TitanicTitanic FilmfesztiválKikötöttBaski Sándor
A fontos jubileumhoz érkezett Titanic sűrű versenyszekcióját problémás kamaszok és háborús traumák uralták.
Húszéves lett a Titanic. A fesztivál hazai
filmes közéletben betöltött szerepe mindenféle pátoszos ünnepi köszöntőnél
hitelesebben érzékeltethető néhány név felsorolásával: Quentin Tarantino,
Alejandro Gonzáles Ińárritu, Takashi Miike, Jafar Panahi, Wong Kar-wai, Kevin
Smith, Kim Ki-duk, Nicolas Winding Refn, Larry Clark, Shane Meadows, Lukas
Moodyson, Sofia Coppola. Az ő filmjeikkel Magyarországon a Titanic közönsége
találkozhatott először, és meglehet, ezen alkotások egy része a
fesztiválszereplésnek köszönhetően jutott el később hivatalos moziforgalmazásba
is.
Ez a monopolhelyzet mára
tagadhatatlanul megszűnt: az internetnek köszönhetően nincsenek többé „láthatatlan
filmek”, előbb-utóbb minden alkotás elérhetővé válik, így a Titanic kulturális
jelentősége is csökkent némileg. Ám éppen az idei, jubileumi fesztivál szolgált
rá bizonyítékul, hogy a körülmények megfelelő összejátszása esetén egy-egy
vetítésből még mindig válhat igazi esemény. Ilyen volt a Ragyogás retrospektív premierje – Kubrick klasszikusa nálunk soha
nem kerülhetett mozikba – vagy az olyan, egyenesen a Berlináléról illetve a
Sundance-ről érkező, provokatív filmek bemutatói, amelyeket hírük messze
megelőzött, és amelyeket a közönség a kultuszgyanús produkcióknak kijáró
izgalommal fogadhatott (Az ölés aktusa,
Feltörő színek).
A versenyfilmek
mezőnyében ugyanakkor ezúttal is az egy-egy problémás fiatalt főszereplőül
választó, lassú folyású drámák voltak enyhe többségben – a korábbi években ezek
a Tajtékos napok szekcióban kaptak volna helyet. A legidillibb alapszituációt
az ír Mit tettél, Richard? rendezője
vázolta fel. Jó képű, jó családból való címszereplője érettségi után és az
egyetem megkezdése előtt áll, élvezi a nyarat, a szabadságot és a haverok
társaságát, mígnem egy bulit követő verekedésben véletlenül megöli a
barátnőjével flörtölő iskolatársát. Miután a lebukás veszélye nem fenyegeti,
Richardnak mindössze a lelkiismeretével kell elszámolnia, és eldöntenie,
feladja-e magát a rendőrségen. Lenny Abrahamson rendező (Adam és Paul) meggyőző hitelességgel és hanekei távolságtartással
bontja ki a fiú dilemmáját, drámája azonban – azonosulásra nem késztető főhős
híján – sem érzelmileg, sem intellektuálisan nem dolgoztatja meg a nézőjét; a
film egyedül Jack Reynor és Lars Mikkelsen alakítása miatt maradhat
emlékezetes.
Az elsőfilmes francia
Élie Wajemannak sikerült egy jóval izgalmasabb figurát teremtenie az Alijában. A 27 éves Alex szintúgy komoly döntés előtt áll: Izraelben
szeretne új életet kezdeni, ahol nagybátyja éttermében dolgozna. Egy hívő
cionistától nem is lenne szokatlan ez a lépés – a címbéli alija a betelepülés folyamatát jelenti –, Alex azonban se a héber
nyelvet nem beszéli, se a vallást nem gyakorolja, ráadásul drogdílerként keresi
a mindennapi betevőt. Sem családja, sem új barátnője nem érti, miért akar
emigrálni, és a film kezdetén a néző számára sem lehet világos, mennyire
gondolja komolyan a rendhagyó foglalkozása ellenére is teljesen hétköznapi hős
a távozást. A hasonló történetek rendre azzal a tanulsággal végződnek, hogy a kitörés
a régi, determináló környezetből lehetetlen, ezért is üdítő Wajeman verziója,
amely mintha rácáfolna erre a tételre, egyszerre párdarabjaként és
antitéziseként szolgálva Audiard tematikailag és stilárisan is rokon Halálos szívdobbanásának.
A finn Fekete golyó hősnője már a történet
kezdete előtt meghozta a maga sorsfordítónak szánt döntését. A főcímbéli, lírai
montázsból szerezhetünk tudomást a huszonéves Pike eseménydús előéletéről:
fiatalkora a kemény bulik és a még keményebb drogok mámorában telt, előbb csak
szúrt, majd árult is, jóval idősebb szerelme ráhatásának köszönhetően, akiért
és aki helyett a börtönt is vállalta. A film elején szabadul és a már fogságban
született kisbabájával az államtól kapott bérlakásba költözik, távol az
erőszakos extől és a drogoktól – nem meglepő, hogy végül mindkettő rátalál. Aku
Louhimies filmjének legnagyobb erőssége – a drogos szubkultúra beható
ismeretéről árulkodó hiteles miliő mellett – a főszereplőt alakító Jessica
Grabowsky intenzív játéka; kár, hogy az alkotók – talán a skandináv krimik
sikerét meglovagolandó – beiktattak néhány felesleges és suta krimiszálat is.
