FilmemlékezetBánky ViktorJanus-arcú boldogságiparos – 1. részPápai Zsolt
Minden idők
legellentmondásosabb pályájú magyar filmrendezője hol szervilisen szolgálta ki
a politika igényeit, hol szenzitíven mutatta be szorongásos korát.
Aligha van még egy olyan
európai filmtörténet, mint a magyar, melynek első fele–harmada mintha nem is
létezne. Az 1901-től 1944-ig tartó éra lényegében feldolgozatlan: a némaszakasz
azért, mert a filmek eltűntek, megsemmisültek, a hangosfilm első periódusa
(1931–1944) pedig azért, mert a művek zömét máig becsmérli, lenézi, megveti a
tudós utókor.
Jóllehet a közönség nem
is olyan kicsi része igencsak kedveli a harmincas és a korai negyvenes évek
magyar filmjeit. A minőségnek persze nem feltétlenül indikátora a nézők
szeretete, megkockáztatható ugyanakkor, hogy a ‘45 előtti magyar hangosfilm nem
csupán a Hyppolit, a lakájjal, a Tavaszi záporral vagy az Emberek a havasonnal teremtett értéket.
Számos apró kincs lakozik a mélyben, melyek talán méltán nem kerültek a magyar
filmtörténet panteonjába, viszont a teljes feledésnél többre érdemesültek.
Minden idők legellentmondásosabb pályaképű honi alkotójának, a rendszer
szekértolójaként és elvtelen propagandistájaként elhíresült Bánky Viktornak
(1899–1967) az életműve is rejt ilyen gyöngyszemeket.
A kétrészes cikk az első
kísérlet a hazai szaksajtóban Bánky Viktor alkotói portréjának felvázolására.
Nagydorogtól Hollywoodig
A Horthy-korszak
politikai–ideológiai szempontból legproblematikusabb filmjeit éppúgy Bánky
forgatta, mint a legkiválóbb vígjátékok közül számosat, továbbá néhány
munkájával – kiváltképpen rendhagyó melodrámáival – mindenki másnál
hatékonyabban mutatta meg a görcsökkel és elfojtásokkal teli korszellemet. Az
egyfelől elvtelen és érzéketlen konjunktúralovag Bánky másfelől a
látszatboldogságokra éhes közérzület kritikusa volt. A kor legideologikusabb és
leginkább ideológiakritikus játékfilmjeinek Janus-arcú rendezőjeként
életművében mintegy egybesűrítette korának ellentmondásait.
Életútja fehér foltokkal
van tele. Már fiatalon a filmkészítés közelébe került, nővére Bánky Vilma neves
hollywoodi némafilm-színésznő, aki A
fekete sasban, A sejk fiában a
kor legnagyobb férfisztárja, Rudoph Valentino mellett játszott főszerepet, és
elismertségét jelzi, hogy csillagot kapott a hollywoodi Walk of Fame-en. A
Koncsics Viktor néven a Tolna megyei Nagydorogon született, a józsefvárosi
Práter utcában nevelkedett Bánky 1920-ban elhagyta az országot, és előbb
Münchenben kapott kisebb szerepeket, majd rövid havannai kitérő után
Hollywoodba ment, ahol nővére segítsége révén a Goldwyn Picturesnél
statisztamunkákhoz jutott. Másfél év után visszatért Európába, a berlini
Universalnál dolgozott vágóként és segédrendezőként.
1933-ban jött haza, és
hamar bekapcsolódott a gyártásba: rendezőasszisztens volt A bor, vágó az Egy éj
Velencében című filmekben. Közel húsz további filmet editált 1938-ig,
amikor a Bors Istvánnal rendezőként
is bemutatkozott. Ugyanezen évben megpróbálta jobbról előzni a regnáló rezsim
szolgálóit, és belépett a Nyilaskeresztes Pártba, amikor azonban a szükség úgy
hozta, a legitim hatalom szolgálatába állt. Karrierje azt követően ívelt fel,
hogy 1939-ben megtörtént a magyar filmszakma „árjásítása”, amiben a Színház- és
Filmművészeti Kamara tagjaként hathatósan közreműködött. Nem ismert korlátokat,
ha az érdekeiről volt szó: a kamara egyik leggátlástalanabb bürokratájaként
több ízben jelezte az illetékeseknek, hogy elégedetlen a zsidótörvények
érvényesítésének ütemével, illetve amikor úgy vélte, hogy a megváltozott
szisztéma nem biztosítja a megfelelő körülményeket, követelte, hogy úgymond „a
magyar filmgyártás részére megadassanak ugyanazok a kedvezmények, amelyeket a
zsidó filmgyártás a múltban élvezett.”
