KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

         
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
   2007/június
KRÓNIKA
• (X) : Filmkarc
• Kézdi-Kovács Zsolt: Madaras József (1937–2007)

• Schubert Gusztáv: Ha Philip K. Dick
• N. N.: Dick-adaptációk
• Kömlődi Ferenc: Android-fantáziák Philip K. Dick és az új robotika
MAGYAR MŰHELY
• Frivaldszky Bernadett: Tárgyiasult gondolatok Beszélgetés Banovich Tamással
• Kolozsi László: A hallható film Beszélgetés a hangról
• Balázs Gábor: Ópium – hangkritika A véső hangja
• Kolozsi László: Római harsonák Rózsa Miklós
• Csala Károly: A sodrástól távol Gaál István fotográfiái
TITANIC
• Baski Sándor: Vészjelzések a fedélzetről Titanic disztópiák
• Bori Erzsébet: Láthatatlan emberek Titanic
• Teszár Dávid: Ázsiai rakomány

• Ardai Zoltán: Nyári oktatás Kultmozi: Baleset
FESZTIVÁL
• Nánay Bence: Zidane, az antihős Mar del Plata
TELEVÍZÓ
• Hirsch Tibor: Történelem: tarka és trendi Magyar plazma
KÖNYV
• Palotai János: A rajzoló rendező Eizenstein Erósza
KRITIKA
• Vincze Teréz: Irodalom a dobozban János és Viola; A veinhageni rózsabokrok
• Vízer Balázs: Forradalmi groteszk Liberté 56
• Gelencsér Gábor: Szerkesztői üzenet Tavasz, nyár, ősz
• Győrffy Iván: Asztali beszélgetések A hét főbűn (Bűnök ezek?)
• Takács Ferenc: Az istenek szomjaznak Felkavar a szél
• Wostry Ferenc: Mozik a 42. utcában Grindhouse
LÁTTUK MÉG
• Varró Attila: Fekete könyv
• Nevelős Zoltán: Melquiades Estrada három temetése
• Kolozsi László: Kubrick menet
• Pápai Zsolt: Zodiákus
• Vajda Judit: Transylvania
• Vízer Balázs: 23-as szám
• Herpai Gergely: Pókember 3.
• Klacsán Csaba: Megérzés
DVD
• Pápai Zsolt: A fantomlakó
• Pápai Zsolt: Jóasszony
• Tosoki Gyula: Néma gyilkos
• Alföldi Nóra: Hét vérfoltos orchidea

             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Láttuk még

Melquiades Estrada három temetése

Nevelős Zoltán

Three Burial of Melquiedes Estrada – amerikai, 2006. Rendezte: Tommy Lee Jones. Írta: Guillermo Arriaga. Kép: Chris Menges. Zene: Marco Beltrami. Szereplők: Tommy Lee Jones (Perkins), Barry Pepper (Norton), Julio Cedillo (Estrada), Dwight Yoakam (Belmont), January Jones (Lou Ann). Gyártó: Javelina Film Company. Forgalmazó: Best Hollywood. Feliratos. 121 perc.

 

Guillermo Arriaga azzal vált híressé (és az idén Oscar-jelöltté), hogy az ünnepelt Alejandro González Iñárritu első három filmjének (Korcs szerelmek; 21 gramm; Babel) ő írta a forgatókönyvét. Nos, akik úgy érezték, azokban a történetekben túl sok volt a tragikus fordulat és az idősíkok törése-csúsztatása, azok is jól járnak, ha esélyt adnak ennek a jóval szikárabb produkciónak, amelyben azért tragédia és időjáték is akad elég.

Tommy Lee Jones második rendezői munkája – az első az 1995-ös Régi jó cimborák című tévéfilm szintén vadnyugati történet volt – nemcsak helyszíneivel és képi világával, de érzelmi visszafojtottságával és témája révén is a western műfajához kötődik. Egy öreg harcos móresre tanítja az új idők elkorcsosult emberét – mondja fel a régi leckét új és eredeti megközelítésben a hosszú című film. Jones maga alakítja a főszerepet, a mexikói határ közelében fekvő egyik farm gazdatisztjét, Pete Perkinst, aki meggyilkolt barátja, a mexikói vendégmunkás, Melquiades Estrada holttestének akarja megadni a végtisztességet, amikor a gyilkosságot akaratlanul elkövető, fiatal határőrt foglyul ejti, és arra kényszeríti, hogy elkísérje a holttestet a férfi szülőföldjére – lóháton, keresztül a sivatagi zöldhatáron.

A gyilkosság előzményei és következményei az Arriagára jellemző technikával, az idősíkok sajátos logika szerinti elcsúsztatásával tárulnak fel; van alkalmunk több szempontból is átélni az eseményeket, megismerni a szereplők élethelyzetét és motivációit. Míg a frusztrált határőrről és unatkozó feleségéről megsemmisítő átvilágítást kapunk, az életüket a maga természetességében megélő Perkins és Estrada lelki mélységei megmaradnak titoknak. Az öregedő gazdatiszt nem bosszút áll barátjáért, nem újabb vérontás formájában dacol a gyilkosságot eltussolni akaró hatóságokkal. Ő a felborult erkölcsi rendet akarja helyreállítani, aminek csak egyik fele az a bizonyos harmadik temetés, sokkal fontosabb az a győzelem, amit a fogyasztói társadalom nyomoroncának, a Barry Pepper által alakított mihaszna egyenruhásnak a lelkén akar véghez vinni: kihozni az embert a hitvány alakból. Ebben az értelemben a fesztiválbajnok Arriaga és a vén stúdióróka Jones műfaji kísérletet hajtottak végre: aktuális (egyúttal örök) érvényű pszichológiai drámát rejtettek egy modern western köntösébe.

 


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2007/06 57-58. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=9023