KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
   2005/november
KRÓNIKA
• N. N.: Képtávíró
• (X) : A Katapult Film Szinopszis-Pályázata 2005
• (X) : Művészfilmek a MTV-ben
• (X) : Filmhu filmklub

• Bikácsy Gergely: A holló hamvai Pasolini-feltámadás
• Kubiszyn Viktor: Szép fiúk a sikátorból Pasolini csórói
• Varró Attila: Arc, vonások nélkül Greta Garbo
MAGYAR MŰHELY
• Janisch Attila: Ráérő idő Film-óramű
• Horeczky Krisztina: Halálcsavar Beszélgetés Hajdu Szabolccsal
• Bori Erzsébet: Csonka történelem Beszélgetés Sára Sándorral

• Schreiber András: Para-univerzum A közép-európai sci-fi
FESZTIVÁL
• Vágvölgyi B. András: Shishido, a legnagyobb király! Udine
TELEVÍZÓ
• Barotányi Zoltán: Sztárgyár Média és hírnév
• Farkas László: Ipari képzene Indusztriál videók
KRITIKA
• Báron György: Bűnök és bűnhődések A gyermek
• Pápai Zsolt: Paradise Tourist Mennyország most
• Zoltán Gábor: Erotikus mintakollekció Erosz
• Bikácsy Gergely: Szindbád Amerikában Hervadó virágok
• Dániel Ferenc: Vérvonal Leszármazottak
LÁTTUK MÉG
• Hungler Tímea: Zsinóron
• Csantavéri Júlia: Hetedik nap
• Győrffy Iván: Pingvinek vándorlása
• Hámori Dániel: Dogora – Ázsia arcai
• Wostry Ferenc: Ördögűzés Emily Rose üdvéért
• Csantavéri Júlia: A ház kulcsai
• Turcsányi Sándor: Whisky

             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Láttuk még

Hetedik nap

Csantavéri Júlia

 

Carlos Saura filmjében a ’90-es évek elejének egyik megrázó esetét látjuk megelevenedni, amelynek során kilenc halott és tizenkét súlyos sebesült maradt a vasárnapi ünneplőbe öltözött falucska főterén. A Saurát a kezdetektől mélyen foglalkoztató egyik nagy téma, bosszúvágy, gyűlölet és gyilkosság örök hármasa mozgatja az eseményeket, egy ősi, ösztönös, elemi forgatókönyv valósul meg egy kis, elzárt közösség múltat és jelent bonyolult képletben ötvöző kereti között. Az elcsábított és elhagyott Luciana Fuentes őrületbe futó fájdalma vezet az első gyilkossághoz, azután a falu cinkos hallgatásával szentesített, soha meg nem fejtett másodikhoz. A Fuentes testvérek egyre fokozódó elszigeteltségében évtizedeken át növekszik tovább a gyűlölet, érlelődik a bosszú, amíg meg nem találja a maga végső, rettenetes formáját. Az öt testvért játszó színész remek alakításában újra megcsodálhatjuk Saura bravúros érzékét a sűrítéshez, a kihagyásos szerkesztés mesteri alkalmazását, amelyen keresztül sikerül pontosan megragadnia a hősök belső változásait, a lassú regressziót egy primitív, szinte már állati létezés felé.

A másik oldal, a Jimenezek félúton vannak az ősi és a modern világ között, jelenlétük már és még súlytalan. A forgatókönyv dramaturgiai tévedése, hogy a legidősebb Jimenez-lányra, az első szerelem varázsát élő Isabelre bízza a történet elbeszélését. Az életbe éppen belenövő kamaszlány nézőpontja azonban mindvégig külsődleges marad, a szülők véres viszályát ellenpontozni hivatott szerelmi szál pedig klisészerű. A rendező stílusához tökéletesen illeszkedő szikár szépségű képek és a nagyszerűen összeválogatott zene ellenére sem sodor magával a dráma.

A film csúcspontján a véres leszámolás celebrálása azonban tökéletes, félelmetes egyensúlyban van. Minden lövésnek, minden mozdulatnak külön dramaturgiája van, fokozatosan és pontosan tárják fel az ölés megmagyarázhatatlan és kivédhetetlen mechanizmusát.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2005/11 58. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=8430