Bánky a zsidó származású
alkotók kiszorítása nyomán megüresedett játékteret ezután egészében
bejátszotta, és oeuvre-je hat év
alatt hatalmasra duzzadt. A Bors István
után, 1939 és 1944 között húsz (!) nagyjátékfilmet rendezett, minden
kollegájánál többet. Akadt év, amikor fél tucat filmet forgatott, így alaposan
kitanulhatta mesterségét, illetve megismerkedhetett a műfajok
hatásmechanizmusával. Egyes rendezéseiben már-már „szerzői” pozícióban
dolgozott: vágóként (A miniszter barátja,
Ma, tegnap, holnap, András, Régi keringő) vagy forgatókönyvíróként is
szerepet vállalt (Áll a bál, A miniszter barátja, Tokaji aszú, Ma, tegnap, holnap, Boldoggá
teszlek).
Amennyire állt neki a
zászló ‘39 és ‘44 között, annyira gyorsan tűnt el a magyar filmtörténet
süllyesztőjében. 1944 után egyetlen filmet sem forgatott. 1948-ban
Nyugat-Németországba távozott, és ott is halt meg, ötven évvel ezelőtt.
Miniszterek barátja
A harmincas évek végéig
a vígjáték műfaja dominál a magyar filmben, melyhez 1939-től felzárkózik a
melodráma, továbbá megjelenik a melodrámai alapszituációt katasztrófába fordító
tragikus románc (Halálos tavasz, Néma
kolostor, Egy asszony visszanéz, Szováthy Éva), valamint a krimi (5 óra 40), a (kém)thriller (Ismeretlen ellenfél, Szabotázs), a
sci-fi (Szíriusz), a kalandfilm (Ördöglovas). Bánky maradt a
vezérműfajoknál, egy-két kivételtől eltekintve nem kacsingatott más zsánerek
felé. Rendezői életművének húsz plusz egy tétele lényegében három csoportra –
pontosabban két és fél csoportra –
osztható. Az elsőbe a humoros filmek – jobbára romantikus vígjátékok, illetve
screwball comedyk – sorolhatók (A
miniszter barátja, Igen vagy nem?,
Az ördög nem alszik, Régi keringő, Kölcsönkért férjek, Makacs
Kata, Házassággal kezdődik, Makkhetes, Boldoggá teszlek), a másodikba a melodrámák és tragikus románcok
tartoznak (Eladó birtok, Tokaji aszú, Ma, tegnap, holnap, Keresztúton, Kölcsönadott élet, A Benedek-ház, továbbá a speciális státuszú Áll a bál, melyben a melodrámai konfliktus kémthiller-elemekkel
épül egybe), míg elkülöníthető egy laza kontúrú harmadik csoport is, az
úgynevezett „népi filmeké”, melyek a kortárs műfajtudat szerint
(férfi)melodrámák ugyan, de Bánky idején sajátosan „magyar” tematikai jegyekkel
bíró alakzatokként értékelték őket (Bors
István, András, Dr. Kovács István, Szerető fia, Péter).
A három filmcsoport
természetesen átmetszi egymást: a „népi filmek” és a melodrámák közös halmaza
kiváltképpen nagy, továbbá egyes művek vígjátékként és melodrámaként is
megközelíthetők (miközben romkomnak aligha nevezhetőek: Régi keringő, Tokaji aszú).
Az életmű huszonegyedik tétele az 1942-ben készült Őrségváltás, amely a Horthy-korszak kevés, direkt politikai
propagandát tartalmazó játékfilmjei közé tartozik, egyúttal kifejezetten
antiszemita irányultságú, és e nemben szinte egyedülálló a korabeli magyar
filmben.
