Magyar MűhelyBeszélgetés Dér Andrással„Soha nem volt brahista”Várkonyi Benedek
A rendszerváltás miniszterelnökének
emléke még két és fél évtizeddel a halála után is nagy vitákat tud gerjeszteni.
Dér András filmrendező az Antall József-portrésorozat harmadik résznél tart.
Egy ilyen dokumentumfilmnek elsősorban
azok adják a karakterét, akik beszélnek benne. Amikor nekifogott ennek a műnek,
volt valamilyen elgondolása arról, milyen Antall-portrét akar megmutatni? Vagy éppen
az volt az elképzelése, hogy majd a szereplők határozzák meg ezt a képet?
Egy poszthumusz portréfilm esetében
mindenképpen el kell dönteni, hogy kik szólaljanak meg benne. Hiszen az ő
élményeik alapján alakul ki a megmutatandó személyiség. Attól függetlenül, hogy
én mit gondolok Antallról, azt akartam megmutatni, hogy milyen ember lehetett. Megpróbáltam
a háttérbe szorítani magam. A rendszerváltás idején nem Antall József volt a
kedvenc politikusom. Jóval később, évtizedek múlva kezdtem értékelni, és a film
készítésének folyamatában változott meg igazán a látásmódom. Sokszínű emlékező
társaságot akartam összehozni, hogy minél több felől közelíthessem meg Antall
személyiségét. Nem a társadalom- és politikatörténeti látásmód volt a legfontosabb,
a személyre akartam koncentrálni.
Révész Sándor alapos elemző könyvet
írt Antall Józsefről, így ő elég sokat tud róla. Ő például miért nem jelenik
meg a filmben?
Olyanokat kerestem meg, akik
közvetlen kapcsolatban álltak Antall Józseffel. Debreczeni József – aki szintén
írt róla – a közelében volt. Révészt azért nem akartam megszólaltatni, mert akkor
egy másik történet kerekedett volna ki. A könyvét természetesen olvastam. Olyanokkal
akartam beszélni, akik a közelében voltak, és akár pozitív, akár negatív volt a
véleményük, nem akartam befolyásolni őket. Ezekből a mozaikos reflexiókból
akartam fölépíteni egy Antall-képet, és a néző ezekből majd eldönti, hogy mit
gondol róla. Történészt azért nem kértem föl, mert nem akartam „okoskodni”;
súlyozni kellett volna, hogy elfogult-e vagy nem, és a mai viszonyok közepette
nincs is elfogulatlan történész. És ha polémia alakul ki, akkor az már nem
Antallról szól.
Az efféle dokumentumfilmek az első
megközelítésben mindig problematikusaknak tűnnek, mert az ilyenekben
rendszerint csak beszélnek és esetleg megjelennek bennük dokumentumok. Itt
viszont „jó pofa”, groteszk animációkkal találkozunk, amelyek kicsit
ellentétesek Antall karakterével. Mi volt velük a szándéka? Oldani akarta a
főszereplő és a téma komolyságát?
Mindig problematikus, amikor
sorjáznak az információk, emberek beszélnek, könnybe lábadt szemmel vagy komor
arccal, jönnek a képeslapok, fényképek. Ebben nem túl sok invenciót látok. Ezek
az elemek fontosak, de ilyenkor az a kérdés, hogyan lesz ebből mégis film.
Ekkor jutott eszembe – persze alkalmazták már mások is –, hogy próbáljuk meg az
egészet feldobni egyfajta animációval. Tegyük
játékosabbá. Fiatal kreatív animációsok valósították meg az elképzeléseimet. Mindez
szerintem nem mond ellent Antall egyéniségének. Végtelenül jó humora volt, ironikus
is tudott lenni, olykor pedig kíméletlenül szarkasztikus.
Tehát ez nem afféle ellenpont akart
lenni, hanem aláhúzza egy tulajdonságát?
Is-is. Valójában én is humortalan
embernek éltem meg a kilencvenes évek elején. Inkább tanár, aki valamilyen
eltartó gőggel intézi az ügyeket. Menet közben jöttem rá, hogy ez nem igaz.
Persze ez csakugyan ellenpont is. Ezért is indul az egész a Kacsamesékkel, amely Antall halálhírének
bejelentésével megszakad. Azt az epizódot azután soha nem is vetítették le. Ezzel
a kicsit pimasz, blaszfémikus gesztussal föl akartam hívni a néző figyelmét
arra, hogy nem biztos, hogy ez olyan portré lesz, amilyenre számít. Azok, akik akkor
emiatt nem nézhették végig a Kacsameséket,
később, felnőttként facebook csoportot is létre hoztak. Arra gondoltam, hogy
így talán ez a korosztály is odafigyel majd Antallra.
