KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
   2003/március
KRÓNIKA
• N. N.: Képtávíró
• Bikácsy Gergely: Maurice Pialat halálára (1925-2003)
MAGYAR MŰHELY
• Stőhr Lóránt: Durva élet – kegyetlen színház Szenvedéstörténetek
• Bakács Tibor Settenkedő: Félrehagyott gyerekek Szép napok

• Szilágyi Ákos: Halálpanoptikum Szokurov, a nekrorealista
• Trosin Alekszandr: A kaukázusi fogoly Ifj. Szergej Bodrov
• Bikácsy Gergely: A köd másik oldalán Amnézia a moziban
• Hungler Tímea: Vírus az emlékezetben Cyber-memória
• N. N.: Cyber emlékezet
• Varró Attila: Kaidan a vásznon Japán kísértetfilmek
• Nevelős Zoltán: Vérfrissítés A kör
• Karátson Gábor: Mosolygó lány hun-lelke a sötétben Kínai kísértethistória
• N. N.: Pu Szung-ling adaptációk
• Schubert Gusztáv: Szellem a fürdőházban Chihiro
• Beregi Tamás: Be vagy a két toronyba zárva… Gyűrűk Ura 2: A Két Torony
• Ardai Zoltán: A király részideje Tolkien és Hollywood
• Zachar Balázs: Filmszínház – függöny nélkül Beszélgetés a pesti mozikról
• Zachar Balázs: Odeon-Lloyd
• Dániel Ferenc: Mozi minden mennyiségben A Regétől a Diadalig
KRITIKA
• Muhi Klára: Aszfaltpréri Rinaldó
• Korcsog Balázs: Titanisz az égben Solaris
DVD
• Pápai Zsolt: A kép csele A láthatatlan ember
LÁTTUK MÉG
• Békés Pál: Dina vagyok
• Takács Ferenc: Szövevény
• Köves Gábor: Himalája – Az élet sója
• Jakab Kriszta: Miranda
• Hungler Tímea: Charlotte Gray
• Csillag Márton: Én, a kém
• Mátyás Péter: A muskétás

             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Láttuk még

Dina vagyok

Békés Pál

Az ötéves Dina a világvégi észak-norvégiai udvarház mosókonyhájában véletlenül anyjára borít egy kondér lúgot – az asszony rettenetes halált hal. Életnyitánynak nem kimondottan szerencsés. Márpedig ez Dina első, meghatározó élménye. Apja meggyűlöli a vétlen gyilkost, a kislány elvadul, és csak egy e célra szerződtetett házitanító és vándorzenész szívós munkájának eredményeként tér vissza – félig-meddig – az emberi közösségbe.

Dina ragyogó, vad és vonzó szépséggé cseperedik, akibe kitörölhetetlenül beléivódott a gyermekkorában okozott katasztrófa emléke. Többé semmilyen veszteséget nem tud és nem hajlandó elviselni. Ha fölmerül a lehetőség, hogy valaki, akit szeret és következésképpen a magáénak tud, el akarja hagyni, Dina közbelép. Inkább megöli.

A halál és leány kölcsönösen vonzódnak egymáshoz. Aki a titokzatos és gyönyörű különc bűvkörébe kerül, annak már nem sok ideje van az evilági siralomvölgyben. Hullanak körötte a férfiak.

A vad szépségű fjordvidék komor misztikuma a vad szépségű asszony történetének természetes és hatásos közege. A címszereplő Marie Bonnevie-t méltán jutalmazták több rangos díjjal, alakítása a Dina vagyok vitathatatlan értéke.

A film egyéb értékei azonban éppoly homályosak, mint a történet némely fordulata és végkifejlete. Amikor az első férje halálában aktívan közreműködő, majd az istállófiútól fogant gyermekét egyedül nevelő szépasszony beleszeret Leo Zsukovszkijba, a titokzatos küldetéssel a fjordok közt kószáló orosz anarchistába, már sejtjük, hogy a Puskint olvasgató nemeslelkű bakunyinista napjai meg vannak számlálva. Ám azt, hogy Zsukovszkij szenvedélyes hasbalövése, majd a félholt férfiú véres tengerbe-taposása csupán a szép özvegy képzelgése avagy jelenidejű valóság, netán a közeljövő előrevetítése, talán csak a forgatókönyvíró tudja. Egyébként lényegében mindegy. A záróképben Dina mered ránk a vászonról. Jobb, ha lesütjük tekintetünk.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2003/03 60. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=2093