KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

   
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
   2005/december
KRÓNIKA
• (X) : Diák Rövidfilm Fesztivál
• (X) : A Katapult Film Szinopszis-Pályázata 2005
• (X) : Metropolis pályázat

• Beregi Tamás: A metamorfózis erdeje Tündérmesék felnőtteknek
• Muhi Klára: Nem félünk a farkastól? Gyerekek és mesefilmek
• Schreiber András: Tündérkör Beszélgetés Fleigauf Benedekkel
• Varró Attila: A nyúl üregén át A vándorló palota
• Kubiszyn Viktor: A legkisebb fiú James Dean, a lázadó
• Takács Ferenc: A kultusz kezdősebessége A James Dean-legenda
• Kriston László: Örökké fiatal James Dean-kultusz
• Karátson Gábor: Arcban elbeszélve Máté evangéliuma
• Pápai Zsolt: Hitchcocki szabás Erőszakos múlt
• Bun Zoltán: Szörnytest Cronenbergi építészet
KULTUSZMOZI
• Kovács István: A Paradicsomon innen Márványember, Vasember
FESZTIVÁL
• Schubert Gusztáv: A lusta oroszlán Velence
TELEVÍZÓ
• Hirsch Tibor: Televizeken A tévénéző metamorfózisa
KÖNYV
• Stőhr Lóránt: A lassúság dicsérete Bíró Yvette: Időformák
KRITIKA
• Bikácsy Gergely: Műfény és láng Johanna
• Báron György: A boldogtalanság színei Ég veled!
• Békés Pál: Harmadik nekifutás Egy szoknya, egy nadrág
• Schreiber András: Magyar pite Fej vagy írás?
LÁTTUK MÉG
• Békés Pál: Twist Olivér
• Turcsányi Sándor: Kívül tágasabb
• Kubla Károly: A halott menyasszony
• Hideg János: Wallace & Gromit és az Elvetemült Veteménylény
• Susánszky Iván: Elizabethtown
• Kárpáti György: Zorro legendája
• Milán Gábor: A Rashevski tangó
• Köllő Killa: Anyátlanok
• Jankovics Márton: Nesze neked Pete Tong!
• Gőzsy Kati: Kőkemény család

             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Láttuk még

Anyátlanok

Köllő Killa

 

Ha szerepel gyerek és állat egy filmben az biztos siker az álomgyár receptje szerint. Kérdés, hogy népszerű lehet-e egy japán film, ha négy gyermek a főszereplője. A legnagyobb tizenkettő, a legkisebb öt éves, mindegyiknek más az apja, és három közülük titokban lakik a frissen költözött lakásban. Édesanyjuk elutazik egy rövid időre, aztán örökre lelép új barátjával. A gyermekek pedig megpróbálják élni megszokott életüket, a legnagyobb gazdálkodik a pénzzel, a többi három pedig próbálja eltitkolni a lakók elől, hogy létezik. És közben folyamatosan várják az anyát.

Az igaz történet alapján készült Senki sem tudja dokumentarista stílusban követi nyomon a gyermekek életét, akik egy ideig tartják a család által közösen felállított szabályokat, de az idő múlásával a rend felborul. Miután vizet, gázt, villanyt kikapcsolnak otthonukban, méltóságteljesen járnak le a közeli parkba ivóvízért és ruhát mosni, csak együtt lehessenek, és ne kelljen intézetbe menniük. A gyermekek szemszögét bemutató film – a puritán stílus miatt – távol áll az érzelgősségtől és mindenfajta hatásvadászattól. Megindító ugyanakkor, ahogyan a számukra fontos apróságoknál elidőz a rendező, és komolyan veszi egy-egy körömlakk, virág, vagy kompjúterjáték fontosságát.

A négy gyermek fantasztikus színészi teljesítménye is a film természetességéből adódik. Nincs egyetlen erőltetett pillanat sem. Az öröm valódi öröm (például amikor a hónapok óta négy fal között élő kislányt a legnagyobb kiviszi a városba születésnapja alkalmából), a szomorúság pedig nem az arcukon látszik, hanem a nézőben születik.

Nem csoda, hisz a filmet valós időben és az események sorrendjében vették fel, így a gyermekek fizikai fejlődése a szemünk előtt történik. Ugyanakkor egy évnyi forgatás egy kis lakásban többet is kihoz belőlük, mint pusztán az életkorukból adódó növekedés.

 


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2005/12 60-61. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=8465