Bánky a kurzus ünnepelt
rendezőjévé a „faji temát” körüljáró „népi filmjei” miatt lett, amiket joggal
lehetne inkább „korporatív melodrámáknak” nevezni, hiszen a társadalmi
osztályok közötti kibékíthetetlen ellentéteket elimináló melodrámai struktúrát
alkalmaznak, mégpedig kritikátlan hurráoptimizmust érvényesítve. Ritkán annyira
fals a happy end egy filmben, mint a „magyar faji öntudat” emlékművének szánt Dr. Kovács István, vagy a parasztság és
a felsőbb társadalmi osztályok megbékéléséről szóló Szerető fia, Péter és Bors
István esetében. A filmek átideologizáltságát mutatja – egyúttal mindenféle
politikai ideológia romlottságát és hipokrízisét szemlélteti –, hogy Bánky
némelyik „népi” munkája a röviddel később, az ötvenes évek legelején megszületett,
és a teljes magyar filmtörténet egyik mélypontját jelentő kommunista termelési
filmek (Gyarmat a föld alatt, Teljes gőzzel, Becsület és dicsőség stb.) előképévé vált. Az Andrást például a szabotázstematikája miatt és öntudatos „népi”
hősének a termelést akadályozó erőkkel megvívott harca okán, jobboldali
irányultsága ellenére, afféle „proto termelési filmnek” is nevezhetjük, továbbá
az Őrségváltás is sok párhuzamot
mutat a termelési filmekkel (lásd itt is a szabotázs- illetve
konspirációmotívumot, valamint a régi, „romlott” igazgatóság és az új, naiv
vezetők konfliktusát), csak éppen az osztály alapú helyett faji alapú
tisztogatás adja a vezérszólamát. (Az Őrségváltásnak
csupán egyharmada – szűk félórás töredék – maradt fenn, de a termelési filmeket
előlegező motívumai ennek alapján is szembetűnőek.) Bánky „proto-termelési
filmjei” és a szocialista termelési filmek között szerkezetileg alig van
különbség, mindössze annyi, hogy míg a sematizmus darabjaiban a hősöknek
jobbára nincs magánéletük, addig Bánkynál a közéleti mellett a magánéleti szál
is erőteljes, következésképpen – a korabeli filmtörténeti tendenciákkal
harmonizálva – a melodrámai konfliktusok is hangsúlyosak a filmekben.
Sándor Tibor 1997-es Őrségváltás után – Zsidókérdés és filmpolitika
1938–1944 című könyvében írja, hogy Bánkynak a világháború után mindössze
egy művét, az Őrségváltást tiltották
be, és a rendezőt népellenes bűntettben is elmarasztalták miatta, fél év
börtönt kapott. A további húsz filmjét viszont nem zárták dobozba, sőt az
egyiket, a Szerető fia, Pétert, amit
az úri osztály ábrázolása miatt 1943-ban, két hét vetítés után, betiltottak,
éppenhogy kivették onnan. A Várkonyi Zoltán – a későbbi kiváló filmrendező, a Keserű igazság, a Foto Háber, az Egri csillagok,
a Kárpáthy Zoltán alkotója – által
megformált léha és kivagyi arisztokratasarj viselkedése nem harmonizált az úri
középosztály ízlésével, annál inkább imponált az 1945 után a cenzúrát felügyelő
kommunistáknak.
Mérgezett aszúbor
Mindeddig a Bánky-életmű
csupán egyetlen szeletét, a „népi filmeket” vizsgálták a magyar
filmtörténészek, azokon belül is elsősorban a Dr. Kovács Istvánt elemezték, lásd Karsai Kulcsár István írását a
Filmkultúra 1985/11. számában, vagy Sándor Tibor 1992-ben megjelent könyvének (Őrségváltás. A magyar film és a
szélsőjobboldal a harmincas–negyvenes években) vonatkozó fejezetét. Ezek az
írások az ideológiai és a propagandisztikus elemeket kutatták – és mutatták ki
ragyogóan – a filmben, mégpedig nem csak a nyílt, de a látens tartalmakat is:
Sándor Tibor például éleslátóan tárta fel a film rejtetten antiszemita
komponenseit.
Mindazonáltal Bánky
korának politikailag legelkötelezettebb direktoraként is kerülte a direkt
agitációt a munkáiban, alig néhány rendezése van, melyben nyíltan aktuálpolitizált,
uszító filmje pedig az Őrségváltáson
kívül nincs. Egyes vonalasabb filmjei nem is igazán – vagy nem kizárólag – a propagandatartalmuk
miatt visszatetszőek, sokkal inkább egy magasabb – általánosabb – szinten:
ellentmondásos értékszemléletük miatt.
