KritikaArcélek, útszélekSzemüveg nélkülMargitházi Beja
Agnès Varda és JR filmje generációkat, helyszíneket és történeteket összehozó multimédia-kollázs, a hétköznapiság optimista dícsérete. Egyes becslések szerint a naponta
elkészülő fotók száma már a kilencvenes évek végén a 6 billió környékén járt,
és nem kell a Snapchat, az Instagram vagy a Facebook napi felhasználóinak
lennünk, hogy megtippeljük, ez a szám azóta csak a többszörösére nőhetett. Ahogy
annyi mindenből, fotókból is túltermelés van, és a sorozatokba, archívumokba,
adatbázisokba, albumokba rendezett vagy rendezetlen, okostelefonnal, tablettel
vagy profi géppel készített digitális fényképekről már jó ideje a tárgyi
materialitását elveszített virtualitásként beszélünk, amikor le- és feltöltjük,
manipuláljuk, csatoljuk, küldjük, megosztjuk vagy lájkoljuk őket. Ez a
hozzáférés és ergonómia nemcsak az információhoz, emlékezethez való
viszonyunkat változtatta meg, de önképünket is: másként nézzük és másként
láttatjuk szelfizhető arcunkat vagy ismerőseink arcát, plasztikussá lesz az
imidzs, dübörög az identitásparádé. Ami bő száz évvel ezelőtt, az eggyel
korábbi századfordulón még a modernitás egyik sokk-élménye volt, az
arc-fénykép, illetve annak moziban vetített, gigantikusnak és gusztustalannak
ható mozgóképes változata (az óriási grimaszoló fejek), ma a hétköznapok, a
fogyasztói kultúra, a nyilvánosan élt magánélet legelemibb részletévé minősült
át.
A világ
egyik legidősebb, Oscar életmű-díjas filmrendezője történetesen olyasvalaki,
akinek egész életműve a fotók és fotózás intim közelségében formálódott. A
némafilm-korszak végén született, kimódolatlan természetességgel úszott be egyetlen
női alkotóként a francia új film vetette hullámokba az ötvenes évek végén, és a
mai napig úgy aktív, hogy munkáiban a technikai újítások, a szociális
érzékenység és a kísérletező attitűd a legnagyobb természetességgel fér meg
egymással. A már sok díjjal méltatott, de fotósorozatokat, installációkat,
játék- és dokumentumfilmeket felölelő életművével a filmesek között mindig némiképp
kívülállónak számító Agnès Varda idén épp 90 éves. Legújabb dokumentumfilmjére
kapott, élete első Oscar-jelölését megtisztelőnek tartotta ugyan, de nem lett
tőle különösebben izgatott. A jelöltek ebédjére csak életnagyságú fotómását
küldte el, amivel a sztárok önfeledtebben szelfizhettek, mint egymással – a
hivatalos csoportképen is így, fotóként szerepel. Ez az udvariasan pimasz gesztus
nemcsak zárójelként és idézőjelként működött remekül, de szóban forgó filmje
promójaként is telitalálat volt: az Arcélek,
útszélek – ahogy az eredeti francia (Visages
Villages), illetve az angol (Faces
Places) címváltozat is jelzi – az emberek egymás közti és helyekhez fűződő kapcsolatát
emeli új szintre a fotózás ténye és eseménye, valamint a képek sajátos „kiállítása”
által.