Volt egy közönség, akiknek meg
akarta mutatni Antallt? Amely már egy későbbi generáció, amely akkor még nagyon
fiatal volt?
Létezik a média által bemutatott
ember, akiről azt hisszük, ő az, de azután kiderül, hogy felületesek vagyunk.
Azt gondoltam, próbáljunk meg a felszín alá menni. Antall az én életemnek is
nagyon fontos része volt, és az az időszak a mai napig hullámokat vet. Ha a mai
politikai helyzetet akarjuk megérteni, akkor vissza kell mennünk 1985-ig, az
ellenzéki csoportok monori találkozójáig. Így ki lehet már valamit bogozni, hogy
mi is volt az együtt gondolkodás és mi vezethetett a szakításhoz. Mi volt az,
amiben Antall konszenzust próbált megteremteni, milyen kompromisszumokat
kellett kötnie. Ma elképesztő mondatok hangzanak el róla: egyfelől hazaáruló, ő
árusította ki az országot, másfelől nagy formátumú politikus, européer
egyéniség, neki köszönhetjük, hogy Magyarország Európa térképén maradt. És
akkor hol az igazság? És milyen ember az, akit ilyen szélsőségesen ítélnek meg?
Kereste ezt az igazságot a filmben,
vagy azt akarta, hogy minden szereplő mondja el, amit akar, azután a néző majd kihámozza
a saját igazságát?
Nem tudtam tökéletesen
megvalósítani ezt az eredeti elképzelésemet, mert naivan álltam a történethez.
Azt hittem, hogy ma már mindenki szívesen beszél róla.
Volt olyan, aki nem akart beszélni
róla?
Nagyon sokan. Jelentős politikusok,
akik még ma is élnek, nem voltak hajlandók kamera elé ülni.
Mi volt az indokuk?
Sokféle. Érdekes volt látni, ki
hogyan próbált meg kitérni. Volt, aki azt mondta, hogy még nincs itt ennek az
ideje, nincs elég információja Antallról. Volt, aki azért nem nyilatkozott,
mert visszavonult a politikai élettől. Más azt mondta, valamikor majd szeretne róla
részletesen írni, és ezért nem beszél. Másnak személyes oka volt erre, túl
közel érezte magát hozzá.
Egy ilyen film készítője azt érezheti,
hogy viszonylag szűkek a lehetőségei, és a megszólalók köre is viszonylag szűk.
Ugyanakkor azt is érezheti, hogy nagyon nehéz kordában tartani az egész
anyagot. Melyik esettel találta szemben magát?
Egyfelől azt éreztem, hogy nagyon
sokan vannak, és biztosan olyan is volt, aki beszélt volna, de én nem
szólítottam meg. Ugyanakkor rengeteg anekdotát meséltek, amelyek nem fértek
bele a filmbe. Az is megkötöttséget jelentett, hogy televíziós terjedelemben
kellett gondolkodnom, ezért le kellett vágni „élő részeket”. Eddig három rész készült
el, de nem szeretném a taxis blokádnál befejezni. Még két részt tervezek.
A taxisblokád csakugyan nagy teret
kapott, de nincs szó például a médiaháborúról. Az a folytatásban lesz?
Igen. A taxisblokád azért ilyen
hangsúlyos, mert akkor majdnem megbukott a kormány. Krízishelyzet volt,
ugyanakkor személyes krízis is, mert Antall éppen akkor volt kórházban, akkor fedezték
föl, hogy rákja van, és szembe kell néznie ezzel a helyzettel is. Egy antik
drámát lehetne megírni abból, ami akkor történt. A másik tragédiája a Göncz Árpáddal
való kapcsolata, a barátságuk, és azután a politikai szembefordulásuk.
Antall maga miért szerepel
viszonylag keveset? Különösen ahhoz képest tűnik ez föl, hogy nagyon sok
beszédet mondott. Ez is része volt az elképzelésnek?
Nem az volt a fontos, hogy őt
idézzem, hanem hogy mit mondanak róla.
Attól nem félt, hogy az egész film túlságosan
súlyos, drámai lesz, Antall sorsa miatt is?