Annak megvilágítására,
hogy miképpen torzulhat a filmi értékstruktúra, érdemes rövid kitérőt tenni
Bánky egyik olyan műve felé, mely szervilisen szolgálja ki a politika és a
közönség vélt igényeit, jóllehet kevéssé agitatív. A társadalmi osztályok
közötti szakadékmély konfliktusokat elsimító melodrámai szerkezet legmarkánsabb
példája az életműben a mára joggal elfeledett Tokaji aszú, amelyben a melodrámai értékszemlélet – a boldogság
keresését jelentő főtéma – „hitelét” nem is igazán a propagandatartalom, inkább
a figurák amoralitása gyengíti. Mindez annál inkább feltűnő, mert a
melodrámazsáner célja hagyományosan éppenhogy az erkölcs diadalának bemutatása.
A Tokaji aszú azonban a teljes morális értékzavar melodrámája,
egyrészt mert egy minden ízében érdekorientált világot mutat be, másrészt, mert
még ezt az értékszemléletet sem következetesen ábrázolja. A film hőse Lidi,
Tarczali Darázs Katalin (Fedák Sári) nagygazda-asszony négy lánya közül az
egyik, aki vidékről azért megy Budapestre és áll szolgálónak, mert az anyja
kitagadja, miután nem volt hajlandó hozzámenni a kiszemelt kérőhöz. Pesten
szerelmes lesz kisasszonya udvarlójába, Szeniczey Pistába, akinek arisztokrata
családja éppen a Tarczaliék szomszédságában birtokol kastélyt és földet. Lidi
egy nap hosszú évek után váratlanul hazatér, mégpedig gyermekével, egy
kisfiúval egyetemben. Anyja visszafogadja, mire Lidi elmeséli neki, hogy a
gyermek apja Szeniczey Pista. A Szeniczeyek elszegényednek, ingatlanjaikat Lidi
anyja veszi meg, és „megkéri” lánya számára Pista kezét annak apjától. A dölyfös
Szeniczey papa nem hajlandó egy felkapaszkodott paraszt lányához adni a fiát,
jóllehet a házasság kisegítené a családját a slamasztikából. Tarczaliné
megsértődvén Szeniczeyék intézőjét szemeli ki Lidi számára, fittyet hányva
arra, hogy Lidi szerelmes Pistába, illetve – mint hamarosan kiderül – Pista is
viszontszereti a lányt. A felek hajlíthatatlannak tűnnek, de végül a helyzetet
feloldja – és az osztályellentéteket eltűnteti – egy az előzményekből aligha
következő happy end.
A boldog véget Bánky a
legkevésbé sem képes motiválttá tenni, de nem csak ez a probléma a filmmel. A Tokaji aszú némi romantikus vígjátéki
hatással fűszerezett melodrámának tetszik, azonban a műfaji hitelét
mindenekelőtt éppen a szerelemképe csorbítja. Lidi és Pista szerelme „jobb
híján” születik meg, legalábbis a férfi részéről feltétlenül. Pista ugyanis a
film expozíciójában imádott úrhölgyét várja lakosztályában, de helyette Lidi
állít be a nőtől származó üzenettel, és Pista mintegy unalmában, illetve az
üzenet nyomán született letargiától motiválva kínálja alkohollal a kis
szolgálólányt, akit aztán mindjárt magáévá is tesz. A szerelem ábrázolásának ez
a módja bizony köszönőviszonyban sincs a szerelmi melodrámák patternjeivel, és
Pista és Lidi viszonyának ilyetén nyitánya végig megkérdőjelezi a férfi
érzelmeinek komolyságát, azzal együtt, hogy Pista a film második felében
már-már mániákusan a Lidi iránt érzett szerelméről győzködi környezete tagjait.
