Technika és mágiaTechnokrata mágiaDigitális délibábokBorbíró András
Technokrata ideológia és transzcendens világkép egyre szorosabban fonódik
össze a népszerű amerikai szuperhősfilmekben és sci-fikben.
A spirituálisan kiüresedett, digitális eszközökben tobzódó modern fogyasztó
öntudatlanul is éhes a mindennapi életéből hiányzó, megismerésen túli
élményekre, ám ilyen jellegű tartalmak a hollywoodi filmekben rendre a
számítástechnikai virtualitás jegyeivel felruházva és eszközeivel ábrázolva
jelennek meg.
*
Az információs technológiák fejlődésének vágtája olyan mértékben alakította
át az elmúlt bő két évtizedben életünk megannyi területét, gyermekkortól tartó
tanulástól és mindennapi munkavégzéstől kezdve tömegkommunikáción,
médiafogyasztáson, szabadidős elfoglaltságokon át egészen intim szféránk
működéséig (párkeresés, személyes problémák és élmények közzététele), hogy
azzal se közhelyek és falfirka-bölcsességek, se tudományos-fantasztikus művek nem
tudnak lépést tartani.
Gondoljunk bele: a mai harmincasok még a nyugati világban is úgy érték el a
félkész kamaszkor-állapotot, hogy a „világháló” szövegek és képek egzotikus,
nehezen hozzáférhető, tétova bolhapiaca volt. Az elmúlt évtizedben mobillal a
kézben született gyermekek jelentős része ezzel szemben előbb tanulja meg mobilos
operációs rendszerek használatát, mint érthetően beszélni, írni. Elsőre talán
nem is fogtuk fel, milyen hatalmas a különbség az asztali számítógépek és a
mobiltelefonok kínálta tevékenységek között. Az előbbi elé le kell ülni, be
kell kapcsolni, sőt még várni is kell rá, az utóbbi pedig időt szakít magának a
miénkből, soha nincs kikapcsolva, néhány másodpercre is előkapható, jelzéseivel
és értesítéseivel pedig folyamatos figyelmet igényel.
2017-es felmérések szerint az USA-ban élő felnőtt lakosság naponta három-négy
órát használja mobiltelefonját aktívan, de Európa sincs sokkal lemaradva. A
nyugati társadalmakban a tizenkét éves gyerekeknek több mint fele aktívan
okostelefonozik, és jelentős részük megélte már az online létezés miatti
kevesebb alvást, elmaradt étkezést, valamint a netezésre fordított idő sikertelen
csökkentési kísérletét, röviden: a függőség élményét.
A trendeket nézve nincs lassítás: aki lemarad, kimarad. Egyre fontosabb
evolúciós fegyvertény az érintőképernyővel szembefordítható hüvelykujj, a jövő
vagyonos, befolyásos rétege a technokrácia. Vágyaink tárgyai mind elektronikus
eszközök (és még el sem jött az élethű szexrobotok kora). Hiszen kinek ne lenne
szüksége kétszer annyira sávszélességből, pixelből, vagy más műszaki paraméterekből,
ha elérhető? Egy filozófus vagy társadalomtudós szemüvegén át nézve mégis
meglepő, milyen készségesen elfogadjuk értékrendünk növekvő műszaki jellegét,
miközben láthatatlan, anyagi helyzet és műszaki affinitás által kijelölt
hártyák osztják a társadalmat digitális szocializáltság szerinti rétegekre.
Különösen érdekes megfigyelni a technokrata ideológia felbukkanását a
közgondolkodást egyszerre befolyásolni és követni igyekvő azon hollywoodi
tömegfilmeken, melyek ettől a gondolkodásmódtól idegen, transzcendens
tapasztalatokat vagy természetfeletti jelenségeket dolgoznak fel.
Egy új világ furcsa doktora (Doctor Strange)
Az emberiséget mindig is foglalkoztatta a valóság befolyásolása, cselekvőképességünk
érzékszervek és végtagok testi korlátjain túli kiterjesztése. A sámánizmus,
boszorkányság, népi babonák és hiedelmek, önjelölt varázstudók vélelmezett
varázsereje még jellemzően nem azonnali eredményeket ígért, praktikus okokból.