A megismerés nem olyan, mint egy
Monty Python film. Vannak megrázó pillanatok, el kell gondolkodni. Vállalom,
hogy súlyos.
Úgy érzi, hogy végül is sikerült a
véleménymondás szándéka nélkül valamilyen egységes képet fölmutatni Antallról
és a koráról?
Kérdéseket akartam provokálni. Kicsit
meg akartam mozgatni az állóvizet. Ha valaki megnézi ezt a filmet, akkor
remélem, megmozgatja, visszagondol arra, hogyan is volt, és a saját szubjektív
történelemszemléletét összeveti vele. Az is lehet, hogy kicsit újra gondolja az
egészet. Ugyanakkor azt gondolom, hogy elég egységes a kép, mert sok felől
próbáltam megközelíteni őt. Barátai, rokonai, ellenfelei szólalnak meg a filmben.
Dicséretnek veszem, ha egy nagyon jobboldali beállítottságú ember nézi meg, és
azt mondja, mintha az SZDSZ rendelte volna meg a filmet. Egy másik jobboldali
azt mondhatja, nagyon örülök, hogy megszólalnak az ellenfelek, mert az ő
szájukból hitelesebben hangzik a dicséret. Így kirajzolódik ennek az embernek a
drámája; az, hogy milyen apa, milyen tanár, milyen főnök volt
miniszterelnöksége előtt. Ezekről az emberek semmit nem tudtak. Nem rehabilitálni
akarom őt, mert nincs is szüksége rá, csak meg akartam mutatni az embert a
politikusi motivációk mögött. Azt, hogy milyen kulturális örökséget kapott, miből
táplálkozott, mi volt a szemlélete, amit érvényesített.
Gondolom, az is szándéka volt, hogy
aki megnézni ezt a filmet, utána kicsit mást gondoljon Antallról, mint
korábban. Amikor elkészítette az első három részt, akkor változott a saját véleménye
is Antallról a saját filmje után?
Igen, nagy utat jártam be. Sok
problémám volt a 1989-93 közötti Antall-lal. Nem foglalkoztam vele behatóan, én
is egy kicsit felületes voltam, annak ellenére, hogy akkoriban a Fekete
Doboznak voltam a munkatársa. Az Ellenzéki Kerekasztalnál is nagyon sokszor megfordultam,
forgattam (ott figyeltem fel Antall erős személyiségére, intelligenciájára). Ismertem
a demokratikus ellenzéket, a fideszeseket is, és 1988-tól kezdve ott voltam a
tüntetéseken. De Antall ezekben nem vett részt, olykor azt is a szemére vetik,
hogy szalonforradalmár vagy szalonreformer volt. Ő ezt vállalta is. Soha nem
volt brahista. Viszont a Hálózatot, az SZDSZ-t kicsit brahistának tartotta, és
azt mondta, reformer módon, a jogállamiság keretén belül próbáljunk meg
haladni, változtatni. Nekem is sokkal szimpatikusabb volt az, hogy most
forradalmárok vagyunk. És ahogyan beszélgettem, utánanéztem a dolgoknak,
egyáltalán tisztában lettem az akkori helyzettel, erősen megváltozott az Antall
képem. Számomra ezek nagy rádöbbenések voltak. Nyilván ehhez hozzátartozik
annak a harminc évnek a vihara is, amit azóta megéltem. Nagyon fontos szempont
volt az is, hogy nem akartam aktuálpolitizálni a filmben. Minden olyan
szempontot, ami aktuálpolitikai perspektívát hozott volna be, igyekeztem
kizárni. Ezeket mind lemetszettem. Mindazonáltal azt gondolom, hogy az a
világkép, ami Antall körül kirajzolódik, egyben a jelenre is reflektál
közvetetten. Antall kijelölt egy utat, volt egy eléggé markánsan megfogalmazott
szándéka, és ma ki-ki eldöntheti, hogy azon az úton járunk-e.
Antall József
1315 napja – magyar portréfilm, 2017- . Rendezte: Dér András.
Írta: Dér András és Zurbó Zsófi. Kép:Csukás Sándor. Zene: Fábián Gábor. Hang:
Bányay Gábor. Vágó: Kende Júlia. Riporter: Benyó Rita. Szakértő: Tóth Eszter
Zsófia. Producer: Muhi András, Ferenczy Gábor. Támogató: Médiatanács. Gyártó:
Focusfox. 3x60 perc.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 0 átlag: - |
|
|