Pistának a Lidi elcsábításakor megmutatkozó amoralitása mellett a film másik
problémája Lidi anyjának amorális viselkedése. Tarczaliné nem csak leánya, de
az unokája érdekeit is sutba dobva végig a Szeniczeyék intézőjét akarja Lidi
férjéül, annak ellenére, hogy Pista örömmel feleségül venné Lidit. Tarczaliné
viselkedését osztályszempontok indokolják (módossá és tehetőssé vált
parasztként nem hajlandó megalkudni az elszegényedett arisztokratákkal), és nem
is igazán a lánya boldogságát ellehetetlenítő viselkedése a problematikus,
hanem az, ahogyan a semmiért sem felelős unokájának az érdekeit figyelmen kívül
hagyja. Hasonló mondható el Szeniczey papáról is, igaz, ő egy idő után beadja a
derekát, és hajlandó gazsulálni Tarczaliné előtt. Az osztályszempontok és
privát érdekek útvesztőjéből nincs kiút, és nyilvánvalóan a film javára
szolgálna, ha ezt érzékeltetné egy katasztrofális fináléval – azaz tragikus
románcként lenne értelmezhető –, azonban a kurta-furcsa boldog véggel ezt a
lehetőséget is elveti Bánky.
Meg sem történt történetek
A Tokaji aszú olyan melodráma, amelyben egyrészt a happyend-irányultság
mintegy „túlteljesítve” mutatkozik meg, másrészt az ellentmondásos elemek amorf
műfaji struktúrát eredményeznek, így a film tehetségtelen és minimális
műfajismerettel sem rendelkező alkotót sejtet. Ennek azonban éppen az
ellenkezője igaz. Bánky műfajtudatossága és műfajismerete kimagasló volt
honfitársai között, és számos momentum arra utal, hogy sem a klasszikus
filmzsánerek boldogságképének kritikája, sem a történetmesélés értő
problematizálása nem állt tőle távol. Egyes munkáiban hol nyíltabban, hol
rejtettebben kérdőjelezte meg a korabeli magyar filmek reprezentáns műfajainak
– a melodráma mellett a vígjátéknak is – az ideológiáját, értékorientációját.
Hogy mennyire
foglalkoztatta a műfajiság és egyáltalán a történetmesélés reflexiója, azt
ragyogóan illusztrálja korai vígjátéka, az 1941-ben forgatott, 1942
februárjában bemutatott Kölcsönkért
férjek nyitánya és zárlata. A film meglepő jelenettel indul, középkorú úr
néz bele a kamerába, és szekondplánban a következőket mondja: „Hét esztendővel
ezelőtt három kislány feljött ide az irodába a főnökömhöz. A lányok édesek
voltak, mint a tavaszi napsütés, A főnököm pedig… hát… Főnökről vagy jót vagy
semmit... Tehát semmit… Szegény kislányok, szörnyű nagy bajban voltak… De miért
is szaporítom itt a szót! Nézzek meg személyesen, mi történt! Parancsoljanak
beljebb fáradni!” Utolsó szavait tettekkel kíséri: kinyit egy ajtót az
irodában, és pár intéssel a nézőt a szobába invitálja, ahol Komlós igazgató
éppen a három lányt oktatja ki arról, hogy ha nem fizetik vissza a tőle kapott
kölcsönt, elárverezik a házukat. A kamerába nézés és a néző direkt megszólítása
– azaz a kiszólás a filmből – ugyan nem ismeretlen a korabeli világfilmben (a
korai hangosfilmek néha egy „felkonffal” nyitottak, melyben egy személy mintegy
bevezette a hang és a mese világába a nézőt [Frankenstein, 1931], sőt az első, részleteiben beszélő magyar film
– Gaál Bélától a Csak egy kislány van a
világon – is így kezdődik), a Kölcsönkért
férjek azonban két szempontból is rendhagyónak tűnik. Egyrészt mert itt az
egyik szereplő beszél, aki mintegy beépül a nyitójelenetbe (tehát nem egy
semleges, a filmben később fel nem tűnő személy szólítja meg a közönséget, mint
a Frankensteinben), másrészt mert a
nyitányra rálicitál a zárlat. Az utolsó képsor ismét önreflexív, illetve
tematikailag és formailag egyaránt visszautal a nyitányra. Itt már maga Komlós
igazgató szólítja meg a nézőt: „Bocsánat, csak egy pillanatra! Valamit el kell
mondanom! Kérem, én a pénzemet nem kaptam meg… Illetve nem is kaphattam meg, mert
ez a történet meg sem történt… A lányokat ne is keressék ezen a világon. És
hogyha ebben a kitalált történetben valaki mégis hasonlítana valakihez, hát,
higgyék el nekem, ez merő véletlenség. Nem szándékosság. Csak ezt akartam
mondani. A viszontlátásra!”