Marekre, a Kutyám, Killer főszereplőjére is illik a
„kallódó fiatal” személyleírása, de a magyar származású Mira Fornay filmje,
amely megkapta a zsűri különdíját, nem pusztán személyes, egzisztenciális
kérdéseket boncolgat, hanem a Csak a szélhez
hasonlóan tágabb társadalmi kontextusba helyezi a történetet. Ahogy Fliegauf
sem absztrakt módon kezeli a rasszizmus témáját, úgy Fornay sem emeli ki a
mindennapi valóságból, inkább azt a közeget próbálja a lehető
legtárgyilagosabban bemutatni, amely az előítéleteket és az indulatokat
kitermeli. Ehhez Marek személyében ideális figurát kreált: a szlovák-morva
határvidéken élő, magányos fiú egy skinhead bokszklub tagja, de sejthető, hogy
elsősorban nem az ideológia, hanem a közösséghez tartozás vágya miatt lett
belőle bőrfejű. Anyja nyolc évvel korábban egy roma férfiért elhagyta a
családját, ami a rasszista haverok szemében Marekra sem vet jó fényt, és a
helyzete csak súlyosbodik, amikor kiderül, hogy van egy cigány féltestvére is.
A címbéli kutya végül
természetesen szerepet kap, ahogy Csehovnál a falra akasztott puska, de odáig
nem a hagyományos játékfilmes dramaturgia révén jut el a film. Fornay kamerája,
a román új hullám és a Dardenne-fivérek nyomdokain haladva, végig a szűkszavú
főszereplőt követi, lehetőséget nyújtva a nézőnek arra, hogy beleélje magát
Marek helyzetébe. A Csak a szélhez
hasonlóan eredeti helyszíneken játszódó, amatőr szereplőkkel – helybéli
romákkal és valódi skinheadekkel – forgatott Kutyám, Killer szintúgy a visszafogottságával tüntet: felkavaró,
hatásvadász jelenetek helyett inkább azt illusztrálja, hogy válik a
megosztottság és a gyűlölet a hétköznapok részévé.
A versenyszekció másik
szlovák gyártású filmjének is a realizmus a kulcsszava, jóllehet Prikler Mátyás
egészen másfajta megközelítést választott. A Köszönöm, jól!-ról nehéz eldönteni, hogy a szerény képi világ, a
húsz évvel ezelőtti televíziós riportfilmeket idéző, fantáziaszegény plánozás
az alkotók rutintalanságának illetve a pénzhiánynak köszönhető, vagy egy
tudatos koncepció része. A film dramaturgiája hasonlóan ad-hoc-nak tetszik:
először párhuzamosan követünk három történetszálat – az egyikben Miroslav, a
befolyásos politikus és vállalkozó (Miroslav Krobot) a főszereplő, a másodikban
egy megözvegyült nyugdíjas férfi, Béla (Várady Béla), a harmadikban pedig a fia,
Attila (Mokos Attila) –, majd külön-külön fókuszba kerülnek mind a hárman, de
feltűnően aránytalanul oszlik el köztük a játékidő.
Ha Prikler célja az
volt, hogy első rendezése minél kevésbé legyen játékfilmszerű, sikerrel járt, a
Köszönöm, jól! ugyanis valóban olyan,
mintha egy láthatatlan dokumentumfilmes stáb rögzítette volna, a cselekménye
pedig nyilván azért olyan banális, mert a dramaturgiai szabályokra fittyet
hányó élet írta. A film világa így legalább annyira hitelesnek tűnik, mint a
román új hullám egy-egy tetszőleges darabja; nem véletlen, hogy a vetítést
követően több néző is az amatőr szereplők teljesítményét dicsérte, holott a Köszönöm, jól!-ban csak profi színészek
játszanak.
Amiben különbözik a Köszönöm, jól! A legboldogabb lány a világonhoz hasonló rögrealista román
drámáktól vagy éppen a szlovák Zuzana Liová tavaly előtti Titanicon bemutatott
filmjétől (A ház), az a humora. A
hosszú beállításokban, életszagú dialógokkal prezentált családi dráma
fokozatosan fordul át tragikomédiába, noha látszólag semmi kirívóan érdekes és
mulatságos nem történik. A film fókuszába helyezett, frusztrált és állandóan
ingerült Attila hol szlovák feleségével veszekszik, hol szenilis apját
korholja, majd előbbitől (nem önszántából) elköltözik, míg utóbbit bedugja egy
idősek otthonába, a finálé páratlanul autentikus lakodalom-jelenetében pedig
megpróbálja visszakönyörögni magát a családjához. A figurát kisszerűsége,
korlátoltsága és pokróc modora teszi igazán komikussá – más kérdés, hogy azon
ká-európai nézőnek, aki a bemutatott panelvilágot és szituációkat a saját
életéből is ismeri, aligha felszabadult a nevetése.
