KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
   2023/június
MAGYAR MŰHELY
• Gelencsér Gábor: Kicsi, de erős A rendszerváltás műfaji reflexiója a magyar filmben - 1. rész
• Mózes Gergely: Öt könnyű darab Magyar dokumentumfilmek
• Varga Balázs: Társadalmi banditák és nemes kalandorok A Kádár-korszak tévésorozatai 3.rész
COMICS ÉS FILM
• Kovács Patrik: Erkölcsi kötéltánc Egészestés Batman-animációk
• Huber Zoltán: Szív a gépezetben James Gunn és A galaxis őrzői-trilógia
• Baski Sándor: Amikor belülről jön a horror David Hine: Strange Embrace
FRANCIA SZÍNEK
• Csomán Sándor: Sorsok keresztútján Új Raj: Dominik Moll
• Kiss Dalma: Az eltűnt idő nyomában Claire Denis: Csokoládé, Szerelemmel, szenvedéllyel
KELET-ÁZSIA MOZIJA
• Vincze Teréz: Egyszerűen nagyszerű Hong Sang-soo minimalista filmmágiája
• Szabó Ádám: Közelről, hidegvérrel John Woo és a hősies vérontás
• Varró Attila: Kínai suttogás Pólya Tamás – Stőhr Lóránt: A hongkongi film
• Teszár Dávid: Ami a magyar mozikból kimaradt A kortárs tajvani filmművészet
ELFELEJTETT ŐSÖK ÁRNYAI
• Kolozsi László: Ki ugrik előbb? Rubin Szilárd és a film
• Schubert Gusztáv: Az elnémított mozi Kollarik Tamás – Zágoni Balázs: Janovics Jenő
ARCHÍVUMOK TITKAI
• Barkóczi Janka: Filmörökség a változó világban Zöld archívumok
VIDEÓJÁTÉK
• Mosolygó Miklós: Végig a sárga pixeles úton A videójáték-adaptációk története – 2. rész
FILMZENE
• Déri Zsolt: Veterán rockerek Martin Scorsese zenei dokumentumfilmjei
FESZTIVÁL
• Buglya Zsófia: Az igazat, ne csak a valódit Graz: Diagonale
KRITIKA
• Rudas Dóra: A rosszat nem rója fel Kilian Riedhof: Nem kapjátok meg a gyűlöletem
MOZI
• Kovács Kata: Sorsfordító nyár
• Buzsik Krisztina: Mi lett volna, ha…
• Vajda Judit: Veszedelmes vonzódás
• Rudas Dóra: Kismenők
• Pethő Réka: Anyák napja
• Pazár Sarolta: Jóságos ég!
• Gerencsér Péter: Szerelem lábujjhegyen
• Huber Zoltán: Ráadásszerelem
• Benke Attila: Amerikai kopó
• Varró Attila: Járatlan utakon
• Kovács Patrik: Követés
• Bárány Bence: Feltámadás
• Déri Zsolt: Coldplay: Music Of The Spheres
• Csomán Sándor: Legénybúcsú Extra
STREAMLINE MOZI
• Nevelős Zoltán: Armageddon Time
• Kiss Dalma: Joyland
• Kolozsi László: Lunana: Egy jak az osztályteremben
• Pauló-Varga Ákos: Egy tehén amelyik dalt énekelt a jövőnek
• Gyöngyösi Lilla: Pán Péter és Wendy
• Varró Attila: Cosa Nostra – A Valachi-ügy
PAPÍRMOZI
• Kránicz Bence: Birodalmak tündöklése és bukása

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Streamline mozi

Lunana: Egy jak az osztályteremben

Kolozsi László

Lunana – bhutani, 2019. Rendezte és írta: Pawo Choyning Dorji. Kép: Jigme Tenzing. Szereplők: Sherab Dorji (Ugyen), Kelden Lhamo Gurung (Saldon), Ugyen Norbu Lhendup (Michen). Gyártó: A 3Pig Productions. Forgalmazó: HBO Max. Feliratos. 110 perc.

A mindössze alig fél magyarországnyi területű, a világtól szinte teljesen elzárt Bhutánt tartják a világ legboldogabb országának. Nem sok bhutáni alkotás jut ki a világba, és inkább csak sejteni lehetett, hogy az állítás igaz-e, és hogy miért. Pawo Choyning Dorji filmje nem mond el különleges történetet, mondhatni ilyesfajta történetből már számtalan mű született, nem tartalmaz egyedi beállításokat, olykor tisztes útifilmnek tetszik, de abból a szempontból mindenképpen érdekes, hogy átjön belőle, miért tartják – joggal – ezt a Himalája szívében fekvő kis országot és lakóit a legboldogabbnak.

A fiatal tanító a kormány akaratának engedve, a világ talán minden várostól legtávolabb eső falujába kerül, Lunanába, ahova az odavezető út több napos és megpróbáltatásokkal teli. Zajló folyók, kegyetlen emelkedők visznek a lélegzetelállító hegyekbe. És igen, természetesen a konok fiú átadja magát a tanítás örömének, megérti, mit jelent az a valóban szép, a történetet vezető mondat, hogy a tanító megérinti a jövőt, és igen, ahogy sejteni is lehet, jobb emberré válik, és igen, abban, hogy kitölti idejét szerepe van egy gyönyörű és szelíd helyi lánynak is, aki megtanítja az amúgy a pár százezres Thimbuban, a fővárosban szinte rocksztárnak számító tanítót egy olyan helyi dalra, ami érzékenyebbé teszi. Igen, minden kiszámíthatósága ellenére, annak ellenére, hogy minden szereplő szinte túl tisztának és áthatóan kedvesnek tűnik, a fotósként is ismert Pawo Dorji Oscar-jelölt filmje, olyan alkotás, amit jól esik látni, amit nézve mintha maga a néző is közelebb kerülne ahhoz, hogy boldog legyen. Nem Bhutánt érti meg. Hanem azt, hogy miért jobb, ha előző életünkben jakok voltunk és nem jakpásztorok.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2023/06 62-62. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15776