A néző megszólítása a
nyitányban, továbbá boldogságigényének reflexiója a zárlatban, ha szikár
szerzői tudatosságot nem is, de a történet és a történetmesélés
problematizálásának szándékát jelzi. A mese hitelének egyértelmű
megkérdőjelezésére a korabeli magyar filmben kevés példa akad, efféle direkt és
nyílt megoldással pedig végképp alig találkozni. (A kevés példa egyike György
Istvántól a Göre Gábor visszatér,
melyben a hősök ellátogatnak a saját sorsukat feldolgozó játékfilm [!]
forgatására, és kommentálják a látottakat, mire a rendező megjegyzi: „Ez csak
játék…”; vagy említhető Ráthonyi Ákos rendező önreflexív gegje a Kádár kontra Kerekes elejefőcímének
végén: „Mint a legtöbb valószínűtlen történetet, ezt is az élet írta… Ennek a
fele se tréfa – az egész az” – szól a csacska felirat, de annyira pici
betűkkel, hogy szinte alig látszik).
Míg ezeknél a
rendezőknél az önreflexív elemek alkalmiak – mind György Istvánnál, mind
Ráthonyinál csupán egyetlen filmben tűnnek fel –, addig Bánky nem csak a Kölcsönkért férjekben kérdőjelezte meg a
bemutatott események hitelét. Keresetlenül és direkten önreflexív egy másik
filmje, a Régi keringő záróinzertje
is: „Ez a film csak mese. Semmi köze a valósághoz. Akikről szól, azok nem
élnek. Nem is éltek soha.” Ez a négy mondat azt bizonyítja, hogy a Kölcsönkért férjek önreflexív megoldásai
nem egyszeriek és véletlenek az életműben.
A rendező máskor egyéb módon
torpedózta meg a happy endet. Már legelső vígjátékában kritikát fogalmazott meg
a boldog véggel és a (látszat)harmóniát kikényszerítő dramaturgiai
megoldásokkal kapcsolatban. A miniszter
barátja (1939) a szegénysorsú mérnök, Kovács János (Páger Antal)
felemelkedésének története, akinek sorsát egybeesések sorozata kormányozza
révbe. Véletlenül eljut egy bálba, ahol fél másodpercre a szintén jelenlévő
miniszter mellé kerül, és ezt a pillanatot – ismét csak véletlenül – egy
fotóriporter lefotózza, majd közli a másnapi újságban. A munkahelyén előzőleg
már Kovács kirúgását fontolgató igazgató a fotó láttán Kovácsot a miniszter
barátjának hiszi, ezért mégsem bocsájtja el, hanem megteszi főmérnöknek, sőt
rábízza a kapcsolattartást a minisztériummal. A minisztériumba tett első
látogatása alkalmával Kovács valóban jó viszonyba keveredik a miniszterrel. A
film két szinten is kritikai élű, azt állítja ugyanis, hogy az érvényesüléshez
a világban nexusokra és a véletlenek összjátékára van szükség, legalábbis ezek
meghatározóbbak, mint az egyén kvalitásai. A film slusszpoénja azonban, amikor
a zárlatban a miniszter summázza a tanulságokat, és a bemutatott eseményekkel
mindenben ellentétes következtetésekre jut. „És senki se higgye, hölgyeim és
uraim, hogy a karrierhez frakk, meghívó vagy buta véletlen szükséges. Nem. A
karrierhez tehetség kell, szorgalom, szív, ész, és a Kovács Jánosok hite kell.
Higgyék el, kérem, hogy nekem az a célom, hogy itt minden ilyen ember karriert
csináljon. Persze arról én nem tehetek, hogy életben ehhez néha egy kis
szerencse is kell.” Ez a miniszteri (!) beszéd önmagában is ellentmondásos,
ráadásul a megállapításai teljességgel ellentétesek a filmbeli események
tanulságaival, ekképpen megkontrázzák a happy endet, megkérdőjelezik annak „hitelességét”.