A mozgókép születése óta előszeretettel ábrázolja a mágia különböző formáit,
legyen szó közvetlen hatásoktól mentes bájolásokról és átkoktól, avagy a
filmtrükkök – a közönséget akkor és azóta is rendületlenül lenyűgöző – lehetőségeit
tetszés szerinti mértékben kiaknázó alakváltásokról és más természetfeletti
fogásokról.
Doctor Strange 2016-ban kapott önálló egész estés filmet a Marvel Studios-tól.
A 60-as években indult fantáziadús, pszichedelikus vizuális elemekben bővelkedő
képregénysorozat garantálta az elvárt számú CGI-petárdát, ugyanakkor a
misztikus ázsiai mester által kinevelt mágus kellő mértékben eltér az olyan,
vagyonuk és speciális ruháik által hatalomhoz jutó karakterektől, mint Bruce
Wayne és Tony Stark, vagy a spirituális beágyazottság nélküli, ily módon
sterilebb erejű Clark Kent és Peter Parker.
A film elején Dr. Stephen Strange-t kirívóan intelligens, arrogáns, Tony
Stark playboy zsenijét idéző gazdag idegsebésznek ismerjük meg, aki rendelkezik
az emberi agyról a nyugati orvoslás által összegyűjtött minden ismerettel.
Mikor azonban autóbalesete elvágja finom kezet igénylő szakmájának
gyakorlásától, és kollégái, az Egyesült Államok legjobb agysebészei is csak a
vállukat vonogatják, Dr. Strange egyre reménytelenebb gyógyulási lehetőségek
után kutat, így hamarosan a Himalája egy eldugott szegletében találja magát.
A labda fel van tehát adva egy kis keleties elmélkedéshez türelemről,
alázatról és az ősök tiszteletéről. A nyugati világ türelmetlenségétől hajtott
sebészt nyilván átformálják majd a misztikus tanok és a mély spirituális
tartalmat rejtő fizikai edzésterv…
A film azonban hamar eltér e várakozás szerinti ívről. Ennek csak felületes
magyarázata a sokadik szuperhősfilmre ellankadó nézői figyelem fenntartása, az
eredettörténetek unalomig ismert elemeinek sietős, zanzásított elmesélése.
Valójában a film készítőit cseppet sem érdekli jobban a vulgárfilozófia vagy a
mágia működésének pontos szisztémája, mint Dr. Strange-t, aki folyamatosan
felesel és panaszkodik mestereinek, alázat helyett pedig csupán a mohó
kíváncsiság és tudásvágy fűti a titkos tanokat illetően, melyekkel majd a film
második felében, átvéve a sötét erők által elcsábított mestere helyét, meg
tudja védelmezni a világot.
A látszólagos természetfeletti elemek azonban meglepően egységes szimbólumrendszerré
állnak össze, mely nem is eshetne messzebb transzcendens élményektől: az
informatikai területére vezető párhuzamok a maguk valójában legfeljebb
cyberpunk művekben bukkanhatnak fel. A főszereplő valódi sorstársa nem Tony
Stark, hanem Neo, a felébredt programozó, aki megtanulja meghekkelni a
valóságot. A Kamar-Tajban élő szerzetesektől hősünk nem világszemléletet, hanem
mágikus programnyelvet sajátít el – a világ átírására. Visszatekintve régi
szakmája is új színezetet nyer: a kizárólag nyugati módszerekben bízó öntelt
agysebészből hardveres mérnökké válik, aki a húst már jól ismeri, már csak szoftveres
félműveltségét kell kiegészítenie. Miután problémája fizikai szinten
megoldódott (a csont beforrt, az idegek újraépültek), csupán szoftveres fejlesztésre
van szükség, amennyiben a testben történő adattovábbításra, vezérlésre szolgáló
idegek vezetékein kell ügyesebb parancsokat küldenie kezének.
E szimbolikát tovább erősíti a valódi világ műszaki jellegű ábrázolása,
melyre a (virtuális gép informatikai fogalmát idéző) Tükördimenzó ad módot. A
számítástechnikai architektúrák környezetidegen megjelenését a film elegáns megoldással
kerüli el, mely jobban illeszkedik a varázsló archaikus képéhez is: a Mátrix fémjelezte, zöld színű nyomtatott
áramkörök megjelenésén alapuló dizájn helyett, a Dark City-től és az Eredettől
(Inception) kölcsönözve, steampunk
látványelemeket használ. Így válnak az épületek, padlófelületek és lépcsősorok precízen
összekapcsolódó fogaskerekekké, gyilkos óraművé, melyeken a hekker, azaz
(William Gibson Neurománcából
kölcsönzött terminológiával) a Művész harcol, játszik.
