Film / RegényFelix Herngren: A százéves ember…Kockázatos biztonságRoboz Gábor
Roboz Gábor
Meg
tudja-e ismételni a filmváltozat a regény világsikerét?
Ha egy beszélgetés során svéd
könyvek és filmek kerülnek szóba, a mai olvasók és nézők többségének
feltehetően A tetovált lány az első
asszociációja mindkét kategóriában, a helyzet azonban most változhat: A százéves ember, aki kimászott az ablakon
és eltűnt regényformában már világszerte ismert, és négy évvel megjelenése
után a moziba járók látóterébe is bekerülhet. Egy ilyen komoly presztízsű mű
adaptációjának alkotói természetesen csakis biztosra mehettek: a költségvetést közel
tíz produkciós cég rakta össze, a rendezői székbe a vígjátékkészítésben tapasztalt
Felix Herngren került, a főszerepet pedig a „Svédország legviccesebb embere”-ként
emlegetett Robert Gustafssonra bízták. A filmváltozat érezhetően a globális
piacra készült, és az a kérdés nem merül fel, hogy technikailag versenyképes-e a
mai komédiák között, az viszont igen, hogy a könyv ismeretének hiányában tényleg
annyira szórakoztató-e.
Ugyan
a tévésorozatokkal is rutint szerzett rendező két előző nagyjátékfilmjében (Felnőtt viselkedés, Varannan vecka)
jórészt párkapcsolati mizériákkal foglalkozott és időben-térben behatárolt
közegben mozgott, első ránézésre zökkenőmentesen bonyolítja a flashbackekkel
tarkított, sok helyszínen játszódó cselekményt. Herngren adaptációja jó néhány
műfaji kódot aktivizál: a főhős szökésével road-movie veszi kezdetét, neonáci
üldözői a thrillert hozzák magukkal (ráadásul még őket is fenyegeti egy újabb
rosszfiú), a címszereplő után szaglászó rendőr pedig kvázi nyomozást folytat,
bár a szálak közül ez a legkevésbé hangsúlyos. Az egésznek persze a – svédeknél
annyira népszerű zsánernek számító – vígjáték biztosít keretet, így a
karakterek többsége elrajzolt, a komikus hangvétel pedig semlegesít nagyjából
minden feszültséget a történetben. Eleinte kellemes ízt ígér a több jelenetet is
átható fekete humor, kivált a langyos poénok után, erre azonban a készítők nem
támaszkodnak eléggé ahhoz, hogy cselekményszervező elem válhasson belőle.
A
sztori főhőse, Allan Karlsson az ifjú Indiana Jones és Forrest Gump rokona, hiszen
élete során egyik kalandból csöppent a másikba, jelen volt meghatározó eseményeknél
és találkozott a huszadik századi történelem néhány jeles alakjával. Jonasson
high-concept ötlete bizonyos értelemben hálás alapanyag, hiszen lehetővé teszi a
filmesek számára, hogy az egészen különböző helyszínek, korszakok és konfliktusok
bemutatásával attrakciókban gazdag élményt nyújtsanak a nézőnek. Míg azonban a
szerző négyszáz oldalon sok karaktert és epizódot kibonthat, egy olyan két órás
filmben ez képtelenség, amelynek cselekménye nagyrészt a jelenben zajló utazás
ábrázolására koncentrál, ez pedig azzal jár, hogy minden flashbackre alig pár
perc és csak egy kósza nagytotál jut. Herngren egyébként nem tesz különösebb
erőfeszítéseket, hogy vizuálisan izgalmasabbá tegye a történetet, csupán elszór
egy-két gyorsabb montázst és osztott képmezős felvételt, ebből a szempontból
tehát inkább csak azoknak kedvez, akiknek örömöt okoz, ha néha látnak a vásznon
egy robbantást.
Arról
szó nincs, hogy unalmas lenne a film, az egymásra halmozott epizódok nem
hagynak üresjáratot, a flashback-szerkezettel kapcsolatos probléma mellett
ugyanakkor meglepő, mennyire érdektelenek a karakterek. Nem csak a főhős mellé
szegődő, illetve az ő nyomában loholó figurák olyanok, mintha a cél a minél
egysíkúbb mellékszereplők felvonultatása lett volna, hanem furcsamód maga
Karlsson is. Az életrajzi szálból újra és újra megtudjuk róla, hogy szívbaj
nélkül hagyja magát sodródni az eseményekkel, és hogy nagyon szeret
robbantgatni meg inni (fiatalkori kasztrációja után a sztori nyilván nem vehet
romantikus kanyart), a jelenbeli kalandok pedig szinte semmivel sem árnyalják a
karaktert. Zavarba ejtő, hogy egy olyan film, amely már a címével is aláhúzza,
hogy valamilyen különleges főszereplő fogja egyben tartani, csak egy egészen
minimális szinten teljesíti ezt az elvárást, és igazán szellemes, emlékezetes
vagy jelentőségteljes élettörténet-epizódokkal sem pótolja a hiányt. Persze ha
az alkotók számára elsősorban mégiscsak a hazai siker volt a cél, akkor nincs
is olyan nagy baj, hiszen svéd bestsellerből „Svédország legviccesebb emberé”-vel
vígjátékot forgatni biztos befektetés, így viszont kérdéses, hogy a kalandor
öregúr története filmként is annyira maradandó lesz-e, mint a tetovált lányé.
A SZÁZÉVES EMBER, AKI KIMÁSZOTT AZ ABLAKON
ÉS ELTŰNT (Hundraåringen som klev ut genom
fönstret och försvann) – svéd, 2014. Rendezte: Felix Herngren. Írta: Jonas
Jonasson regényéből Felix Herngern
és Hans Ingemansson. Kép: Göran Hallberg. Szereplők: Robert Gustafsson (Allan Karlsson),
Iwar Wiklander (Julius), David Wiberg
(Benny), Mia Skaringer (Gunilla).
Gyártó: NICE FLX. Forgalmazó: ADS Service. Szinkronizált. 114 perc.
Cikk értékelése: |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  | szavazat: 216 átlag: 5.64 |
 |
|