KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

            
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   1991/február
• Simándi Júlia: A misszionáriusok nem a piacon vannak Üzletmozi
• Sneé Péter: Magyar bujálkodás
• Kenessei András: Misszionáriusok a piacon Művészmozi
• Zsugán István: Még forr a must Beszélgetés Sára Sándorral
TÖMEGFILM
• Király Jenő: A bűn prófétái Gengsztermítoszok
• N. N.: Gengszterfilmek
• Hirsch Tibor: Amerikai rabló-pandúr Új idők gazemberei

• Zalán Vince: Képek által homályosan Alice a városokban
• Forgách András: Rókalyuk Privát háború
FESZTIVÁL
• Kovács András Bálint: Caligari előtt Pordenone
LÁTTUK MÉG
• Koltai Ágnes: Bizonytalanságban
• Székely Gabriella: Ga, ga avagy dicsőség a hősöknek
• Hegyi Gyula: Egyenesen át
• Hegyi Gyula: Bal lábam
• Ardai Zoltán: Miss Daisy sofőrje
• Tamás Amaryllis: Játékos végzet
• Tamás Amaryllis: Palimadár
TELEVÍZÓ
• György Péter: A metaforák vége Századvég és televízió
MÉDIA
• Nádasdy Ádám: A hölgy megtette kötelességét Thatcher és a BBC

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Láttuk még

Játékos végzet

Tamás Amaryllis

 

David Mamet drámaíró filmjének főhőse, Margaret sikeres pszichiáterként éli tökéletes tudatossággal megkomponált mindennapjait. A moralitás, a lelkiismeretesség és puritánság biztonságot nyújtó bástyái mögé rejti gondosan titkolt sebezhetőségét. Egyik „páciense” és annak kiterjedt szerencsejátékos-bűnöző baráti köre – előre kitervelten, nagy leleménnyel és sorozatosan – teszi lóvá a magát addig a lélek kiváló tudorának tartó orvosnőt. Saját esendőségére és áldozatvoltára rádöbbenve – szinte ellenállás nélkül – sétál bele a minden tudáson túli kárhozatba. Szilárdnak hitt erkölcsi pozícióját magával sodorja az ismeretlen, a kalandos élet örvénye. Az idealizmust felváltja a félrelépések izgalma, a belső rendet elsöpri egy minden megfontolást kizáró, eddig csak elítélt (titkon vágyott, ám megvetett) életforma, s egy új igazság: a káosz igazsága. Az istenített értelmet felváltja a diadalmas érzékiség s a mindent szabad gátlástalansága. A dolgok, érzések jelentése megváltozik: rejtélyesebbé, kiszámíthatatlanná, életszerűbbé válik. Hősnőnk meglepve tapasztalja, hogy képes elveszni a bűnben – és az jó... Megtanulja, hogy többféle valóság van, az övé és egy másik: a Játékok Háza lakóinak (gengsztereinek, szemfényvesztőinek, csalóinak) sokkal valóságosabb világa. Új életének mindent elsöprő szenvedélye eltörli a szabályokat, a Játékok Háza foglyából azonban a hajdani pedáns lélekgyógyász – rövid idő alatt nagyformátumú kalandorrá változik. A szürke, élre vasalt mezt egzotikus, virágos szupernőies csábruha váltja fel, s a lélek lecsupaszodik az ős-kezdetig: „Vedd el, ami kell!” David Mamet filmje igazi fricska, szellemes képi demonstrálása „az elfojtott visszatérése” freudi tantételének.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 1991/02 58. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=4053