A hardver (test) és szoftver (lélek) fogalmának különválasztását
hangsúlyozza az Asztrálsík létezése is, ahova a testből való kilépéssel jut el
az ember (és amely egyúttal gyönyörű pszichedelikus képsorokra is lehetőséget
ad). Mint ahogy a szoftver is függetleníthető egy adott hardvertől, úgy Dr.
Strange szelleme is végig tudja asszisztálni saját testének visszahozását a klinikai
halálból. Ez a virtuális valóság egyúttal olyan vérbeli sci-fik vállaltan
szoftveres VR tereit idézi fel, mint a Mátrix
vagy a Tron.
E technokrata mágia leglátványosabb bizonyítéka a téridőnek való parancsolás.
Ennek eszközei közé egyaránt beletartoznak a Föld távoli pontjait fizikai
hiperlinkként összekötő térkapuk nyitása – melyek valódi világunkra vetítik az
internet alapját képező virtuális kapcsolódásokat – és az időutazás, mellyel Dr.
Strange végül döntetlenre kényszeríti Dormammut, a Sötét Dimenzió
legyőzhetetlenül erős urát. Az időhurok mint patthelyzetet garantáló fogás a végtelen ciklus programozói alaphibáját emeli hősi tetté (mely talán sosem hozott nagyobb
szolgálatot az emberiségnek…), és silányítja egyben videójátékos
meghalás-újraéledés jelenséggé az emberiség megmentéséért tett krisztusi
önfeláldozást.
A film tanulsága így sem szerénységről és hatalmas erők tiszteletéről, sem
elmélyült bölcsességről nem szól: azoknak áll az új világ, akik értenek a
nyelvén. Dr. Strange eleve ideális hekker volt: számolókapacitása, multitasking
képessége (műtét közben popkulturális versengést szít) eddig is legendás volt,
kezének sebessége már a film elején fetisizált. Lelki katarzisra nincs se mód,
se igény: a kontroll-mániás, önző, barátnőjével együtt élni képtelen orvosból
kontroll-mániás, önző, egyetlen új barátját elidegenítő varázsló lett.
A digitális varázsvilágban az aktorok már nem a cyberpunk szakadt
konzolzsokéi, akik csak próbálják meglovagolni az eseményeket, hogy minél
tovább túléljék őket, hanem világméretű játszmák utilitarista, hataloméhes,
különös sebészei.
A természet programnyelve (Avatar)
Az Avatar hőse szintén megnyomorodott,
a filmben hangsúlyos módon teljes értékűvé váló férfi, akit ehhez ezúttal
technológiai vívmány segít hozzá, méghozzá tudatának áthelyezésével. Az „Avatar
projektben” testvére helyét elfoglaló Jake-et egy speciálisan létrehozott ember/Na’vi
hibrid lénybe, azaz avatárba költöztetik, hogy segítse a fajok közötti
kommunikációt az ember által lakhatatlan Pandora bolygón. Az ép test által újra
fellelt szabadság csak a kezdet: a főshős egy új, elfogadóbb, harmonikusabb
közösségre, majd a szerelemre is rátalál a Na’vik között, míg végül az emberi
hódítók mohóságának, pusztításának következtében virtuálisan felvett fajának
oldalára áll.
Az Avatar hatalmas költségvetésű,
két és fél órás opusza több párhuzamos történetszálon fut. A Rómeó és Júliát és Pocahontast idéző romantikus dráma, az emberek oldalán megjelenő,
sci-fi filmekből jól ismert tudós-katona ellentét, valamint az őslakosok
törzsében két alfahím (hősünk és egy tisztavérű Na’vi) között, ellenségesből
testvéribe forduló viszony váltakozó mértékű izgalmat és meglepetést kínáló
minitörténetek. A film fókusza azonban korunk égető problémáján, ember és
természet viszonyán, pontosabban a mohó, önkontrollt nem ismerő, pusztító
magatartásunkon van.
