KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

   
             
             
             
             
             
   2016/május
MAGYAR MŰHELY
• Hirsch Tibor: Múltunk a beton alatt Magyar film, magyar idő – 1. rész
• Kelecsényi László: És akkor a Psota… Psota Irén (1929-2016)
• Babiczky László: Összhangzat és intuíció Beszélgetés Zányi Tamással
• Soós Tamás Dénes: 80 év derű Beszélgetés Csukás Istvánnal
ANDRZEJ ZULAWSKI
• Varga Zoltán: Lázas szerelmek balladái Andrzej Zulawski démonai
BRIT BŰNÖK
• Győri Zsolt: „Nem fröcsög a vér” Beszélgetés Mike Hodges-szal
• Roboz Gábor: Antihősök krónikái Ruth Rendell a moziban
TÁVOL-KELET
• Teszár Dávid: Kistigrisből nagy tigris Koreai film 2010-2015
• Géczi Zoltán: Renegátok sötét öltönyben Dél-koreai gengszterfilmek új hulláma
• Varró Attila: Nyolc milliméteres tűzerő Japán punkfilmek
FESZTIVÁL
• Soós Tamás Dénes: Az unokák mozija Magyar Filmhét: kisjátékfilmek
• Orosz Anna Ida: A pálya szélén Magyar Filmhét: animációs filmek
• Csiger Ádám: A nagy shortolás Friss Hús Fesztivál
• Pintér Judit: Ciao Annamaria! Trieszt
FILM / REGÉNY
• Vajda Judit: Egy bunkó újságíró naplója Daniel Kehlmann: Én és Kaminski
• Forgács Nóra Kinga: A múltam helyett a múltadban Wolfgang Becker: Én és Kaminski
KRITIKA
• Sepsi László: Putyin kedvenc videójátéka Ilya Naishuller: Hardcore Henry
• Soós Tamás Dénes: Két gyerek, négy kerék Tiszta szívvel
• Baski Sándor: Kitörési kísérlet Hurok
MOZI
• Baski Sándor: Mama
• Pazár Sarolta: A kommuna
• Forgács Nóra Kinga: Az alsó szomszéd
• Jankovics Márton: A lánykirály
• Vajda Judit: Bazi nagy görög lagzi 2.
• Simor Eszter: Gyilkos páros
• Tüske Zsuzsanna: A Főnök
• Alföldi Nóra: A szerelem gyerekkel jön
• Sepsi László: Cloverfield Lane 10
• Andorka György: Batman Superman ellen: Az igazság hajnala
• Varró Attila: A Vadász és a Jégkirálynő
• Kránicz Bence: A dzsungel könyve
DVD
• Bocsor Péter: Egyenesen Comptonból
• Gelencsér Gábor: Bizalom
• Soós Tamás Dénes: A harminchármak
• Gelencsér Gábor: Szegény gazdagok

• Kárpáti György: Szemmérték A FIPRESCI 90 éve
DVD
• Kránicz Bence: A válságstáb
PAPÍRMOZI
• Bayer Antal: Papírmozi

             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

A kommuna

Pazár Sarolta

Kollektivet – dán-svéd-holland, 2015. Rendezte: Thomas Vinterberg. Írta: Tobias Lindholm. Kép: Jesper Toffner. Zene: Fons Merkies. Szereplők: Ulrich Thomsen (Erik), Fares Fares (Allon), Trine Dyrholm (Anna), Lars Ranthe (Ole). Gyártó: Zentropa Entertainments / Film Vast / Toolbox Film. Forgalmazó: Vertigo Média Kft. Feliratos. 90 perc.

 

Sokszínű életműve ellenére, Thomas Vinterberggel kapcsolatban egy dologban biztosak lehetünk: kiváló érzékkel szed miszlikre közösségeket. Már a Születésnappal bizonyította, hogy mennyire hamis és illékony a családi béke, a Vadászatban egy óvodás veszedelmes lódításával kotor bele a kisváros idilli miliőjébe, legfrissebb alkotásában, A kommunában egy baráti lakóközösségbe hajítja bombáját. A dán rendező, aki tizenkét éven át maga is egy hippi kommunában élt, saját élményeitől ihletett, 2011-ben megírt színdarabját vitte vászonra. A hetvenes években játszódó történet középpontjában álló pár, Erik és Anna hatalmas házat örököl, amitől a férfi inkább megszabadulna, a feleség viszont – unalmassá váló házaséletük felpezsdítésére – egy kommuna alapítására veszi rá férjét. Kamaszlányukkal együtt beköltöznek a házba, hogy belevágjanak a közös élettér kialakításába és a lakók kiválasztásába. A közösség létrejöttének derűs pillanatai, együttélésük egyszer meghitt, máskor karneváli hangulata után, a film mélyebb és sötétebb mederbe kerül, amikor Erik beleszeret tanítványába, a gyönyörű Emmába. A film második felében Vinterberg az életközösségről átemeli fókuszpontját Annára, aki a szerelmi háromszöget talmi lelkesedéssel fogadja, hovatovább felajánlja férjének, hogy fiatal szerelmét is költöztesse be a házba. Anna vidám igenlése azonban Erik távolodásával folyamatosan tompul, majd idegösszeomlásba billen át.

A kommuna éke a feleséget alakító, Trine Dyrholm bravúrja, ahogy a közösségtől való távolodásával, a ragyogásból a fénytelenségbe vezeti át karakterét. Dyrholm bámulatos játéka azonban nem képes megtartani a film egyensúlyát. A mozi sajnos a második felére kifullad. Vinterberg kommunára dobott bombája nem robban elég nagyot ahhoz, hogy lélegzetvisszafojtva nézzük következményeit.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2016/05 54-54. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=12709