KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

          
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
   2009/február
KRÓNIKA
• N. N.: Képtávíró
• Takács Ferenc: Harold Pinter (1930-2008)
MAGYAR MŰHELY
• Kovács András Bálint: A negyedik dimenzió A Sátántangó tizenöt éve
• Mátyás Péter: A kamaszkor útvesztői Beszélgetés Sopsits Árpáddal
• Kolozsi László: Mindenki a magáét
CRICHTON
• Beregi Tamás: Crichton-próféciák Michael Crichton
AUSZTRÁLIA
• Varró Attila: A szivárványon túl Ausztrál vadnyugat
BLAXPLOITATION
• Vágvölgyi B. András: Büszkék és feketék Blaxploitation – Sweet Sweetback…
• Teszár Dávid: Egy elfeledett szuperhős Jim Kelly
FESZTIVÁL
• Klág Dávid: Re-animátor Anilogue
• Báron György: Vissza Afrikába Karthágó
KRITIKA
• Schubert Gusztáv: Magnum nélkül Elcserélt életek; Gran Torino
• Mátyás Győző: Az idő fonákja Benjamin Button különös élete
MOZI
• Schreiber András: Milk
• Vajda Judit: A kuszkusz titka
• Nevelős Zoltán: A szabadság útjai
• Alföldi Nóra: Melegkonyha
• Pápai Zsolt: A látogató
• Tüske Zsuzsanna: Vérvonal
• Forgács Nóra Kinga: Profi bérgyilkost keresünk
• Varró Attila: Az igenember
• Baski Sándor: Valkűr
• Parádi Orsolya: Volt
• Sepsi László: Spirit – A sikító város
• Teszár Dávid: Wonderful Days
• Vincze Teréz: Te, aki élsz
DVD
• Géczi Zoltán: A bosszú
• Tosoki Gyula: Az örökös
• Varga Zoltán: Trapéz
• Pápai Zsolt: És Isten megteremté a nőt
• Horeczky Krisztina: Halálos glamúr Csillogás
FESZTIVÁL
• Hámori György: Papírvilág, gyurmaemberek Anilogue-interjúk

             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

DVD

A bosszú

Géczi Zoltán

Dalkomhan insaeng/A Bittersweet Life – dél-koreai, 2005. Rendezte: Kim Ji-woon. Szereplők: Lee Byung-hun, Kim Young-Chul, Shin Mina. Forgalmazó: Cinetel. 115 perc.

 

A szerzői és a kommerciális szemlélet elemeit összeboronáló Kim Ji-woon a dél-koreai mainstream egyik sztárfilmese, aki fiatal kora ellenére íróként és rendezőként egyaránt komoly érdemeket szerzett az elmúlt évtizedben. Könnyed léptekkel közlekedik a zsánerek között: készített már remekbeszabott horrort (Két nővér, 2003), western-parafrázist (The Good, The Bad and the Weird, 2008), fekete komédiát (The Quiet Family, 1998), jelen recenzió tárgyával (eredeti címén Keserédes élet) pedig a keleti gengszterfilmek gazdag legendáriumához járult hozzá.

A bosszú főszereplője, Kim Sun-woo (Lee Byung-hun) a maffiacsalád főnökének bizalmas embere. A soha nem mérlegelő, tétovázás nélkül cselekvő végrehajtó hűségesen szolgálja gazdáját, ám egy rutinfeladat során meginog, és morális megfontolásból megtagadja Mr. Kang félreérthetetlen parancsát. Megkísérli konszenzuális megoldással, gyilkolás nélkül elsimítani a kínos konfliktust, de lebukik, s mivel szembeszegült a főnök akaratával, kenyéradó gazdája kiszolgáltatja őt haragosainak, egy rivális bandának. A megtorlás kegyetlen és brutális, de Kim Sun-woo túléli a tortúrát és megszökik, majd volt társai és főnöke ellen fordul.

A bosszú mind erényei, mind hibái dolgában igazodik a zsáner kódkönyvéhez. A színészi munka egységesen színvonalas, a férfiak világában kevés szóval bíró női főszereplő (Shin Mina) kifinomult, csendes bája pedig ellenállhatatlan. A jól szerkesztett, tisztességes expozícióval felruházott, cselekményében természetesen fejlődő mozit az egyébiránt irigylésre méltóan nívós dél-koreai operatőriskola tipikus megoldásaiból gazdálkodták ki: a beállítások aggályosan precízek, a film kicsit steril, ámde módfelett elegáns képekben bontakozik ki. Az akciójelenetek energikusak, a közelharcok robbannak, az erőszak explicit, de a rossznyelvek által oly sokat kritizált style over substance (a stílus elsőbbsége a tartalommal szemben) szemlélet domináns jelenléte tagadhatatlan, miként a dél-koreai közönség melodráma iránti igénye is bőséggel kielégíttetik (a helyi forgatókönyvek utóbbi szokását sokan és előszeretettel támadják). Mindazonáltal A bosszú elsőrangú közönségfilm, egy biztos kezű és intelligens mesterember lelkiismeretes munkája, amely félreérthetetlenül demonstrálja a keleti gengszterdrámák erényekben dús mivoltát. Ráadásul a dél-koreai alkotások sűrűsödő megjelenése a hazai forgalmazás üdvös fejlődését is bizonyítja, így az ázsiai mozival szimpatizáló nézők bizakodhatnak, hogy egyre több nívós kommersz válik hozzáférhetővé, és előbb-utóbb a Shiri, a My Sassy Girl, a Nowhere to Run, a Failan, a Please Take Care of My Cat, vagy a Tell Me Something is megérkeznek Magyarországra.

Extrák: Előzetesek, képgaléria.

 


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2009/02 60. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=9672