James Cameron annyira biztosra akart menni az öko-dráma üzenetével, hogy
egy teljesen irracionális természetképet alkotott meg. Eme idealizált világban
nincs hely a nagy számok törvényének, a kíméletlen szelekciónak, ahol egyedek,
csordák, fajok pusztulnak és születnek folyamatosan. Pandora szelencéje nem
veszélyes gondolatokat, hanem a gyerekbiztos pecséttel ellátható, nyugalom
megzavarására alkalmas képsorokat kerülő állatos dokumentumfilmek világát rejti.
A természet nem csíp, harap és rúg, hanem kiszolgál. Legalábbis azokat, akik
beszélik kódnyelvét.
A rendező – aki lehengerlően látványosnak szánt filmjével állítása szerint
megvárta a szükséges tudású CGI technika kifejlesztését – a bolygó megjelenítésében
is maximalista, külsőségeket túlbecslő beállítottságról tett bizonyságot. Az
ökoszisztéma élőlényei közötti harmóniát olyan hibamentes, abszolút
kompatibilitásként ábrázolja, szembeállítva az emberi gépfetisizmussal és
terraformálási habitussal, mely még a műszaki életben is elérhetetlen. A Na’vik
hajfonat-szerű csápja nem csak saját fajtársaikkal, de a bolygó faunájának és
flórájának más képviselőivel is képes összekapcsolódni, sőt kommunikálni is: így
válik irányíthatóvá lószerű hátasuk és a repüléshez használt sárkánylény.
Idomítás, összeszokás, viselkedési minták megtanulása helyett tehát a Na’vik
csápjaik végén bimbózó szervek erőszakos egymáshoz csatlakoztatásával hajtanak
akaratuk alá egy másik lényt. A szerencsétlen módon erőszaktevésre emlékeztető
aktus valójában egy elektronikai berendezés adatkábelen át történő feltörésének
biológiai megfelelője. De a Na’vik a Lelkek Fáján keresztül még Eywával, a
bolygó ökoszisztémáját képviselő lélekkel is képesek kommunikálni. „Turn on,
tune in, drop out”, szólt a pszichedelikus korszak jelszava, de az életfára
mint biológiai szerverre rácsatlakozott, eufórikus törzsi
tudatorgia-szertartásban részt vevő Na’viknak már ugyanúgy nincs szükségük
szerekre a ráhangolódáshoz, mint az interneten keresztül társadalmi életet élő
modern embernek. Nehéz technokratább világképet elképzelni, mint amelyben egy
bolygó uralkodó létformája egy testrészüket képező, univerzális kábelen
keresztül közvetlen kapcsolatba tud lépni istenével, és rajta keresztül az
összes többi élőlénnyel. Pandora egységes kommunikációs protokollja és
interfésze egyszerűen túl szép, hogy igaz legyen.
A cselekmény többi eleme, ha kevésbé látványosan is, de ugyanezen
ideológiáról árulkodik. Az ember-Na’vi románc rejtett üzenete, hogy a
nemiség egy virtuális vonzalom, mely leszakítható az egyedek testgépének
beépített impulzusairól, a minket felgerjesztő hormonokról és fajfenntartó
ösztönökről. Ámor nyila nem húsba, hanem szellembe talál, két intelligens
tudatot összekapcsoló vonzalom hídja alatt cserélhetőek a faji
jellegzetességek.
Az álom metafizikája (Eredet)
Christopher Nolan az elmúlt két évtizedben magabiztos szerzői kézjegyekkel
dolgozó, de Hollywoodnak is megfelelni képes, megbízható rendezővé avanzsált,
kinek Achilles-ina pontosan e két elvárásrendszer közötti folyamatos
egyensúlyozás, kompromisszum-keresés.
Az Eredet műfajilag nehezen
besorolható high-concept filmje két, eltérő jellegű történet merész házasítási
kísérlete: kívülről virtuóz műfaji zsonglőrködést prezentáló, csavaros
akciófilm, melynek mélyén pszichoanalitikai tárgyú dráma lapul.
Az események középpontjában egy olyan eljárás áll, amely során droggal
elkábított emberek képesek egymás tudatába belépni. (Az alapötlet Philip K.
