KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   1990/szeptember
KRÓNIKA
• N. N.: Szellay Alice (1918–1990)
MAGYAR MŰHELY
• Szilágyi Ákos: Tabuk és totemek A szabadság csele
• Lengyel László: Tabuk és totemek A szabadság csele
• Kovács András Bálint: Tabuk és totemek A szabadság csele
• Jancsó Miklós: Tabuk és totemek A szabadság csele
• Bikácsy Gergely: Tabuk és totemek A szabadság csele
• Schubert Gusztáv: Tabuk és totemek A szabadság csele

• Almási Miklós: Mr. Hákli zsebből forgat Doku-fikció Steve Soderbergh-ről és a videóról
• Bikácsy Gergely: A lenyergelt szamár szex, hazugság, videó
• Sneé Péter: Szagos siker John Waters piszkos gyönyörűsége
FESZTIVÁL
• Létay Vera: A gazdag keleti rokon Cannes 2.
LENGYEL FILM
• Kovács István: A kegyetlenkedés esztétikája Kihallgatás
• Koltai Ágnes: Lelki vitamin Márciusi mandula

• Várkonyi Tibor: Faulkner kalandja de Gaulle tábornokkal Egy meghiúsult filmterv
KRITIKA
• Dániel Ferenc: A konyharend lovagjai Vattatyúk
• Schéry András: Csodák Milánóban Maurizio Nichettiről
VIDEÓ
• Hirsch Tibor: Fényképezz vissza! Videóvilág
FESZTIVÁL
• Fáber András: Közeledések Strasbourg
LÁTTUK MÉG
• Kovács András Bálint: Homo novus
• Tamás Amaryllis: Csoda Manilában
• Hegyi Gyula: Fekete mágia
• Koltai Ágnes: Az emlékmás
• Kovács András Bálint: Vadászat a Vörös Októberre
• Harmat György: Párjáték
• Fáber András: Lévy és Góliát
• Szemadám György: Űrgolyhók
ELLENFÉNY
• Koltai Ágnes: Katharina Blum meg a tisztesség

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Láttuk még

Homo novus

Kovács András Bálint

 

Nem érdektelen kérdést vet föl Erdőss Pál generációs ellentétekkel foglalkozó új szovjet filmje. Miféle „új emberek” válnak a mai gyerekekből, akiknek kovácsai között még ott vannak az idős keményfejű pártbürokraták, szüleik az elidegenedett, spleenes, életükkel kezdeni mit sem tudó negyvenesek, és nagyobb testvéreik, a brezsnyevizmus szétrohasztotta hetvenes években született és a sztálinistákhoz hasonlóan kérlelhetetlen tinédzserek? És ez a három felnőtt generáció sem nem talál sem nem keres közös nyelvet egymással. Közös nyelvük az egymás iránti égő gyűlölet. Nem általában az emberi érzések hiányoznak belőlük, hiszen erős mindannyiukban a generáción belüli szolidaritás, de ezek az érzések azonnal eltűnnek, ahogy különböző nemzedékek kerülnek kapcsolatba egymással. Emberi hang nem hagyja el a szereplők ajkát, mikor náluk idősebbekkel vagy fiatalabbakkal beszélnek. A legkülönösebb az, ahogy az ijesztően öntudatos és elszánt fiatalok bánnak gyűlölt tanárnőjük óvodás korú kisfiával. Itt az embertelenségnek olyan fokára juttatja a rendező ifjú hőseit, amely amúgy is komor tónusokra fogott filmjét a zord apokaliptikus látomás műfajába utalja.

Legalábbis megkívánna valamiféle távolságtartó stilizációt ahelyett a lapos peresztrojka-realizmus helyett, amely ordítóan haladó társadalmi mondandójával beleillik ugyan az aktuális politikai irányvonalba, de üres dialógusaival, kidolgozatlan jellemábrázolásával teljesen tönkreteszi az egyébként nem rossz alapötletet.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 1990/09 52. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=4703