KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
   2017/november
MAKK KÁROLY
• Szekfü András: „Nem éreztem cinizmust” Beszélgetés Makk Károllyal (1971)
A JÖVŐ ÁRNYÉKÁBAN
• Parragh Ádám: Diszkrét zendülés Az elnyomás allegóriái
• Géczi Zoltán: Rekonstruált csoda Szárnyas fejvadász 2049
• Zalán Márk: Gyógyító határátlépések Denis Villeneuve
A KÉP MESTEREI
• Benke Attila: Egy rousseau-i fényíró Néstor Almendros
HANEKE
• Szabó Ádám: Kamera által láthatatlanul Haneke és a thriller
• Baski Sándor: A burzsoázia fantomja Happy end
JEANNE MOREAU
• Bikácsy Gergely: Tükröm, tükröm Jeanne Moreau (1928-2017)
MAGYAR MŰHELY
• Erdélyi Z. Ágnes: „A titkoktól szabadulni kell” Beszélgetés Mészáros Mártával
• Kolozsi László: Budapest Confidental Beszélgetés Gárdos Évával
• Bilsiczky Balázs: Amíg világ a világ Beszélgetés Buvári Tamással
MAKK KÁROLY
• Gelencsér Gábor: Keretjáték Makk modernizmusa
KÖNYV
• Varga Zoltán: Hegeltől a texasi láncfűrészesig Király Jenő: A mai film szimbolikája
PANORÁMA
• Lénárt András: Autonóm kamerával Hispániában A mai katalán film
FESZTIVÁL
• Baski Sándor: A megoldás: empátia CineFest – Miskolc
FILM / REGÉNY
• Kolozsi László: Fagypont alatt Jo Nesbø: Hóember
• Sepsi László: Hidegítés Hóember
KRITIKA
• Jankovics Márton: A történelem fekete doboza Aurora Borealis – Északi fény
• Bilsiczky Balázs: Az újrakezdés lehetőségei Szeretföld
• Nevelős Zoltán: A pokol kapuja Megtorlás
• Ádám Péter: A zseni árnyékában Rodin
MOZI
• Baski Sándor: Rögtönzött szerelem
• Huber Zoltán: Suburbicon
• Benke Attila: HHhH – Himmler agyát Heydrichnek hívják
• Kovács Kata: Salamon király kalandjai
• Roboz Gábor: Hét nővér
• Barkóczi Janka: Vakrandim az élettel
• Kránicz Bence: Egyenesen át
• Rusznyák Csaba: Boldog halálnapot!
• Fekete Tamás: Dzsungel
• Andorka György: Űrvihar
• Vajda Judit: Madame
• Varró Attila: 120 dobbanás percenként
DVD
• Gelencsér Gábor: Valahol Európában
• Pápai Zsolt: Öt könnyű darab
• Kránicz Bence: Batman és Harley Quinn
• Kovács Patrik: Tagadás
• Pápai Zsolt: Közöttünk az űr
PAPÍRMOZI
• Kránicz Bence: PAPÍRMOZI

             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

DVD

Batman és Harley Quinn

Kránicz Bence

Batman and Harley Quinn – amerikai, 2017. Rendezte: Sam Liu. Forgalmazó: Warner Home. 75 perc.

A tavaly készült, pocsék Suicide Squadból egyedül Harley Quinn karaktere ért valamit. Ő Joker macája, a bomlott elméjű pszichológus, akit megbabonáz a bűn bohóckirálya. Miután Margot Robbie népszerűvé tette a figurát, kézenfekvő volt, hogy a futószalagon érkező DC-animációk közé is beiktassanak egy róla szóló darabot. Kapóra jött, hogy idén 25 éves a méltán kultikusnak nevezhető Batman-rajzfilmsorozat, amelyhez eredetileg kitalálták Harley Quinnt – ő ugyanis előbb tűnt fel mozgóképen, mint a képregényekben.

Ám miért érdekelhet bárkit is az elkötelezett Batman-rajongókon és a friss Harley-szimpatizánsokon kívül az újabb, csak dvd-re érkező animáció? Ezúttal volt egy remek előjel: maga Bruce Timm, a klasszikus rajzfilmszéria atyja bábáskodott a produkció felett. Nemcsak a forgatókönyvbe segített be, hanem „átengedte” a rajzolóknak saját jellegzetes stílusát, azt a könnyed, nosztalgikus Batman-világot, amelyben a Sötét Lovag zordabb és férfiasabb, mint egy hard-boiled magánnyomozó, a nők pedig békebeli pin-up görlökre emlékeztetnek. Bár egy Harley Quinn-történet szólhatna pszichózisról és perverzióról is, cseppet sem vagyunk meglepve, hogy az alkotók a figura neve által sugallt bohóckodásra helyezték a hangsúlyt. Az alaphelyzet szerint Harley szakított Jokerrel és visszavonult (ironikus ötlet: önmagának öltözve pincérkedik egy szuperhősös tematikájú étteremben). Batman és Éjszárny viszont segítséget kérnek tőle, hogy kézre kerítsék régi barátnőjét, Méregcsókot, az ökoterroristát, aki nemes egyszerűséggel arra készül, hogy leradírozza bolygónkról az emberi fajt.

A filmen sajnos nyomot hagyott az alacsony költségvetés: Timm jellegzetes stílusa csak a karakterdizájnokon és néhány kulcsrajzon érezhető, egyébként a szokásos, csüggesztően steril DC-animációs középkategóriát látjuk. Ez a formanyelv ugyanakkor jobban illik a komikus színezetű Batman-sztorikhoz, mint a vérkomoly verziókhoz (lásd A gyilkos tréfa csúfos kudarcát). Ritkaság, hogy némi szuperhősszex is fért a cselekménybe, amitől pedig irtózik a műfaj. Bőven elég ennyi, hogy manapság a jobb DC-rajzfilmek közé soroljuk a Batman és Harley Quinnt, de ha a Timm-féle régi sorozat stíluserejére, atmoszférájára, bravúros történeteire gondolunk, nagy adag Joker-nevetőgáz kell hozzá, hogy le ne fagyjon arcunkról a mosoly.

Extrák: a következő DC-rajzfilm előzetese.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2017/11 62-63. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=13464