Dick regényéből, a Figyel az égből lehet
ismerős, ott még véletlen eseményként.) Egy specialistákból álló csapat ily
módon igyekszik behatolni egy elkábított férfi, Robert Fischer tudatába, és elültetni
benne az általa örökölt cégbirodalom feloszlatásának szándékát. Az elítélhető
moralitású küldetés sikerénél könnyebb a főhős személyes drámájáért izgulni,
melynek tétje: szembe tud-e nézni Cobb a tudattalanjában kísértő halott
kedvesével, múltbeli hibájának áldozatával?
Nolan az elmebúvárkodás részleteit szándékosan nem pontosítja, azokat a
pergő ritmusú, akciódús cselekmény kiszolgálásának érdekében néhány egyszerű
szabályszerűséggel írja le. Az akció megtervezésének és végrehajtásának
blazírt, heistfilmes stílusa azonban merőben idegen az álmok szürreális, időn
kívüli világától. Freud megfigyelése szerint álmainkra jellemző, hogy
legerősebb érzelmeink ritkán jelennek meg egyértelműen, a maguk valójában.
Gyakorinak találta azt is, hogy látszólag független tényezők távoli, közös
jellemzők alapján álmainkban összekapcsolódnak.
Csakhogy az akciójelenetektől fulladozó, megalomán cselekmény a szereplők
tudattalanjának több rétegén is át kell gázoljon, mire Mr. Fischer eljuthat
manuális pszichoanalízissel kikényszerített katarzisához, Cobb pedig szembenézhet
múltjával. Az ehhez a tempóhoz szükséges egyszerű szabályok a pszichés folyamatok
steril, mérnöki megvalósítását igénylik. Az Eredet
világában nincs se hely, se idő elfojtott frusztrációkra, fogalmi
helyettesítésekre, zavaros emléktöredékekre. Az agy redős labirintus helyett hagymaszerkezet egymásra boruló rétegeiből áll, hogy kiszolgálja az akció
végrehajtásának három színre komponált effektparádéját.
Eközben pedig sorjáznak a műszaki, informatikai ihletettségű szimbólumok.
Legmélyebb titkaink elrejtési mechanizmusát kóddal
nyitható széf jelképezi,
csak elég mélyre kell küzdenie magát a behatolónak (síléces kommandósokat
lövöldözve) a bedrogozott célszemély agyában. A hőseinket felébresztő „rúgások”
kritikus időzítésének heistfilmes hatáseleme az emberi tudat másodpercre
kiszámítható, órajelvezérelt működését sugallja, és bináris eredmény hoz
(teljes siker vagy teljes kudarc). A tudat védekező mechanizmusai pedig egy az
egyben megfelelnek a Mátrix személytelen, legyőzhetetlen, csak programként
létező ügynökseregének.
Neo még felébredni próbált gépi álmának mélyéről, Cobb és csapata pedig ellenkező
irányba mozogva precíz óraműre bukkan az emberi tudat mélyén.
*
A példaként kiválasztott népszerű hollywoodi zsánerfilmekben – az uralkodó
technokrata ideológia lenyomatai mellett – hasonlóságok is megfigyelhetőek. A
háromból kettőben a főhős motivációját testi fogyatékossága, harmadikban
maradandó lelki sérülése jelenti, a gyógyulást pedig minden esetben
technológiai jellegű folyamatok teszik lehetővé, melyek test és tudat szétválaszthatóságán,
illetve utóbbinak informatikai jellegű módosításán alapulnak. A test hardvere
javítható, a tudat szoftvere átírható.
Amint a képalkotó eszközök piaci megapixel-versenye sokszor elfed
fontosabb, de kevésbé számszerűsíthető jellemzőket (mint például az optika
minősége), úgy az emberi létezés egyes aspektusairól szerzett megfigyeléseink
is gyakran elsőbbséget adnak a vásznon látványos, számszerűsíthető, a „homo
informaticus” számára azonnali fogyasztásra kész fogalmaknak és hatáselemeknek.
Szerző legyen a talpán, aki – fenyegető bevételi adatoktól és nézőszámoktól nem
rettenve – megpróbál a lelkileg és szellemileg kiéheztetett emberhez szólni a túltáplált
fogyasztó helyett.
Cikk értékelése: |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  | szavazat: 1 átlag: 9 |
 |
|