KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
   2006/október
KRÓNIKA
• N. N.: Képtávíró
• (X) : A Cinetel Kft. őszi DVD megjelenései
• (X) : Katapult Szinopszis Pályázat
• N. N.: Hibaigazítás

• Radnóti Sándor: Határesetek 56-os filmek
• Dániel Ferenc: Hiánymozi 1956 képmásai
• Báron György: Az ötödik negyed A szabadság vihara
• Hungler Tímea: A harangöntés titka Beszélgetés Szilágyi Andorral
• Vágvölgyi B. András: Fehér paraszt Shohei Imamura
• Karátson Gábor: Mi történt valójában a hegyen? A Narayama balladája
• Fábry Sándor: Celluloid álmok bubusoknak Takeshis’
• Takács Ferenc: „Mi magunk” IRA-filmek
• Muhi Klára: Komoly, komoly világ Reggeli a Plútón
• Schubert Gusztáv: Toronyiránt 9/11 filmjei
• Hirsch Tibor: Amerika: zárva vagyunk World Trade Center
• Herpai Gergely: Sötét bábu Pixelterroristák
• Szabó Tamás: Okok, jelek, dolgok Shyamalan titokzatos világa
• Varró Attila: Az örök trónkövetelő A Stroheim-háromszög
KÖNYV
• Bikácsy Gergely: A képzelet tábornoka Tullio Kezich: Federico
TELEVÍZÓ
• Reményi József Tamás: Fővárosa Arad Magyar plazma
KRITIKA
• Zoltán Gábor: Takargatott testek Férfiakt
LÁTTUK MÉG
• Varró Attila: Miami Vice
• Kassai János: Románc és cigaretta
• Vajda Judit: Cseh Álom
• Pápai Zsolt: Sírugrók
• Herpai Gergely: Kárhozott szeretők
• Köves Gábor: Az ördög Pradát visel
• Vajda Judit: A parkolás művészete
DVD
• Varró Attila: Erőszakos zsaru
• Tosoki Gyula: Kőkemény Minnesota
• Vincze Teréz: Mátkaság és legényélet
• Pápai Zsolt: Véres sikátor

             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

DVD

Erőszakos zsaru

Varró Attila

Sono otoko kyóbó ni tsuki – japán, 1989. Rendezte: Kitano Takeshi. Szereplők: Kitano Takeshi, Hakuryu, Ashikawa Makoto, Sano Shiro. Forgalmazó: Cinetel. 103 perc.

 

Sikeres filmművészi pályák esetén utólag megismerkedni a kezdődarabokkal rendszerint a csalódás komoly esélyével kockáztat: ritka a New York árnyaival, Kifulladásiggal induló karrier, ugyanakkor bőséggel akad pótolnivaló a klasszikusok terén is – így hát hiába reklámoznák A hetedik pecséttel, a hazai art-dvd piacon nyom nélkül süllyedne turkálók mélyére a Hajóval Indiába. Az 1989-es Erőszakos zsaruval a mifelénk manapság első számú japán rendezősztárnak tekintett Kitano pályakezdete mérettetik meg, akinek munkáival a magyar televízió és a művészmozik jóvoltából több mint tíz éve jóformán késedelem nélkül szembesülhetünk – a kivételt eleddig korai bűntrilógiája jelentette: a nyitófilm renegát-zsaru története, valamint a hamarosan nálunk szintén megjelenő Forráspont és a Szonatina két formabontó jakuza-mozija.

Maga Kitano rendezői debütfilmjét nemes egyszerűséggel amatőrfényképnek minősíti, talán ezért is veszi elő még egyszer a motorbalesetét követő nagy comeback nyitódarabjában: a Tűzvirágok egyfajta cizellált újrarendezése az Erőszakos zsaru vezérmotívumainak és karaktereinek, úgymint öngyilkos misszióra indult invidualista nyomozó, régi kolléga elvesztése, szembefordulás a testülettel, személyes szálként pedig egy mentális problémával terhelt húg a rákbeteg feleség helyett. A Kinji Fukasakutól váratlanul átvett forgatás valóban bővelkedett improvizatív elemekben, Kitano azonban igen tudatosan alakította művét, azzal az eltökélt szándékkal, hogy mind saját közkedvelt imázsát, mind pedig az önismétlésekben fuldokló japán bűnügyi filmet megreformálja: egyszerre Alain Delon és Melville, csak jóval közelebb a szamuráj(film)-gyökerekhez.

Ez a megfontolt duhajság okozza a minimalista filmnyelvet (nyomokban a korszak divatos akcióstilizálásával egy-egy kósza lassítás, átfedő vágás erejéig), az eredeti forgatókönyv gegjeinek brutális erőszakkitörésekre cserélését, a nézői részvételre erősen hagyatkozó mesteri ellipsziseket és az összes színészre kiterjedő szenvtelen, visszafogott játékstílust (Kitano későbbi pókerarcát itt még a meleg jakuza-gyilkos hordja) – a biztonsági játékok ellenére az összkép mégis egy keresetlen, öntörvényű és minden ízében fiatal filmalkotást mutat. Az Erőszakos zsaru legnagyobb és a későbbi pályán is egyedülálló érdeme a vasmarokkal kontrollált káosz, a határozott léptekkel előrehaladó sűrű epizódkavalkád, ahol jól megfér egymással egy rendőrtemetésen a képszélen golfütéseket gyakorló kolléga és minden idők egyik legembertelenebb tűzpárbaj-fináléja. A Dirty Harry-filmeket (egyébként joggal) megidéző Erőszakos zsaru címnél sokkal árulkodóbb az eredeti, amely a következőre figyelmeztet: Vigyázat, ez az ember megveszett!

Extrák: előzetes és képgaléria.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2006/10 61. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=8833