Nem szabad túlértékelni
ezeknek a reflexív attitűdöknek a jelentőségét, de annyi kétségkívül látszik
belőlük, hogy a segítségükkel Bánky óvatosan kikezdi a moziillúziót, finoman
idézőjelezi a filmjeiben bemutatott világot és megkérdőjelezi a hősök
boldogságvágyának realizálhatóságát. De nem csupán a romkomjaiban teszi ezt:
melodrámáiban cizelláltabb és szubtilisebb módszerekkel él.
A boldogság öl
A hazai teoretikusok a
korszak melodrámáit (illetve a sommásan melodrámaként felcímkézett alkotásokat) jobbára konfliktuskerülő, és a happy
endekkel a problémákat megoldhatónak hazudó filmekként tárgyalják, jóllehet, bizonyos
aspektusaik igencsak kritikusak azon korral kapcsolatban, melyben elkészültek.
A klasszikus műfaji képlettel szemben az 1939 után készült magyar melodrámák
némelyike nem a boldogság maradéktalan beteljesüléséről, valamint a
boldogságopciók közötti szelekcióról szól (például azt mesélve el, hogy a hős
miként találja meg az anyagiak vonzása helyett az igaz érzelmek vonzását),
illetve csak a felszínen szól azokról. A mélyben egyes művek – Fekete hajnal (Kalmár László), Az első (Cserépy László), Egy fiúnak a fele (Hamza D. Ákos) –
rettenetes szorongásokat fogalmaznak meg, mégpedig paradox módon azzal együtt,
hogy látszólag megtartják a klasszikus hollywoodi melodrámák
happyend-irányultságát.
Ekképpen ezek a filmek
azokra a háború alatt készült hollywoodi melodrámákra emlékeztetnek, amelyek
alkotói – bár hőseiket elnavigálják a happy endig – ugyancsak a tradicionális
boldogságmitológiával kapcsolatos kételyeiknek adnak hangot. A Megtalált években (Mervyn Le Roy, 1942)
a torzult memóriájú és fals identitású férfinek dukál csak a boldogság, a
normális tudatúnak nem, a Mr. Skeffingtonban
(Vincent Sherman, 1944) a kiöregedett, de megvénülten is nárcisztikus vamp
azért szeret bele korábban gyűlölt férjébe, mert az időközben megvakult, ezért
nem látja a nő ráncait. Ezek a filmek – amiket joggal nevezhetünk „szorongásmelodrámáknak”
– úgy felelnek meg a boldogságmitológiának, hogy a figyelmesebb nézőt
éppenséggel elbizonytalanítják, és az érzelmi megtisztulás ajándéka helyett
inkább bizonyos, néha igen nehezen definiálható aggályokat és balsejtelmeket
plántálnak belé.
Az 1939 utáni honi
szorongásmelodráma láthatóan szinkronban van tehát a műfaj átalakulását jelző
tengerentúli tendenciákkal, annak ellenére, hogy a két filmkultúra közötti
kommunikáció 1941-ben megszakad (a hollywoodi filmek importja a magyar–amerikai
hadiállapot beálltával, ‘41 decemberében szűnik meg). A hollywoodi és a magyar
szorongásmelodráma csak az eszközeiben különbözik némiképp. A dramaturgiai
megoldottságokat idézőjelező cselekményvezetési trükkök az amerikai és a magyar
filmek is megtalálhatók ugyan, viszont a desperált tónusú dalok nyomatékos
alkalmazása és a nem kifejezetten melodrámai főtémák (lásd például a
féltékenységtematika túlsúlyát) a magyar filmekre inkább jellemzőek, mint az
amerikaiakra.