A belga
származású Varda a kezdetektől intuitív alkotó, aki fotós tanulmányait
követően, alig pár tucat filmélménnyel a háta mögött kezd forgatni; 1955-ös
első játékfilmjei, a kis francia halászfalu és a nagyvárosi élet közötti
feszültséget egy szerelmi háromszögre lefordító Párbeszéd (La Pointe Courte)
Truffaut és Godard első munkáit beelőzve mutat fel számtalan új hullámos stílusjegyet,
a kis költségvetésű, improvizációkon alapuló forgatási körülményektől az
elidegenített főszereplőkig. Későbbi, női sorsokat hétköznapiságukban
megmutató, ugyanakkor társadalmi makroperspektívába is belehelyező játékfilmjei
(Cléo 5-től 7-ig, Boldogság, Sem fedél, sem törvény) alkotói portréjának csak egy szűk szeletét
teszik ki. Marginális csoportokat, hétköznapi, egyszerű embereket bemutató (Salut les Cubains, Daguerréotypes) vagy családtagjainak szentelt (Yanco nagybácsim, L’univers
de Jacques Demy) dokumentumfilmjei, saját magát megfilmesítő önéletrajzi
esszéje (Les plages d’Agnès), tévésorozata
(Agnès de ci de là Varda), illetve a „hulladék”
kulturális témáját zseniálisan körüljáró dokuja (Kukázók) csak néhány példa az eklektikusan gazdag életmű látszólag
nehezen összeilleszthető darabjaiból; az összes magán hordozza azonban Varda életigenlő,
maníroktól mentes, fikció és dokumentáció, fotó és film közötti határokat
játékosan feszegető alkotói attitűdjét, a cinècriture
képeket, hangokat és zenét szabadon, kísérletezve vegyítő módszerének lenyomatát.
Az Arcélek, útszélek négykezes projekt. Az
identitását következetesen rejtegető, mindig kalapban és napszemüvegben
mutatkozó, csak JR-ként ismert francia fotós, performansz- és utcaművész korábban
nemcsak Párizs különböző épületein helyezte el grafittijeit és óriásfényképeit,
de többek között az egyik legnagyobb illegális „kiállítás” is a nevéhez
fűződik: a Face2Face az Izrael és
Palesztina között felhúzott válaszfalon a szomszédos közösségből találomra
kiválasztott, azonos foglalkozású, síró, nevető férfiak és nők monumentális arcmásaival
szembesítette a kerítés két oldalán lakókat. JR és Varda, a két vérbeli fotós találkozásában
van valami szükség- és sorsszerű: a harmincas éveiben járó magas, fürge,
tornacipős, fekete-szürke „casual” stílust preferáló napszemüveges srácot és a
válláig érő, lassabban sétáló, színes-virágos ruhákat és táskákat kedvelő,
humorát és bölcsességét komótosan adagoló Vardát ugyanaz a motor hajtja – a
hétköznapi élet és történetek iránti olthatatlan kíváncsiság, valamint az
improvizációba vetett hit és szikrázó kreativitás, amivel mindez a kezeik
között művészetté válik. „Mindig benne vagyok, ha falvakat kell látogatni.” – ujjong
Varda, mikor együtt vágnak neki a francia vidéknek egy fotóműhelyként is
funkcionáló minifurgonnal, melyben bárhol, bármikor másodpercek alatt nagyfelbontású
fényképeket lehet készíteni és poszterminőségben nyomtatni. Így járják
Normandia elhagyatott vagy éppen pezsgő életű falvait és kisvárosait, hol egy bányásszal,
hol egy harangozóval, magányos földművelővel, pincérnővel vagy sógyári
munkásokkal szóba elegyedve, rácsodálkozva a mindenfélét szállító postásra, meghallgatva
Pony-t a hajléktalan „filozófust”, kikérdezve egy gépesített és egy natúr
kecskefarm tulajdonosait, hogy utána a Le Havre-i dokkmunkások feleségeiről készült
életnagyságú képeket ragasszák fel a kikötői konténerekre.
Varda
és JR sajátos hangulatú road-dokujában újrajátszódik az, ami a
vándorfotográfusok korában: a fotózkodás eseményszámba megy, apropója lesz
annak, hogy összegyűljön a helyiek apraja-nagyja, előkerüljenek a régi, családi
fényképek és emlékek, beinduljon a közös sztorizás, az egykor volt események, a
déd- és nagyszülők szavainak, mozdulatainak, ruhadarabjainak felidézése. Ugyanilyen
érdeklődés övezi az óriásportrék felragasztását is, melyeket természetes
reakcióként követ a tulajdonosok büszke, a képeket tovább sokszorozó és
újrakeretező szelfizése. A falnyi méretű emberi arcok és alakok fotói, bármennyire
is hasonlóak az óriásplakátokhoz, mindennél távolabb állnak tőlük: a tégla, fa-
vagy kőépületek felületi textúráját is kiadó fekete-fehér poszterek nem
reklámoznak semmit és nem népszerűsítenek senkit, mégis különös örömet okoznak
– Varda több dokumentumfilmjéhez hasonlóan a semmi különöset nem csináló,
hétköznapi emberek élete és munkája előtt tisztelegnek, megörökítve a
közelhajolás gesztusát, a kinagyított részletre rácsodálkozó figyelmet.
