KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
   2023/április
TRAUMA ÉS NOSZTALGIA
• Paár Ádám: Nem, nem, soha? Trianon magyar filmvásznon
• Varga Balázs: A szocialista képernyők hősei A Kádár-korszak tévésorozatai 2.
MAGYAR MŰHELY
• Soós Tamás Dénes: Szembenézni a tudatlanságunkkal Beszélgetés Császi Ádámmal és Oláh Edmonddal
MAI MAGYAR ANIMÁCIÓ
• Pauló-Varga Ákos: Az ember helye Gauder Áron: Kojot négy lelke
• Herczeg Zsófia: Plasztikszerelem Bánóczki Tibor – Szabó Sarolta: Műanyag égbolt
• Mosolygó Miklós: A vágy autóbusza Beszélgetés Erhardt Domonkossal
• Orosz Anna Ida: A mítoszokból a mába Cigánymesék animációsfilm-sorozat
FELNŐTTMESÉK
• Beregi Tamás: Fába szorult élet Pinokkió átváltozásai
• Varró Attila: A jó pornó Alan Moore – Melinda Gebbie: Lost Girls
• Bárány Bence: Szép rémálmokat! Klasszikus mesék kortárs rémfilmben
• Csomán Sándor: Világok (h)arca Don Hall: Fura világ / Peyton Reed: Kvantummánia
SZEGÉNY GAZDAGOK
• Géczi Zoltán: A szemérmetlen luxus Szatírák a felső tízezerről
• Baski Sándor: A piramis csúcsán Gazdasági szemfényvesztők a tévében
ELFELEJTETT ŐSÖK ÁRNYAI
• Gerencsér Péter: Éjszakák és keresztek Jerzy Kawalerowicz (1922-2007)
FESZTIVÁL
• Pazár Sarolta: A finnek hava Finn Filmnapok
ARCHÍVUMOK TITKAI
• Barkóczi Janka: A messzi Dél kincsei A globális filmörökség nyomában
KRITIKA
• Forgács Nóra Kinga: Itt szeretnek téged Szakonyi Noémi Veronika: Hat hét
• Vajda Judit: #YouToo Yvan Attal: A vád
• Gyöngyösi Lilla: A madárka nyomában Kapronczai Erika: KIM
• Pintér Judit Nóra: Ki viszi át...? Tóth Péter Pál: Révészek
• Gerencsér Péter: A sajtómunkást lelövik, ugye? Matt Sarnecki: Egy újságíró meggyilkolása
• Árva Márton: Szélmalomharc Rodrigo Sorogoyen: Szörnyetegek
• Gelencsér Gábor: Virtus Szikora János: Hadik
MOZI
• Buzsik Krisztina: Talán igent mondok
• Pauló-Varga Ákos: Éjszakai átutazók
• Benke Attila: Creed III
• Fekete Tamás: Kokainmedve
• Baski Sándor: Sikoly VI
• Árva Márton: 13 ördögűzés
• Varró Attila: 65
• Kovács Patrik: 129
STREAMLINE MOZI
• Kiss Dalma: Poppie Nongena
• Varró Attila: A zöld lovag
• Kovács Kata: A nevem: Chihiro
• Huber Zoltán: Bajkeverő
• Kránicz Bence: 50 vagy két bálna találkozik a parton
• Déri Zsolt: Stiv
• Gyöngyösi Lilla: Az utolsó metró
• Orosdy Dániel: Szerencsevadászok

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

129

Kovács Patrik


129 – magyar, 2023. Írta és rendezte: Peter Noel. Kép: Szilágyi Gábor. Zene: Györfi Sándor. Szereplők: Dér Zsolt (Nr. 129.), Kálloy Molnár Péter (Orlando / Taurus), Pikali Gerda (Eleonor), Szabó Sipos Barnabás (Cooper). Gyártó: 129 Film. Forgalmazó: Romis Mozi. 86 perc.

 

Örök vita tárgya, hogy vajon érdemes-e olyan tőkeigényes műfajokat meghonosítani a magyar filmkultúrában, mint például a disztópikus sci-fi. A valódi probléma persze túlmutat a pénzügyi szempontokon: ha e Nyugaton veretes múlttal rendelkező, nálunk viszont szinte teljesen kipróbálatlan zsáneralakzatokat nem sikerül markánsan magyarrá formálni, akkor nincs sok értelme a kísérletezgetésnek – Hollywooddal csak úgy lehet versenyre kelni, ha nem kopírozzuk a globális piacra szánt termékeit, hanem vonzó alternatívát kínálunk azokkal szemben.

Éppen ezért nehéz megmondani, vajon a puszta lelkesedésen túl mi motiválhatta Peter Noel rendezőt és alkotótársait, amikor belefogtak életük legreménytelenebb vállalkozásába, a 129 című, akció- és thrillerelemekkel is alaposan megbolondított sci-fibe. Tekintsünk most el attól, hogy a távoli jövőben, hiper-futurisztikus környezetben játszódó darab vizuális megvalósítás tekintetében a hírhedten silány Asylum-filmeket is sokszorosan alulmúlja (a CGI-használat nemcsak a professzionális kivitelű hollywoodi mozik, de a legeldugottabb honi amatőr- és függetlenfilmes műhelyek mércéjével mérve is botrányos). Ennél is nagyobb gond, hogy az egyébként is átláthatatlanul zavaros történet nem több, mint hollywoodi klisék dömpingje, a párbeszédek megmosolyogtatóan papírízűek, és hiába bukkan fel a vásznon a magyar színművészet krémje (köztük néhány rég látott, jobb sorsra érdemes tehetséggel), sajnos ők is kötött pályán mozognak. Peter Noel a saját, hosszú ideje dédelgetett szerelemprojektjét valósította meg a 129-cel, fittyet hányva megannyi mostoha körülményre. E félelmet nem ismerő konokság pedig elismerésre méltó – de csupán annyira, mint Ed Wood vagy épp Tommy Wiseau esetében.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2023/04 59-59. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15738