A magyar
szorongásmelodráma legjelentősebb alkotója Kalmár László mellett Bánky Viktor
volt. Bánky számára a legfontosabb lépés a szorongásmelodrámák világa felé egy
megrendítően végződő, a hős pusztulását regisztráló film jelentette, amely
ugyan inkább tragikus románc, semmint melodráma, viszont már előrejelezte, hogy
a rendező nem kizárólag konfliktusmentes világok felépítésében képes
gondolkozni. A töredékben fennmaradt, jó darabig inkább helyzetkomikumra épülő,
majd pedig a zárlatra egyre inkább elkomoruló Ma, tegnap, holnapban (1941) Téry doktor (Somlay Artúr) meg kívánja
kímélni a sokktól Bende László gyárigazgatót (Jávor Pál), ezért nem árulja el
neki, hogy halálos beteg, és utazni, élni küldi. Egy szállodában Bende
találkozik Wágner Edit doktorral (Szilágyi Szabó Eszter), akibe beleszeret. A
nő viszonozza érzéseit, de férjnél van. Amikor nagy nehezen úgy dönt, elválik,
kiderül, hogy férje nem más, mint Téry doktor. Téry lemond Editről, mert látja,
hogy mennyire szerelmes, azonban egyszeriben visszakozik, amikor megtudja, hogy
kicsoda Edit választottja. Nem akarja elkeseríteni a feleségét, ezért nem
árulja el neki, hogy Bende halálos beteg, mire Edit – férje hirtelen
pálfordulását feltámadó féltékenysége jelének vélve – heves szócsata után elviharzik.
Lerohan a szálloda halljában várakozó Bendéhez, aki láncdohányzással és némi
konyakkal oldja a várakozás stresszét. A szerelmesek összeölelkeznek, de csak
pár másodpercig, ugyanis Bende holtan esik össze.
A film Bánky korai
találkozása a románci tragikummal, és a későbbi munkái fényében erőtlennek
tűnik (kivált a színészvezetése gyenge), mindazonáltal a boldogságtematika
kritikájával a rendező későbbi, kiváló munkáit, a Keresztútont és a Kölcsönadott
életet – részben a Régi keringőt
– előlegezi. Az eleinte félreértésekben és helyzetkomikumban gazdag filmben a
tragikus tónus folyamatosságát egyfajta suspense biztosítja, nevezetesen az,
hogy a néző már az expozícióban megtudja: a főhős halálos beteg, ezért
bárhogyan és bárhol keresse a boldogságot, azt bizonyosan csupán alkalmilag és
átmenetileg, de tartósan soha nem fogja megtalálni. A zárlat jelképes: pontosan
akkor távozik a férfiből a lélek, amikor megtudja, hogy Edit immáron valóban az
övé. A boldogság öl, szól a film tanulsága, amely mindazonáltal finoman
visszautal a nyitányra, arra a jelenetre, melyben Téry megmagyarázza
orvoskollégájának, hogy miért nem mondta meg az igazat halálos beteg
páciensének: „Az élet legfőbb ajándéka, hogy nem ismerjük a jövőt” – hangzik a
magyarázat, amit a zárlat finoman megkérdőjelez. Az élet legnagyobb ajándéka
egyúttal a legszörnyűségesebb is – a Ma,
tegnap, holnap nem csak a cselekményével (a szerelem realizálatlanságának
bemutatásával), de a nyitány e központi mondatának zárójelezésével is finoman
relativizálja a zsánerfilmek boldogsághitét.
Már a Ma, tegnap, holnap tragikus románca is a
boldogságtematika kritikáját nyújtotta, a boldogságproblematika legrétegzettebb
és legelmélyültebb analízisét azonban Bánky nem ebben a filmben, hanem két
ezután készült melodrámájában végezte el. A Kölcsönadott
élet és a Keresztúton egyaránt a
boldogság realizálódását mutatta be, de olyan módon, hogy a rendező kivonta a
vágyak teljesüléséből a katarzist, ezáltal éppen azt az illúzióhitet vette
revízió alá, amit kurzusfilmjeivel vagy egyes vígjátékaival gerjesztett.
(Folytatjuk)
Bánky Viktor nagyjátékfilmjei:
Bors István (1938–39)
Áll a bál (1939)
A miniszter barátja (1939)
Igen vagy nem? (1940)
Tokaji aszú (1940)
Eladó birtok (1940)
Ma, tegnap, holnap (1941)
András (1941)
Kölcsönkért férjek (1941)
Az ördög nem alszik (1941)
Dr. Kovács István (1941)
Régi keringő (1941)
Őrségváltás (1942)
Keresztúton (1942)
Szerető fia, Péter (1942)
Házassággal kezdődik (1943)
Kölcsönadott élet (1943)
Makacs Kata (1943)
A Benedek-ház (1943)
Boldoggá teszlek (1944)
Makkhetes (1944)
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 1 átlag: 8 |
|
|