Az Arcélek, útszélek másik legizgalmasabb oldala
az alkotói munkamódszer dokumentálása, magának a film elkészülésének a
története. Az alaposan megvágott és szerkesztett forma nem feltétlenül akarja a
maximális spontaneitás benyomását kelteni, de még így is átjön a véletlenekre
való nyitottság, a mellényúlásokat is bevállaló kísérletezés, a kitartó keresés
irányelve. „Nem kell terv, nekem a véletlen volt mindig a legjobb segítőm” –
mondja Varda két falu között, az egyik stratégiai megbeszélésen, és ez ezúttal
is működik. Egyik helyszín adja a másikat, és mindig szembejön valaki, aki
valami miatt érdekes lesz, ők pedig sohasem tévé- vagy szocioriporterként
kérdeznek és kérdezősködnek, hanem elvegyülnek, beszélgetnek, miközben a
helyiekkel kompozíciókat és beállításokat tervezgetnek.
A közös
utazás nemcsak a társrendezés dinamikáját, de két különböző személyiség
működését és egy barátság történetét is felfedi. A 88 éves Varda lépcsőt
mászik, miközben JR ugrál mellette; gyilkos iróniával nevezik egymást empatikus
fiatalembernek és bölcs nagymamának, személyeskedően firtatva a kalap és
szemüveg szükségességét, valamint a sávosan festett haj jelentőségét. Kiderül
az is, hogy Vardára szem- és végtagvizsgálatok várnak, miközben mindvégig
bosszantja, hogy nem tudja elérni JR-nál azt, amit egykor Godard-nál sikerült,
ti. hogy levegye a napszemüvegét. Egyre gyakrabban kúszik be a nosztalgia is: a
tengerparti betontömbre ragasztott posztert eleve pár órásra tervezik, hiszen a
közeledő dagály könyörtelenül lemossa; Varda feltétlenül meg akarja látogatni Henri
Cartier-Bresson sírját a környékbeli temetőben, később pedig a Külön banda Louvre-beli jelenetét
megismételve kerekesszékkel rohangálnak körbe önfeledten a termeken.
És
végül az elmaradt találkozás. Svájci magányában Godard-t látogatnák meg, és
jóllehet minden meg van beszélve, a pontosan érkező vendégeknek senki nem nyit
ajtót. Varda láthatóan nagyon izgatott, péksüteménnyel is készült, fontos lett
volna számára ez a talán utolsó beszélgetés. Csak egy rejtjeles üzenet várja az
ajtón, annak a párizsi kis étteremnek a neve, ahol ők hárman, Jean-Luc, Agnès
és férje, Jaques Demy gyakran ebédeltek. Őszintén és elérzékenyülve nevezi „büdös
paraszt”-nak a filmtörténet egyik legfontosabb rendezőjét, és ennél semmi sem tűnik
helyénvalóbbnak abban a pillanatban. JR utolsó tartalékát bedobva próbálja
vigasztalni: leveszi napszemüvegét, de arca csak homályos foltként táncol az öregedő
szemek előtt. Megértjük, hogy Varda szemüveg nélkül látta a lényeget mindvégig,
tűpontosan.
ARCÉLEK, ÚTSZÉLEK (Visages villages) – francia doklumentumfilm, 2017. Rendezte és
írta: Agnès Varda és JR. Kép: Roberto De Angelis, Claire Duguet. Zene: Matthieu
Chedid. Gyártó: Ciné Tamaris / Social Animals / Rouge International. Forgalmazó:
magyarhangya. Feliratos. 89 perc.
Cikk értékelése: |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  | szavazat: 0 átlag: - |
 |
|