*
A háború borzalmait
taglaló filmek többsége a fronton vagy legalábbis a konfliktusok sűrűjében
játszódik, a 20. Titanic versenyszekciójában azonban három olyan alkotás is
helyet kapott, amely szokatlan perspektívából – hátulnézetből – és lírai
hangvételben foglalkozott a témával. A belorusz Ködben három szovjet partizán külső és belső utazását mutatja be
(kritika a 55. oldalon), az ukrán Kupolás
ház és a német-ausztrál Lore
pedig gyerekszereplők szemszögéből láttatják az eseményeket, szintúgy egy
sajátos road movie keretében.
Egyik alkotás sem
nevezhető éppen lélekemelőnek, de mind közül Eva Nejman filmje a
legnyomasztóbb. A Solaris
forgatókönyvét is jegyző Friedrich Gorenstein önéletrajzi írása által ihletett Kupolás ház egyszerre hiperrealista és
álomszerű fekete-fehér képekkel meséli el főhőse odüsszeiáját. A nyolcéves
kisfiú édesanyjával utazik hazafelé, amikor a nő rosszulléte miatt kénytelenek
leszállni a vonatról egy kisvárosban. Az anya a kórházban belehal a tífuszba, a
fiú pedig folytatja útját hazafelé a háború következtében kilátástalanságba és
nyomorba süllyedt Szovjetunión át. Az emberi önzés, aljasság, részvéttelenség
és néhol a jóság jelei mind a kisfiú szemén át tárulnak fel, helyenként
Tarkovszkij és Tarr filmjeit idéző, hiponotikus erejű képsorokon. Az utolsó
jelenetben a fiútól kenyeret kunyeráló, lecsúszott értelmiségi egyenesen a
kamerának és így a nézőnek címezi költői kérdését: „Vége lesz ennek valaha?”
Az ausztrál Cate
Shortlandnek is sikerült egy viszonylag új megközelítést találnia. Tény: a mai
német filmet nem lehet azzal vádolni, hogy elbliccelné a náci múlttal való
szembenézést; túl azon, hogy A bukásban
– ledöntve minden korábbi tabut –, arccal és személyiséggel ruházták fel a
legfőbb gonoszt, a szembenézés elmaradásának következményeire is felhívták a
figyelmet. A Baader Meinhof csoport
és a Vörös Hadsereg Frakció szélsőbalos fiataljai szüleik
helyett is szégyellik az idősebb generáció által eltagadott náci múltat, és
radikalizmusuknak is ez a felháborodás a forrása. A Lore azonban még izgalmasabban nyúl ehhez a konfliktushoz azáltal,
hogy a cselekményt közvetlenül Hitler bukása után helyezi, főszereplőnek pedig
egy magas rangú náci tiszt elkényeztetett csemetéit teszi meg.
A történet fókuszában a
legidősebb kamaszlány, Lore áll, aki alig pár nap alatt kénytelen felnőtté
válni. A család 1945 májusában vidékre menekül, majd előbb az apa, végül az
anya is faképnél hagyja a gyerekeket, hogy mentsék az életüket. Lorénak és négy
testvérének át kell vágnia a leamortizált, szövetségesek által felosztott
Németországon, hogy eljussanak a Hamburgban élő nagymamához. Az eleddig
jólétben és a valóságtól gondosan elzárt náci idillben nevelkedő lány először
szembesül az ország nyomorúságos állapotával, és szülei élethazugságaival.
Miután minden pénzük elfogy, kénytelenek egy zsidó fiú segítségét igénybe
venni, ami a zsidók gyűlöletére kondicionált Lore számára felér egy újabb
meghasonulással.
Shortland filmje, amely Rachel
Seifert regényén alapul, számtalan módon válhatott volna didaktikussá vagy
giccsessé. Hogy nem így történt, az legfőképpen a rendezőnő – már legelső
munkájában, a Cigánykerékben is
felmutatott – elbeszélő stílusának köszönhető, amely legalább annyira, ha nem
jobban épít a lírai képekre, mint a dialógusokra. Lore lassú valóságra
ébredését sem a szavak illusztrálják a leghitelesebben, hanem a lányt alakító Saskia
Rosendahl arcának premier plánban mutatott rezdülései, és a kulcspillanatokat
kísérő visszafogott, mégis atmoszférikus zenei kulissza. A minden disszonáns
hangtól mentes Lore megérdemelten
nyerte el a jubileumi Titanic Fesztivál Hullámtörők-díját.
Lore (Lore) –
német-ausztrál-brit, 2012. Rendezte: Cate Shortland. Írta: Rachel Seiffert
regényéből Cate Shortland, Robin Mukherjee. Kép: Adam Arkapaw. Zene: Max
Richter. Szereplők: Saskia Rosendahl (Lore), Nele Trebs (Liesel), André Frid
(Günther), Mika Seidel (Jürgen), Kai-Peter Malina (Thomas). Gyártó: Rohfilm /
Porchlight. Forgalmazó: Mozinet. Feliratos.
109 perc.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 864 átlag: 5.66 |
|
|