KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
   1993/március
POSTA
• Bakos Gergely: Tisztelt Szerkesztőség! De trinitatum
MAGYAR MŰHELY
• Váradi Júlia: Magyar útifilm Beszélgetés Bereményi Gézával

• Bikácsy Gergely: A mérőón Álom a fényről
• Lajta Gábor: A festő és a fa
• Bóna László: Az égi ügynök Twin Peaks-misztérium
• György Péter: Lynch-hangulat Tűz, jöjj velem!
• Kömlődi Ferenc: Indusztriális mozi Radirfej
• Gelencsér Gábor: Kafka macskája Pavel Juráček
• Molnár Gál Péter: A demokratizált tragika Griffith és Karády
• Kozma György: Éljük az életünket Udo Kier
MÉDIA
• Almási Miklós: A kultúra alapzaja: a spot Videóklip–reklám
ANIMÁCIÓ
• Szemadám György: Tiszta képek Kecskeméti animáció
• Antal István: Tíz deka halhatatlanság Várnai Györgyről
FESZTIVÁL
• Székely Gabriella: Bolondok, előre! Mannheim
KRITIKA
• Turcsányi Sándor: Wilheim Meister nem küld képeslapot Lakatlan ember
• Hirsch Tibor: Atya, Fiú, Mozgókép A világ végéig
• Ardai Zoltán: Mulat a közép Férjek és feleségek
LÁTTUK MÉG
• Schubert Gusztáv: Sose halunk meg
• Székely Gabriella: Szerelem
• Turcsányi Sándor: Drakula
• Sneé Péter: Félelembe zárva
• Fáber András: Fracasse kapitány
• Hegyi Gyula: Szerelmi bűntények
• Koltai Ágnes: London megöl engem
• Sárközi Dezső: Lorenzo olaja

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Láttuk még

Szerelmi bűntények

Hegyi Gyula

A feminista divatnak megfelelően az amerikai filmek mostanában tele vannak női hadnagyokkal, titkosrendőrökkel és ügyésznőkkel. Kemény és határozott asszonyokkal, akik a szolgálatban ugyanúgy helytálinak, mint a férfiak, s a magánéletben is az egyenrangú kapcsolat hívei. Mindez felettébb rokonszenves gondolat, bár ősi tapasztalatok szerint az igazi nők lőfegyver és letartóztatási parancs nélkül is hatni tudnak a férfiakra. A Szerelmi bűntények azonban túllép a józan feminizmuson, és elvakult férfi-ellenességet sugall. Dana, a kemény és határozott ügyésznő alig titkolja azt a meggyőződését, hogy a férfiak és a nők szexuális együttléte többé-kevésbé mindig törvénysértő erőszak a férfiak részéről: és a maga részéről mindent el is követ azért, hogy a hímnemű „szerelmi bűnözőket” rács mögé zárja, vagy bátran kiirtsa.

A szerelmes férfi ügyes agyonverésével végződő történetet némi „mélylélektan” igyekszik még divatosabbá varázsolni. A hölgy dühödt férfiellenességét elfojtott gyermekkori sérelmek motiválják. A filmben e sérelmek természetesen mind felszínre kerülnek és megoldódnak: a főszereplőnő számára legalábbis igen hasznos a produkció. Az amerikai pszichiátria legújabb bombaüzletének számít az ilyen gyermekkori szexuális inzultusok előhívása. Természetesen sok nő valódi sérelmekre emlékezik, de a túlhajtott divat szerint az egész későbbi életet sokkoló, tragikus alapélmény lehet a ruhán keresztül való simogatás „borzalma” is. Aki igazán balszerencsés, az sokezer dollárt fizethet a pszichiáterének az ilyen traumából való kigyógyulásra. Ehhez képest a Szerelmi bűntények megtekintése igazán olcsó mulatság. Szinte szórakoztató elnézni, hogyan forgatja át a szerelmes filmek megszokott kliséit e produkció erőszakká és borzalommá: miként válik egy csók, egy simogatás, egy szerelmetes pillantás a férfi brutalitásának iszonytató bizonyítékává. A sematizmus élt, él és élni fog.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 1993/03 59-60. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=1220