011/02 53-53. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=10523