KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   2000/január
KRÓNIKA
• N. N.: Képtávíró
• (X) : A Balázs Béla Stúdió története

• Schubert Gusztáv: Apokalipszis féláron A végítélet filmjei
• N. N.: Apokalipszis-filmek
• Gelencsér Gábor: Világvég-e? Apokalipszis, anno...
• Tillmann József A.: A két(ezer)szeres visszacsatolás keletje Különös nap
• Mihancsik Zsófia: Örökmozgó történelem Beszélgetés Bereményi Gézával és Gerő Andrással
• Mihancsik Zsófia: Áltörténelmi filmjeim Beszélgetés Jancsó Miklóssal
• Hirsch Tibor: Vér, veríték, kosztüm Jeanne d’Arc, az orléans-i szűz
• N. N.: Jeanne d’Arc–filmek
• Bikácsy Gergely: Csend a várak alatt Jeanne d’Arc-filmek
• Kovács István: Polonéz A-dúrban Wajda és a lengyel múlt
• Novobáczky Sándor: Költészet és filmvászon Beszélgetés Andrzej Wajdával
• Gervai András: Álmatlan Európa Beszélgetés Krzysztof Zanussival
• Szilágyi Ákos: Bizánci borbély Mihalkov Oroszországa
• Müllner Dóra: Helyfoglalás Beszélgetés Szőke Andrással
• Galambos Attila: A függetlenségi harc vége Ideglelés – a Blair Witch project
• Varró Attila: Kalandjátékfilm Ideglelés – a Blair Witch project
• Bóna László: Felebohócok Stan és Pan
KÖNYV
• Visky András: A szeplőtelen filmművészet Szőts és Erdély
KRITIKA
• Varga Balázs: Érzéstelenítés nélkül Eljövendő szép napok
LÁTTUK MÉG
• Pápai Zsolt: Harcosok klubja
• Hungler Tímea: Stigmata
• Vörös András Csaba: Hatodik érzék
• Tamás Amaryllis: Börtönpalota
• Vidovszky György: Nyomás!
• Beregi Tamás: Kéz őrület
• Kömlődi Ferenc: A 13. emelet
KÉPMAGNÓ
• Reményi József Tamás: A mandíner gyönyörűsége

    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Láttuk még

A 13. emelet

Kömlődi Ferenc

 

Josef Rusnak filmje a ’98-as és ’99-es esztendők „cyber új hullámának” (eXistenZ, Az Idő ujjai, A kocka, Mátrix stb.) reprezentatív darabja.

„Gondolkodom, tehát vagyok” – a nyitó felirat arra utal, hogy az események egésze a kartéziánus test-lélek oppozíció körül (is) bonyolódik. Tíz évvel ezelőtt sci-fi thriller-nek skatulyáztuk volna, manapság viszont teljesen hihető (közel)jövő-képet vázol fel. Egészen pontosan: a jövőt (2024), a jelent (1999) és a múltat (1937) sűríti egyetlen démoni játékba. Leszkennelhető-e az emberi tudat? Megvalósítható-e az időutazás? Az avatárák milyen szinten reprezentálják a húsvér realitást? A kérdésekre a válaszokat már nemcsak elszállt fantaszták, de tekintélyes tudósok is keresik.

Simulacron 3 a mozi alapanyagát képező Daniel Galouye-könyv címe. Azaz a szereplők, a (cyborgokkal nem azonos) cyberlények, a játékkarakterek (?) többszörösen szimulált térben, a szimulakrum szimulakrumában mozognak. Egy testben három lélek. 1937-et 1999-ben teremtették – hisszük, csakhogy illúzióban élünk: a jelen történései, a szerfelett bonyolult cselekmény egy 2024-ben élő (gonosz) agy szüleménye. Ő a virtuáluniverzum ura és istene. De a teremtmények fellázadnak, s a főhős (már megint) a szerelem erejével győzedelmeskedik. Számítógépes nyelvre fordítva: valahol valamikor ezúttal is hiba csúszott a programba...

Tökéletes forgatókönyv, míves-veretes képi világ, hiteles színészi játék: az alkotók a közhely-veszélyekben bővelkedő matériából kultgyanús filmet gyártottak. Nem bűvészkednek, a technológiát se csillogtatják-villogtatják. A retró giccses nosztalgiázás helyett valóban a gazdasági világválság utáni Amerika hangulatát ragadja meg. 1999 minimál-eszköztárral felvillantott topdesign neopolár, 2024 pedig csak néhány futurisztikus épület-komplexummal több a mánál.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2000/01 60. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=2819